De jonge meesters van Pels Rijcken (Pels Rijcken; Droogleever Fortuijn)

Peter Boerman Op 28 april 2016
Gem. leestijd 4 min 934x gelezen
Deel dit artikel:
De jonge meesters van Pels Rijcken (Pels Rijcken; Droogleever Fortuijn)

‘De jonge meesters’ zet het kantoor scherp op het netvlies van studenten. Foto’s komen tot leven in video’s en vertellen alles over werken bij Pels Rijcken Lees de hele case van Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn

Omschrijving van de case

Concept
‘De jonge meesters van Pels Rijcken’ maakt op een oogverblindende manier de verbinding tussen rijke historie en modern werkgeverschap. Het kantoor levert namelijk van oudsher de landsadvocaat en staat middenin de maatschappij van nu.
Met een combinatie van foto + video wordt direct door jonge advocaten verteld waarin Pels Rijcken zich als werkgever onderscheidt. De 3 thema’s die in 2012 bij de start van de campagne werden gecommuniceerd, zijn nu aangevuld met 3 nieuwe: sterke interne opleiding gedurende je gehele carrière, coaching door de landsadvocaat zelf en werken voor zowel de private als de publieke sector.

Strategie
De doelgroep WO rechtenstudenten denkt bij een carrière in de advocatuur snel aan de Amsterdamse Zuidas. Pels Rijcken dreigde in de categorie ‘onbekend maakt onbemind’ terecht te komen. Daarom is met deze campagne het unieke DNA van het kantoor neergezet. Op een kwalitatief hoogstaande manier, precies zo als werken bij Pels Rijcken is.

Media
De campagne is crossmediaal van opzet, waarbij de website centraal staat en print een mooie aanjagende rol heeft. Als je met je mobiele telefoon de QR-code van een poster/ kaart of advertentie scant, kom je op de werken-bij-site en speelt er meteen een video af waarin de foto tot leven komt. Als in een tableau vivant word je door de hoofdrolspeler aangesproken en uitgenodigd te solliciteren. Maar je kan natuurlijk ook rechtstreeks naar de (mobiele) website.

Werken-bij-site
In de fonkelnieuwe recruitmentwebsite hebben we een aantal zaken verbeterd waardoor we helemaal up-to-date zijn. Allereerst sluit het design beter aan bij de campagne. Verder is de site responsive en worden er kortere teksten gebruikt. Plus 6 unieke webcommercials, die ook goed vindbaar zijn via YouTube. Tot slot is er een innovatieve Facebook-side-button die uitklapt en je zo in staat stelt de FB-pagina te bezoeken zonder de site te verlaten. Zo is de bezoeker altijd op de hoogte van het laatste nieuws.

Wat was de impact van de case?

Al bij het begin van de campagne steeg Pels Rijcken in de rankings (Blauw 2013; totale bekendheid van 52 naar 56%).

Pels Rijcken onderhoudt goede relaties met studentenhuizen en de posters zijn daar zeer gewild. Sinds het begin van de campagne is de inschrijving voor het belangrijkste recruitmentevent – de masterclass ‘mr.Z.’- in no-time vol. De Facebook-pagina heeft in een paar jaar tijd veel meer volgers gekregen. Waar er in 2014 nog 600 likes op de teller stond is dat in 2016 al meer dan 2100!

Last but not least trok de campagne de aandacht van de directie van het Rijksmuseum, die de uitingen heeft opgenomen in de collectie.

Wegens dit succes zijn nu 3 nieuwe uitingen toegevoegd aan de campagne. Plus een website geheel in campagnestijl. De laatste serie uitingen en de nieuwe website werkenbijpelsrijcken.nl dateren van eind november 2015, dus actuele cijfers over effect en impact hiervan, zijn nog niet beschikbaar, maar de reacties van zowel de doelgroep als ook cliënten en vrienden zijn zeer positief. Zo heeft de website al een Award gewonnen en de wervingsadvertentie eindigde op een tweede plaats.

Schermafbeelding 2016-04-29 om 08.00.52Schermafbeelding 2016-04-29 om 08.03.49Schermafbeelding 2016-04-29 om 08.10.58

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

‘De jonge meesters van Pels Rijcken’ is een volstrekt unieke campagne die je nooit meer vergeet als je hem hebt gezien. Tegendraads en gedurfd in zijn klassieke sfeerzetting, creatief hoogstaand in zijn uitvoering en modern in zijn crossmediale aanpak. Het idee om Oude Meesters te vertalen naar jonge meesters is zeer passend bij de identiteit van het kantoor. Het kent een eeuwenlange historie, heeft sinds mensenheugenis de landsadvocaat in huis en onderscheidt zich met een sterk intern opleidingsprogramma van stagiair tot partner.

Print en video’s behoren bij de meest in het oog springende die er zijn, door de herkenbare fotografie van Marie Cécile Thijs. Verder is dit een volledig geïntegreerde multimediale campagne. Zo komen de foto’s tot leven in video’s die je activeert met één muisklik, of zodra je met je mobiel de QR code op de advertentie/poster scant. Dan vertellen de hoofdpersonen in de video’s je graag waarom je bij Pels Rijcken zou moeten komen werken.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Pels Rijcken:
Robin Funnekotter (Hoofd Recruitment & Opleiding)
Wouter Noordhoek Hegt (Clustermanager People Development)
Sandra van Cappellen (Adviseur Recruitment en Arbeidsmarktcommunicatie)

Creatief team o.l.v. Rik Blokland Creative Direction:
Dinand Jansen (strategie)
Rik Blokland (concept, art direction, regie)
Hans Adelaars (concept, copy, muziek)
Marie Cécile Thijs (fotografie)
Mirjam van Bladeren (project management)

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners