Linda Frietman (IamProgrez): 'Je game-data op je cv? Dat is absoluut de toekomst'

Hoe goed je kunt gamen voorspelt voor veel beroepen een stuk meer dan je werkervaring. Niet gek dus dat wordt gekeken hoe die game-data aan je cv zijn toe te voegen. ‘Hier is heel veel waardevolle informatie uit te halen.’

Peter Boerman Op 10 februari 2021 Gem. leestijd 3 min748x gelezen
Deel dit artikel:
Linda Frietman (IamProgrez): 'Je game-data op je cv? Dat is absoluut de toekomst'

Bouw je in Minecraft de mooiste steden? Dikke kans dat je ook in ‘het echte leven’ iets van architectuur zult begrijpen en ruimtelijk inzicht hebt. En ben je goed in Fortnite? Dan zul je waarschijnlijk je strategisch denkvermogen goed ontwikkelen. En FIFA-spelers zijn op hun beurt mogelijk weer goed in het samenstellen van teams.

Gamen werd lang niet beschouwd als iets om op je cv te zetten.

Allemaal belangrijke vaardigheden. Maar tot nu toe werd er op de arbeidsmarkt vrijwel niets mee gedaan. Veel gamen werd hooguit gezien als tijdverspilling, en niet bepaald als iets om op je cv te zetten. Daar begint echter verandering in te komen. Sterker nog: ze mag geen namen noemen, maar Linda Frietman, CEO van IamProgrez, zegt dat er grote internationale bedrijven zijn die hier momenteel naar kijken.

Innovatie uit Nederland

Linda Frietman IamProgrez game-data voor assessments‘Spannende ontwikkelingen’, zegt Frietman, wier Nederlandse organisatie deze vertaalslag momenteel aan het maken is. Als alles goed is, kunnen recruiters dus straks niet alleen meer sourcen op bijvoorbeeld werkervaring, maar ook op game skills. Voor het zover is? ‘Dan zijn we zeker nog wel een paar jaar verder’, aldus Frietman. ‘Maar de gesprekken met allerlei organisaties zijn er, absoluut.’

‘Het zal normaal worden om je game achievements op je cv te zetten; het zijn bewezen skills.’

Uiteindelijk zal het normaal worden om ook je game achievements op je cv te zetten, zegt ze. ‘Want het zijn uiteindelijk bewezen skills. Met games kun je veel soft skills ontwikkelen en aantonen. Het gaat er nu om dat aantoonbaar en meetbaar te maken, zodat het niet alleen maar zelfrapportage is, maar echt waardevolle informatie.’

Games vertaald naar skills

IamProgrez haalde eerder deze week het nieuws dankzij een samenwerking met Defensie. De afdeling recruitment van het dienstencentrum Personeelslogistiek (DCPL) aldaar gaat data van gamers gebruiken in zijn selectiebeslissingen. Daarbij worden realtime en online game-profielen van kandidaten vertaald naar soft skills en baangerelateerde competenties.

Het gaat bij Defensie heus niet alleen om first person shooters.

game-data op je profiel
Farmville

En daarbij gaat het heus niet alleen om first person shooters, benadrukt Frietman. Het is namelijk zeker niet zo dat wie in een game het beste zijn tegenstander kan uitschakelen, ook automatisch het meest geschikt is als militair. ‘Het gaat bijvoorbeeld ook om strategische spellen. Of om een spel als Farmville, waar je veel leert over nurturing van dieren en gewassen. Of om GTA, waar je hand/oogcoördinatie heel belangrijk is.’

20 militairen assessen

Om dat soort game-data voor Defensie daadwerkelijk voorspellend te kunnen laten zijn, keek IamProgrez in eerste instantie naar welke skills de legereenheden nu al vroegen. ‘We zijn toen voor elke knelpuntfunctie eerst 20 mensen digitaal gaan assessen die nu al die functie hebben. Zo hebben we persona’s gemaakt van elke functie, met de bijbehorende soft skills.’

‘Wij zijn voor elke knelpuntfunctie 20 mensen digitaal gaan assessen die nu al die functie hebben.’

De game-data van spelers vertaalt de technologie van IamProgrez vervolgens naar relevante job skills en deze worden weer gematcht aan de skillset van de persona’s. ‘Alles uiteraard AVG-compliant’, aldus Frietman. ‘We vragen de speler van tevoren toestemming voor het gebruik van zijn of haar game-data voor de vertaling.’

De beste spelers benaderen

Het is een ontwikkeling die veel interesse wekt van kandidaten, vertelt Frietman. In het ‘proefjaar’ werd aangetoond dat dit aantoonbaar leidde tot meer conversie bij Defensie. Zelfs veel ouders reageerden enthousiast toen ze ontdekten welke skills hun kinderen door te gamen opdeden, vertelt ze. Zeker bij een groep die misschien niet altijd makkelijk schoolresultaten kan laten zien, en ook lang niet altijd een LinkedIn-profiel heeft. ‘Met de game-data tonen ze aan wel degelijk over waardevolle skills te beschikken.’

‘Uiteindelijk kunnen we op basis van de data zien welke games de meest waardevolle kandidaten opleveren.’

Gaat het al zover dat Defensie-recruiters ook gaan sourcen op basis van de games? Worden de beste spelers actief benaderd voor een militaire loopbaan? Zover is het nog niet, zegt Frietman. ‘Misschien over een jaar of twee, drie, wie weet. Uiteindelijk kunnen we natuurlijk wel op basis van de data kijken welke games de meest waardevolle kandidaten opleveren. Wat voor arbeidsmarktcommunicatie weer superinteressant kan zijn. Daarom werken we ook al wel samen met Steam en Radancy, de arbeidsmarktcommunicatiebureaus van Defensie.’

League of Legend-spelers, een van de spellen waarvan IamProgrez de game-data vertaalt naar relevante arbeidsmarkt-skills.

De passie van developers

IamProgrez probeert overigens niet alleen de data van kandidaten te verrijken met hoe goed ze kunnen gamen. Op Github kijkt het bijvoorbeeld ook (geautomatiseerd) naar welke passie developers hebben. Alles om recruiters in de wereld méér (waardevolle) informatie te bieden om een gefundeerd besluit te nemen dan alleen cv en diploma’s.

‘In Nederland zijn 7,5 miljoen mensen samen elke dag een half miljard minuten aan het gamen.’

Frietman verwijst naar Starbucks-CEO Howard Schultz die in 2008 Stephen Gillett aannam als CIO, vooral omdat hij zijn prestaties in World of Warcraft op zijn cv vermeldde. En zo zal het steeds vaker gaan, vermoedt ze. ‘In Nederland zijn 7,5 miljoen mensen samen elke dag een half miljard minuten aan het gamen. Ongeveer 800.000 mensen in de leeftijd van 14 tot 35 jaar gamen dagelijks, van wie 46% vrouw. De skills die zij tijdens het gamen ontwikkelen, trainen en verbeteren zijn relevant voor werkgevers die personeel zoeken dat getrainde en direct inzetbare skills heeft voor het werk dat gedaan moet worden. Als dit de belevingswereld is, dan moeten we daarmee ook een brug kunnen slaan naar de echte wereld, denken wij.’

Interesse van meerdere kanten

Er zijn inmiddels meerdere organisaties die interesse in de technologie hebben getoond, vertelt ze. Waaronder ook de Politie. ‘We zijn in gesprek.’ En over de toekomst? ‘We zien nu al dat game-data veel meer inzichten opleveren over kandidaten dan wij van tevoren hebben bedacht.’

Bij jonge mensen is er eigenlijk geen andere manier om skills zo goed inzichtelijk te maken.’

Het is work in progrez, zegt ze lachend. ‘Maar we kunnen vaak al wel een goede vertaalslag maken naar wat er specifiek gevraagd wordt. Beter dan op een andere manier kan, in elk geval. Bij de groep jonge mensen is er eigenlijk geen andere manier om allerlei skills zo goed inzichtelijk te maken. Ook omdat ze aan games toch al zoveel tijd besteden. Niet voor niets noemen we dit intern ook wel productive downtime.’

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS