Jobmarketing-webapp OnJobs slaat vleugels uit

Als ondernemer in deze oververhitte arbeidsmarkt een top kandidaat vinden? Lastig, maar niet onmogelijk, zegt start-up OnJobs, die via een webapp latent werkzoekenden wil bereiken. Hoe gaat dat in zijn werk?

Peter Boerman Op 28 september 2021
Gem. leestijd 2 min 458x gelezen
Deel dit artikel:
Jobmarketing-webapp OnJobs slaat vleugels uit

Vacaturebanken? Ouderwets, zeggen ze bij start-up OnJobs. Vacatures kun je volgens hen beter in beeld laten zien, dan alleen met tekst. En bovendien zou je sociale media moeten gebruiken, en jobmarketing en employer branding, aldus CMO Raymond Jongerius. ‘Ongeveer 90% van de bedrijven in Nederland gebruikt de grote bekende vacatureplatformen zonder jobmarketing. Daardoor vissen ze allemaal in dezelfde vijver van zo’n 10% actief werkzoekenden.’

‘90% van de bedrijven vist in dezelfde vijver van zo’n 10% actief werkzoekenden.’

Volgens OnJobs gaat het er echter om de ongeveer 75% van de werknemers in Nederland te bereiken die nu al een baan hebben, maar wel open staan voor verandering. En dat kan met traditionele vacaturebanken nauwelijks, aldus Jongerius. Vandaar dat OnJobs een recruitment-Webapp heeft ontwikkeld, die de focus legt op het in beeld brengen van de vacature en met behulp van hypertargetting de perfecte doelgroep wil bereiken voor de vacature van de werkgever.

Visueel meegenomen

‘De doelgroep wordt dus nietsvermoedend proactief benaderd op de plaatsen waar ze toch al te vinden zijn, namelijk: op de social media’, aldus Jongerius. ‘Kandidaten worden daar visueel meegenomen in hun ‘nieuwe’ bedrijf en voelen direct of het een juiste match is of niet. Ons brein is ontworpen om de wereld visueel waar te nemen. We begrijpen beelden intuïtief en beeld roept direct emoties op. Beelden zijn onvergetelijk en creëren direct betrokkenheid. Zo wordt het als werkgever een stuk makkelijker om het gevoel van jouw bedrijf over te brengen, te laten zien waar het bedrijf voor staat én met wat voor mensen het werkt. Door zo kandidaten te werven zien we een enorme betrokkenheid en daardoor ook sollicitanten van hogere kwaliteit.’

‘Nu is hét moment om recruitment slimmer aan te pakken.’

Onno den Hoed, medeoprichter van OnJobs, vult aan: ‘Het aantal openstaande vacatures is momenteel ongekend hoog. Nu is hét moment om recruitment slimmer aan te pakken. Je kunt het je als recruiter niet meer veroorloven je vacature alleen te promoten via geschreven vacatures bij de actief werkzoekenden. Het beste talent vind je juist in de enorme groep latent werkzoekenden en bereik je met innovatieve beelden in een gelikte omgeving. Met OnJobs faciliteren we dit.’

Marlot Anna Cruiming-Haagsma

OnJobs is al een jaar of 3 geleden begonnen. Inmiddels zijn er klanten als KLM, De Mandemakers Groep, MaMa Kelly, Mercure Hotels aan verbonden. In januari dit jaar werd een serieuze investeringsronde gedaan en werd vervolgens een team van liefst 10 specialisten aangetrokken. Onder hen is bijvoorbeeld Marlot Anna Cruiming-Haagsma, voormalig CEO Jobbird.com.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners