Wat recruiters nu dé prioriteit vinden bij een kandidaat (en hoe ze daarbij zelf kunnen helpen)

Peter Boerman Op 21 september 2017
Gem. leestijd 2 min 3057x gelezen
Deel dit artikel:
Wat recruiters nu dé prioriteit vinden bij een kandidaat (en hoe ze daarbij zelf kunnen helpen)

Een gedegen voorbereiding, die blijkt uit kennis over de organisatie, de functie, en vooral: scherpe vragen. Dat is waar de kandidaat van nu in een sollicitatiegesprek écht het verschil mee maakt, aldus nieuw onderzoek.

De beste kandidaat? Dat is een goed geïnformeerde kandidaat. Althans, dat zeggen de 750 (Amerikaanse en Britse) recruiters die daarover recent zijn ondervraagd door Glassdoor. Volgens hen zorgen goed geïnformeerde kandidaten al voor zelfselectie, maken ze het sollicitatieproces voor beide kanten van de tafel een stuk makkelijker en leveren ze zo uiteindelijk betere kandidaten op.

De belangrijkste 8 kenmerken

Wat zijn dan die kenmerken, die volgens recruiters laten zien dat een kandidaat goed beslagen ten ijs komt? Glassdoor onderscheidt als belangrijkste 8 (met tussen haakjes het percentage recruiters dat dit als zodanig benadrukt):

  1. Is voorbereid voor het interview, wat blijkt uit zeer relevante vragen (49%)
  2. Toont aan over de juiste ervaring voor de functie te beschikken (48%)
  3. Toont kennis van de verwachte rol (46%)
  4. Heeft kennis van de waarden en cultuur van een organisatie (36%)
  5. Heeft geen overdreven verwachting over salaris of arbeidsvoorwaarden (32%)
  6. Toont betrokkenheid in zijn of haar zoektocht naar een baan (29%)
  7. Weet zijn of haar cv of motivatiebrief relevant voor de functie te maken (28%)
  8. Laat zien te beseffen waar hij of zij komt te werken (27%)

Driekwart: ‘Goede kandidaten zijn prioriteit’

Volgens het onderzoek zegt 76 procent van alle beslissers in recruitmentprocessen het aantrekken van goede kandidaten momenteel als belangrijkste prioriteit te zien. Andere aandachtspunten zijn bijvoorbeeld: budgetbeperkingen, moeite om te concurreren op salarissen en arbeidsvoorwaarden, of weten waar de juiste doelgroep te bereiken. Ook zegt driekwart te merken dat er steeds minder respons op vacatures is.

volgens Driekwart van de beslissers is er steeds minder respons op vacatures

Hoe meer info, hoe beter de kandidaat

De onderzoekers stellen dat veel van de wervingsproblemen zijn op te lossen als organisaties eens wat meer transparant worden. Hoe meer informatie een organisatie biedt, hoe beter geïnformeerd de kandidaat op het sollicitatiegesprek verschijnt, hoe eerder een arbeidsovereenkomst kan worden gesloten. Daarbij gaat het om informatie over bijvoorbeeld: salaris, de bedrijfscultuur, de reputatie, de sollicitatie-ervaring, de waarden en missie van de organisatie en het senior leiderschap. En dat het liefst natuurlijk op een attractieve manier gebracht.

5 voordelen van beter informeren

Volgens het Glassdoor-onderzoek leidt het beter informeren van kandidaten in elk geval tot 5 voordelen:

  • Een betere kandidaatervaring
  • Een kortere time-to-hire
  • Meer tevredenheid bij de vacaturehouder én de kandidaat
  • Minder interviews per kandidaat
  • Minder kosten voor sourcing en recruitment

Goed geïnformeerde kandidaten leiden tot minder verloop, en meer productiviteit en betrokkenheid

Die voordelen strekken zich ook uit tot ná de aanname, aldus de ondervraagde beslissers. Zo zouden goed geïnformeerde kandidaten leiden tot minder verloop, meer productiviteit en meer betrokkenheid. Ook zouden zulke kandidaten uitgroeien tot betere teamspelers. Volgens de onderzoekers zit er voor werkgevers die kampen met schaarste dan ook maar één ding op: stel jezelf open op, en geef kandidaten zoveel mogelijk informatie, zodat ze goed beslagen ten ijs kunnen komen. Het zal jouw zoektocht er alleen maar een stuk simpeler op maken.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners