Jobtriggers nu ook actief in de horecasector

In mei 2022 startte Jobtriggers met een vacaturebank voor de bouw en installatiesector, waarin werkzoekenden een volledig beeld van de functie en het bedrijf krijgen. Nu is de horeca de volgende sector die wordt toegevoegd.

Redactie Op 04 januari 2023
Gem. leestijd 3 min 127x gelezen
Deel dit artikel:
Jobtriggers nu ook actief in de horecasector

In mei 2022 startte Jobtriggers met een vacaturebank voor de bouw en installatiesector, functiesindebouw.nl. Daar kunnen werkzoekenden een volledig beeld van de functie en het bedrijf krijgen. Horeca is de volgende sector die wordt toegevoegd, en sinds vandaag is dan ook de site functiesindehoreca.nl live.

Medeoprichter Pascal Joore: ‘Bij de ontwikkeling van het platform is al nagedacht hoe we andere sectoren ook kunnen aansluiten op dezelfde engine. We kiezen bewust ervoor dat we ons richten op niches, zodat we het voor de werkzoekende makkelijker kunnen maken en we de doelgroep gerichter kunnen bereiken. Er is overigens wel een duidelijke herkenbaarheid tussen de vacaturebanken. Na onderzoek hebben we gekozen voor de horeca als volgende sector vanwege de grote urgentie in deze branche.’

Krapte blijft

In de horeca werken momenteel 562.000 mensen. Dit zullen er nog meer worden, verwacht Joore. Er zijn namelijk 6% meer horecabedrijven bijgekomen het afgelopen jaar. Het aantal openstaande vacatures is weliswaar iets lager geworden, maar historisch gezien nog altijd extreem hoog met 37.500 vacatures. Bijna 40% van de horecabedrijven ervaart een personeelstekort.

Joore, die ook eigenaar is van recruitmentbureau WETALENT: ‘Organisaties zullen nu dubbel hun best gaan doen. De grootste uitdaging is het behouden van goed personeel. Daarnaast zullen ze toekomstige medewerkers willen enthousiasmeren en overtuigen dat zij voor de kandidaat de perfecte organisatie zijn waar ze willen werken. Employer branding is dan ook steeds breder en dieper geworteld binnen de bedrijven in de sectoren.’

Transparantie essentieel

Transparantie is volgens hem daarbij essentieel. ‘Een mogelijke nieuwe werknemer wil een goed beeld hebben van de inhoud van de functie. Maar het is minstens zo belangrijke dat het bedrijf en de bedrijfscultuur bij de werkzoekende past. De vacatures moeten ingevuld worden, maar wel met de personen die voor langere tijd aan het bedrijf verbonden willen blijven. Anders kost dit weer veel tijd en frustratie voor beide partijen’, zegt hij.

De vacaturebanken van Jobtriggers bieden hier volgens hem de oplossing voor. Ook voor de bedrijven die de eigen employer branding nog niet perfect op orde hebben. ‘Functies in de bouw en Functies in de Horeca zijn ideale platformen voor alle vacatures in de sector en geeft de werkzoekende een perfect beeld van de functie en de bedrijfscultuur.’

Geen saaie teksten

Ronald Siemons, medeoprichter en actief als marketing consultant: ‘De profielen bestaan niet uit saaie teksten, maar bieden extra relevante informatie over de functie en de organisatie. Denk aan het gebruik van veel sfeerbeelden en video’s die de bedrijfscultuur helder maken. Toekomstige collega’s komen aan het woord die hun ervaringen delen. En met een voorbeeld van de weekagenda is meteen duidelijk welke taken en afspraken bij de functie horen. Ten slotte bevat het profiel een 360 graden foto van de werkomgeving. Hierdoor wordt de absolute beleving gecreëerd.’

De sollicitatie komt direct bij de werkgever terecht, zonder tussenkomst van het platform. We zorgen ervoor dat iedere werkzoekende kan solliciteren op de manier die het best bij hem of haar past. Niet iedereen is in staat een goed cv met motivatie op te stellen, maar het kunnen dan nog wel heel goede medewerkers zijn. Om die reden hebben we de mogelijkheid toegevoegd dat men via een audiosollicitatie kan reageren. Zo maken we het zo makkelijk mogelijk voor de werkzoekende.’

Werken-bij

Siemons: ‘Je ziet nu vaak dat de vacatures geplaatst zijn op de bestaande bedrijfswebsite. Hierdoor kun je niet goed aangeven wat het bedrijf te bieden heeft en wat de bedrijfscultuur is. Met een eigen werkenbij-site ben je hiertoe wel in staat. Jobtriggers biedt iedere MKB-ondernemer de mogelijkheid om deze zeer snel en eenvoudig samen te stellen. Op basis van een template kan de huisstijl van het bedrijf geïntegreerd worden. Door beelden, video’s en teksten te gebruiken, kun je de werkzoekende over de cultuur binnen het bedrijf, de geschiedenis, de projecten en de openstaande vacatures informeren.’

Zo wordt een authentiek en transparant beeld gegeven wat kandidaten aantrekt, die zich hierbij vinden passen, aldus Siemons. ‘De werkenbij-site kan ook geïntegreerd worden op de eigen bedrijfswebsite en wordt geplaatst op de platformen Functies in de Bouw of Functies in de Horeca.’

Lees ook

 

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners