Een inhousedag met grote impact op imago en werving (Rijksoverheid)

Peter Boerman Op 02 mei 2016 Gem. leestijd 3 min796x gelezen
Deel dit artikel:
Een inhousedag met grote impact op imago en werving (Rijksoverheid)

Met een concept voor een grote rijksbrede inhousedag is het Rijk erin geslaagd om in korte tijd in beeld te komen bij ICT-studenten en vacatures te vullen. Lees de hele case van Rijksoverheid die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case Rijksoverheid

Omschrijving van de case

ICT en de Rijksoverheid zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Maar dat is niet het beeld van de gemiddelde ICT-student. Deze studenten hebben simpelweg geen beeld van de Rijksoverheid als ICT-werkgever. En als ze dat al wel hebben, wordt dat beeld bepaald door de nieuwsberichten over falende ICT-projecten. Hoe komen we in contact met een doelgroep die ons links laat liggen?

De kracht die we als Rijk in kunnen zetten, zijn de IT-projecten waar je bij ons aan kunt werken. De omvang, complexiteit en impact die je met je werk kunt hebben, zijn uniek in Nederland. Het enige dat we moeten doen, is deze projecten over de bühne brengen.

We organiseerde daarom een eventconcept waarbij verschillende Rijksoverheidorganisaties de jonge ICT-ers via experts, interactieve sessies en pitchsessies een kijkje in de keuken hebben gegeven rondom uiteenlopende ICT projecten. Interactie werd geboden via een bruisende talentmarkt, VIP chairs en via online tools. En waarin verschillende Rijksoverheidorganisaties zich passend kunnen profileren bij de doelgroep rondom ICT projecten.

In januari 2015 organiseerden we dit event voor de eerste keer met het thema ‘Rijksoverheid en ICT Security’. De opkomst en het event waren geslaagd. Daarom is het event in 2016 herhaald. Maar liefst 9 verschillende rijksorganisaties deden aan deze editie mee, met uiteenlopende ICT Big Data projecten. De resultaten spreken voor zich:
• Promotie ging door het eerste event makkelijk. Direct mailings, promotie tijdens andere evenementen en posts op social media voldeden.
• Ruim 380 aanmeldingen, waarvan ruim 310 met het juiste profiel.
• 150 aanwezigen, het maximum toelaatbare aantal personen op de locatie
• Waardering van het evenement met een 8
• Op de vraag of de studenten na dit evenement een baan bij de Rijksoverheid overwegen, zei 56% ‘ja’ en 42% ‘misschien’
• 8 directe hires en meerdere sollicitaties op het Rijks ICT Traineeprogramma.
• Ruim 300 kandidaten in de talentpool.

Wat was de impact van de case?

De inhousedag heeft zowel impact gehad op het imago van het Rijk als werkgever als op directe conversie op bestaande vacatures. Waar we bij de eerste editie van de inhousedag studieverenigingen moesten ompraten om het event onder hun studenten te promoten, was bij de tweede editie het effect al meteen te merken. Studenten refereerden aan het interessante programma van de eerste editie en meldden zich direct aan. Aanvullende inzet op social media en een aantal direct mails waren voldoende om ruim 370 aanmeldingen binnen te krijgen. Veel meer dan de locatie kon toelaten (maximaal 150).

De studenten waardeerden het programma met een 8. 56% van de studenten gaf op de vraag of zij een baan bij de rijksoverheid overwegen na dit event ‘ja’ als antwoord en 42% ‘misschien’. Een duidelijk effect op het employer brand. Maar ook op de werving heeft het event impact gehad. Er zijn 8 starters aangenomen nav de inhousedag en er zijn meerdere sollicitaties op het Rijks ICT Traineeprogramma ontvangen.

Door de samenwerking van 9 verschillende rijksorganisaties zijn we erin geslaagd om de rijksoverheid als geheel onder de aandacht te brengen en de rijksorganisaties zich te laten profileren onder de doelgroep. Het event heeft De Gouden Mier gewonnen, een prijs binnen het Rijk voor aansprekende en vernieuwende initiatieven binnen het rijk die samenwerking stimuleren.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De inhousedag moet een Werf& Award winnen, omdat het laat zien hoe snel je resultaten kunt behalen door aan je employer brand te werken. De opzet met 9 verschillende organisaties en de omvang van het event maken deze inhousedag uniek.

De resultaten zijn overduidelijk. En zowel van studenten als rijksorganisaties krijgen we de vraag wanneer er weer een inhousedag ICT georganiseerd wordt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

projectleider: Esther van Egmond (ExpertiseCentrum Organisatie en Personeel, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties)

betrokken rijksorganisaties: Defensie JIVC, Rijkswaterstaat, Auditdienst Rijk, Shared Service Centrum ICT, Autoriteit Consument en Markt, Centraal Bureau Statistiek, Logius, Belastingdienst, Spir-it

extern bureau: Next Novelty

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.