Interim recruiters vragen ruim twee keer zoveel als opdrachtgevers willen betalen

Geert-Jan Waasdorp Op 28 maart 2018
Gem. leestijd 3 min 4227x gelezen
Deel dit artikel:
Interim recruiters vragen ruim twee keer zoveel als opdrachtgevers willen betalen

Op de markt voor interim recruiters heerst een grote kloof tussen wat enerzijds de interimmers vragen en anderzijds wat opdrachtgevers bereid zijn te betalen.

De tarieven die interimmers in 2017 vroegen lagen maar liefst 2,1 keer zo hoog als wat opdrachtgevers/bureaus willen betalen. Interim recruiters geven zelf aan gemiddeld 93,25 euro per uur te willen krijgen voor hun werk. Opdrachtgevers aan de andere kant zeggen maar gemiddeld 44 euro per uur te willen betalen, blijkt uit cijfers van Planet Interim en arbeidsmarktanalyses van Intelligence Group.

Meer vragen, minder bieden

Opvallend is dat interim recruiters vrij stabiel zijn in hun vraagprijs, terwijl het bedrag dat opdrachtgevers bereid zijn te betalen sterk fluctueert: tussen Q1 en Q4 zit daar maar liefst 70% verschil tussen. Of opdrachtgevers (lees: intermediairs en werkgevers) begin 2017 heel opportunistisch waren of dat intermediairs met name hun marges hoog wilden houden, zeggen de cijfers niet. Maar één ding durf ik wel te stellen: het tarief dat opdrachtgevers bieden strookt niet met de schaarste van de doelgroep op de markt..

tarieven recruiters

Over heel 2017 bekeken is de kloof tussen vraag en aanbod zelfs gegroeid ten opzichte van 2016. Waar interim recruiters vorig jaar gemiddeld 3% méér zijn gaan vragen, zijn opdrachtgevers gemiddeld 9% mínder gaan aanbieden dan in 2016. Dat is op zijn minst zeer opvallend te noemen, in een markt waar 29% méér opdrachten zijn dan in 2016 en (interim) recruiters als ‘zeer schaars’ worden getypeerd.

Waar interim recruiters 3% méér vroegen, boden opdrachtgevers gemiddeld 9% mínder dan in 2016

Planet Interim is een platform dat dagelijks meer dan 650 opdrachten matcht met hoger opgeleide interim-professionals. Over 2017 wist Planet Interim 239 nieuwe interim recruiters op het platform te verwelkomen. Er werden 608 interim recruitmentopdrachten geregistreerd en geanalyseerd.

Kloof het grootst in eerste halfjaar

Met name in het eerste en tweede kwartaal van 2017 was er een grote kloof te zien tussen de gevraagde en de geboden tarieven. Opdrachtgevers boden toen nog geen 40 euro, terwijl interim recruiters aangaven gemiddeld zo’n 90 euro per uur te willen ontvangen. In de tweede helft van 2017 herstelde het aangeboden tarief zich echter enigszins.

Vertaalt de schaarste in de marge van de bureaus? 

Het afgelopen jaar heeft Intelligence Group heel veel analyses gemaakt op de ontwikkeling van zzp-tarieven, op basis van verschillende bronnen (cijfers van MSP’s, AGO, CBS, Planet Interim, Wage Indicator en veel meer). Daaruit blijkt dat tariefontwikkeling bij zzp’ers eerder de cao- en inflatieontwikkeling volgt dan dat het de schaarste op de markt reflecteert. Van echte marktwerking lijkt dan ook nauwelijks sprake.

Eén ding is zeker: transparantie in de markt is wenselijk voor zowel opdrachtgever als interimmer

Harde cijfers ontbreken nog, maar het lijkt er steeds meer op dat schaarste in doelgroepen zich niet vertaalt in stijgende tarieven van interimmers, maar vooral in groeiende marges van bureaus (zeker bij de bemiddelaars in onderwijs, zorg, IT, techniek en young professionals). De fluctuatie in de geboden uurtarieven voor interim recruiters, zonder dat het gevraagde tarief echt meebeweegt, bevestigen dat vermoeden.

Wie profiteert het meest van de schaarste?

In het komend jaar zullen we proberen om meer inzicht te krijgen in de gevraagde tarieven van bureaus en wie het meeste profiteert van de schaarste: de schaarse interimmers zelf? Of de intermediairs die de schaarste interimmers weten te matchen? Eén ding is zeker, en dat is dat deze transparantie in de markt wenselijk is voor zowel opdrachtgever als interimmer.

geert trendOver de auteur van dit artikel

Geert-Jan Waasdorp is directeur van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group en docent arbeidsmarkttrends bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Geert-Jan Waasdorp

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai
Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners