Jos Rovers: 'De toekomst is aan cyane organisaties'

Peter Boerman Op 06 maart 2016 Gem. leestijd 2 min2311x gelezen
Deel dit artikel:
Jos Rovers: 'De toekomst is aan cyane organisaties'

Vooruitstrevende en succesvolle organisaties laten mensen zelfsturen en hun hele ik meenemen naar het werk. Dat maakt ze ook extra aantrekkelijk voor kandidaten. Jos-RoversDat betoogt Jos Rovers, die 10 maart een van de sprekers is tijdens de Employer Branding Experience in Amsterdam. De eigenaar van adviesbureau Het Eerste Huis spreekt daar over ‘cyane organisaties’, organisaties waar zelfbewuste en capabele mensen zichzelf en elkaar opleiden op basis van gelijkwaardigheid. Voldoening ‘Werknemers hechten steeds meer waarde aan betekenisvolle voldoening in hun werk’ , zegt Rovers. ‘Ze willen werken op plekken die sprankelen en ruimte bieden aan authenticiteit, passie en maatschappelijke betrokkenheid.’

Drie grote doorbraken

Rovers haalt Frederic Laloux aan, die de managementbestseller Reinventing Organizations schreef. ‘Hij onderzocht diverse vooruitstrevende en susccesvolle organisaties die op een nieuwe manier organiseren. Wat bleek? Deze organisaties hadden allemaal, onafhankelijk van elkaar, identieke organisatiestructuren en praktijken geïmplementeerd. Vormen die behoorlijk afwijken van wat we toe gewend zijn. Laloux laat in zijn boek zien dat er drie grote doorbraken centraal staan bij deze organisaties.’ Welke doorbraken dat zijn? #1. Ze zijn zelfsturend Rovers: ‘Al deze organisaties hebben een manier ontdekt om, zelfs grootschalig, effectief te opereren met een systeem dat uitgaat van gelijkwaardige relaties, zonder behoefte aan hiërarchie of consensus. Medewerkers en teams zijn zelfsturend en organiseren hun werk in heldere rollen en resultaten.’ #2. Ze geven ruimte aan de heelheid  Rovers: ‘Organisaties zijn altijd plekken geweest die mensen aanmoedigen op hun werk te komen met hun ‘professionele ik’ en om andere delen van zichzelf bij de voordeur achter te laten. Het idee is dat we een masculiene doortastendheid tonen, cognitie en vastberadenheid laten zien en dat we reserves en kwetsbaarheid wegstoppen. Onze emotionele, intuïtieve, meer feminiene kanten zijn veelal niet op hun plaats. De onderzochte organisaties hebben echter een consistent stelsel van praktijken ontwikkeld die ons uitnodigen onze innerlijke heelheid weer te omarmen en het geheel van wie wij zijn mee te nemen naar ons werk.’ #3. Ze hebben een doel dat evolueert Rovers: ‘Deze organisaties hebben een eigen leven en richtingsgevoel. In plaats van dat de toekomst wordt voorspeld en onder controle wordt gebracht, worden de leden van de organisatie uitgenodigd te luisteren naar en te begrijpen wat de organisatie wil worden, welk doel zij wil dienen.’

Resultaat én tevredenheid

De auteur Laloux omschrijft de ontwikkelingsstadia van organisaties aan de hand van kleuren die bekend zijn uit Spiral Dynamics (zie beeld onder). De moderne organisaties die gekenmerkt worden door de drie doorbraken, noemt Laloux ‘cyane organisaties’. ‘De praktijkcases van cyane organisaties laten zien dat een grotere werktevredenheid en uitstekende resultaten goed kunnen samengaan’, aldus Rovers, die om het evenement van 10 maart wil laten zien hoe je met cyaan organiseren aan de slag kunt in je eigen organisatie. spiral dynamics met cyane kleur Lees meer over de Employer Branding Experience:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.