Je werkenbij-site koppelen aan een ATS: zo doe je dat

Tegenwoordig wordt zoveel mogelijk op het internet geautomatiseerd en gekoppeld. Maar hoe koppel je nu het beste jouw werkenbij-site aan je Applicant Tracking System? Waar moet je dan op letten? Een paar tips.

Peter Boerman Op 12 mei 2022 Gem. leestijd 3 min472x gelezen
Deel dit artikel:
Je werkenbij-site koppelen aan een ATS: zo doe je dat

Goed, aan de ene kant heb je een mooie werkenbij-site of werkenbij-deel van je corporate site, aan de andere kant een goed ATS om kandidaten mee te kunnen volgen en hun data te kunnen vastleggen. Maar hoe koppel je die twee nou zodanig aan elkaar dat je er het meeste profijt van hebt? Daar komen best nog wel wat vragen bij kijken. Zo kun je vaak ervoor kiezen om de vacatures niet op je eigen pagina te laten zien, maar op een detailpagina die getoond wordt via de website van het ATS.

Er kleeft een nadeel aan het tonen van de vacatures via het ATS.

Deze opzet is vaak kostenefficiënt omdat het meestal al standaard geleverd wordt bij het ATS. En dus is dit vaak makkelijk en snel op te zetten. Maar er kleeft ook een nadeel aan het tonen van de vacatures via het ATS. De vacatures staan dan namelijk op een ander websiteadres en de bezoeker komt dan vaak echt op een andere omgeving (met een andere look and feel) dan de corporate website van het bedrijf zelf.

Grote ATS-spelers

Er zijn tegenwoordig een aantal grote spelers op het gebied van Applicant Tracking Systemen. Denk aan bekende namen als Bullhorn, Otys, Homerun, Carerix, Recruitee, SmartRecruiters en MySolution. Allemaal hebben ze hun eigen voor- en nadelen, maar doen ze op hoofdlijnen hetzelfde. Je kunt erin vacatures aanmaken, met bijvoorbeeld eigenschappen als uren per week, salarisschaal en branches.

ATS’en hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen, maar doen op hoofdlijnen hetzelfde.

Ook biedt een ATS de mogelijkheid om kandidaten te beheren. En zijn er meestal wel een aantal functionaliteiten die je helpen om de vacatures beter onder de aandacht van de werkzoekende te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een Indeed XML feed of een volledige Google for Jobs-integratie. Deze onderdelen worden meestal vanuit de website ingeregeld. Zo heb je zoveel mogelijk invloed op hoe het gaat werken.

Vacatures op de eigen site

Als je de vacatures níet via de site van het ATS wil laten lopen, maar op je eigen site wilt laten zien, is er tegenwoordig bijna altijd ook een manier om de vacatures uit het ATS te halen en te integreren op de eigen website. Hoe deze manier van integreren werkt, verschilt weer per systeem. Het ene systeem kan vacatures koppelen via een zogeheten iframe, andere hebben er specifiek een API-koppeling voor ontwikkeld of zelfs een WordPress-plugin.

Al deze manieren van integreren hebben ieder ook weer zo hun eigen voor- en nadelen.

Al deze manieren van integreren hebben ieder ook weer zo hun eigen voor- en nadelen. Wil je volledige controle hebben, dan is het aan te raden om de koppeling te leggen via een API. Dit is een stuk programmatuur wat opgezet is door het ATS wat de webbouwer in staat zet om de vacatures in een eigen gewenst format te plaatsen op de eigen website. Er komt dus een stuk programmeerwerk bij te pas om deze integratie te voldoen. We zetten de drie verschillende manieren om vacatures op eigen website te plaatsen even op een rij:

#1. Via iframes

stuurlui ats werkenbij-site koppelenAls je de vacatures in je ATS via een iframe koppelt aan je werkenbij-site, levert het ATS een stukje HTML-code wat ervoor zorgt dat een stukje van de ATS-website wordt geïntegreerd in jouw eigen website. Deze manier vereist alleen wat kopieer-en-plakwerk, maar biedt daarmee ook maar weinig opties. Zo zal het verkeer op je pagina dan toch nog verlopen via het ATS. Daarbij valt dan meestal het analytics-gedeelte weg. Daarnaast zul je in zo’n geval, om alles in dezelfde huisstijl te tonen, ook wat styling moeten doen. Bovendien leveren iframes ook vaak problemen op bij mobiel gebruik.

#2. Via een plugin

Een andere manier om de vacatures in je ATS te koppelen aan je werkenbij-site is via een zogeheten plugin. De bekende grote ATS-systemen hebben vaak al een WordPress-plugin die je gratis of betaald kunt downloaden via de WordPress plugin repository. Als je hiermee bekend bent, is het een kwestie van: plugin installeren en meestal authenticatiecodes invoeren, en hop, de verbinding met het ATS is gemaakt. Afhankelijk van welke plugin je gebruikt, wordt meestal met shortcodes een weergave gegenereerd om de vacatures te tonen. Ook hierbij zul je trouwens wat moeten stylen om de vacatures in de huisstijl van de website weer te geven.

#3. Via een API

De laatste optie is de meest gekozen optie. Het gaat hier om de meest technische manier van koppelen van een ATS aan een werkenbij-site, maar het is daarmee ook meteen de meest dynamische. Een API-koppeling ‘spreekt’ tussen de werkenbij-site en het ATS. De API haalt informatie uit het systeem en schiet deze zelf weer terug zodra iemand solliciteert. De websitebouwer heeft zo de meeste ruimte om alles te verbinden, in de huisstijl neer te zetten en externe integraties zoals Google for Jobs en XML feeds op te zetten. Je kunt hiermee aan al je integratiewensen voldoen.

Met een API kun je aan al je integratiewensen voldoen.

stuurlui werkenbij-sites anno 2022Maar let wel, dit is meteen ook de meest arbeidsintensieve manier van integreren. Het is bovendien doorgaans wat duurder in opzet en onderhoud, kent een complexere opzet en is vaak wel maatwerk. Wat voor jou de beste optie is? Dat hangt er dus maar vanaf. Elk ATS werkt weer op zijn eigen manier, waardoor het vaak handig is om met alle partijen om tafel te zitten om te bespreken wat de gewenste functionaliteiten en de daarbij behorende kosten zijn. Op basis daarvan kun je een keuze maken welke manier van integreren het beste matcht met jouw wensen.

Meer weten?

Waar moet een goede werkenbij-site anno 2022 aan voldoen? Sjoerd Kuipers, een van de founding partners van de Utrechtse websitebouwer Stuurlui (foto rechts), vertelt je er op 19 mei alles over tijdens Werf& liveaan de hand van een aantal concrete cases uit de recruitmentwereld. Het doel is om concrete tips en adviezen te geven waar iedereen zelf direct mee aan de slag kan.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS