Joulz trekt technici aan met Kabeltrekkerz game

Peter Boerman Op 12 juni 2013
Gem. leestijd 3 min 2491x gelezen
Deel dit artikel:
Joulz trekt technici aan met Kabeltrekkerz game

Joulz trekt technici aan met Kabeltrekkerz gameSpecialist in energie-infrastructuren Joulz heeft een Facebook game ontwikkeld. Doel is om op een uitdagende manier in beeld te komen bij Facebookers met een technische achtergrond. De game Kabeltrekkerz daagt je uit om samen met zoveel mogelijk technische vrienden het Joulz team om te trekken.

Facebook uitstekend medium

Facebook blijkt voor Joulz een uitstekend medium te zijn om de activiteiten en het merk Joulz meer te laten leven bij collega’s en potentiele medewerkers. Vanaf begin mei staat er een game op de pagina: ‘Kabeltrekkerz’, een Joulz-variant op touwtrekken. Binnen deze game moet je zoveel mogelijk Facebook-vrienden aan jouw kant van de kabel verzamelen, waardoor je meer kans hebt om het Joulz-team ‘om te trekken’. Op de foto figureren uiteraard echte medewerkers van Joulz.

Technici

Aangezien Joulz ook de komende jaren behoefte houdt aan nieuwe technische collega’s willen ze met deze game met name in beeld komen bij Facebook-leden met een technische achtergrond. Daarom is er een extra element toegevoegd: iedere deelnemer moet 5 technische vragen beantwoorden, waarbij ieder goed antwoord de deelnemer meer ‘gewicht’ geeft aan de kabel. Tijdens de vorige Facebook-game ‘Opladerz’ bleek deze technische insteek goed te werken: het spel werd onder meer veel gespeeld door studenten van technische ROC’s en de TU Delft.

Ontmoeten

Het spel staat in totaal zes weken online. Omdat Joulz het belangrijk vindt om mensen ook persoonlijk te ontmoeten, staat er een ludieke afsluiter op het programma. Aan het einde van de rit mogen de twee sterkste teams ook ‘offline’ de strijd aangaan. Zij gaan op het strand van Scheveningen strijden in een echte kabeltrek-wedstrijd. De winnaars krijgen, behalve een BBQ met alle finalisten, een introcursus Kitesurfen.

Resultaat

Arie Spruit van Joulz is vooralsnog tevreden met het resultaat. “Binnen drie weken hebben we al 500 likes. Dat lijkt misschien geen schokkend aantal, maar als je bedenkt dat wij targetten op heel specifieke, schaarse, doelgroep binnen onze regio dan is dit zeker een succes. Vooral omdat we uit ervaring met de vorige game weten dat deze mensen ons blijven volgen en zo kunnen wij met hen in contact blijven. Voordat we met de Facebook games startten, hadden we nog maar 200 likes, en nu staat de teller al op meer dan 1600.

Enthousiast

Joulz wil uitstralen dat zij als werkgever leuke dingen doet voor medewerkers. En delen hoe enthousiast hun mensen daarover zijn. Ons aantal hires op basis van referrals, die via onze medewerkers binnenkomen, is groot. Vandaar dat wij besloten om hierop aan te haken. Want wie kan ons nou beter promoten dan onze eigen mensen? Joulz heeft hele betrokken medewerkers die graag vertellen over Joulz als werkgever. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen die via via binnenkomen, ook langer blijven. We hebben voor Facebook als medium gekozen, omdat een groeiend aantal collega’s hierip actief is. ”

Arbeidsintensief

Spruit: “Social media zijn natuurlijk heel laagdrempelig om in te zetten. Wel hebben we ons verkeken op de energie die een online game ons kost. Om een voorbeeld te noemen: het was nog lang niet eenvoudig om de prijswinnaars van de vorige game op te sporen en hun de prijs te overhandigen. Juist omdat social media laagdrempelig zijn, gaan mensen er blijkbaar ook nogal gemakkelijk mee om.”

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners