KLM: reorganiseren zonder gedwongen ontslagen

Peter Boerman Op 27 mei 2013 Gem. leestijd 2 min2371x gelezen
Deel dit artikel:

KLM: reorganiseren zonder gedwongen ontslagenHoe houd je de familie bij elkaar in tijden van reorganisatie? Lucas van Wees, Vice President HR Commercial voor KLM, geeft zijn visie tijdens het event Werf& live ‘Werven en reorganiseren’ op 27 juni. Hij vertelt hoe KLM door interne mobiliteit en flexibiliteit gedwongen ontslagen voorkwam.

De ideale match is niet altijd aanwezig

“KLM heeft als motto “keeping the family together”.  Anders dan veel andere bedrijven zijn wij niet tot gedwongen ontslagen overgegaan. De focus ligt bij ons dan ook op interne mobiliteit. Doordat voor vacatures vooral onder huidige medewerkers wordt gezocht, is de doelgroep beperkt en is ‘de ideale match’ niet altijd aanwezig. De nadruk in de selectie ligt daarom meer op competenties dan op werkervaring. Natuurlijk is voor veel functies bepaalde kennis noodzakelijk.  Net als andere bedrijven zet KLM steeds meer social media in, zowel extern (voor stages) als intern (linkedin, fb, yammer, twitter).

Veel kennis en capaciteiten zijn te ontwikkelen

Dit betekent dat interne mobiliteit en flexibiliteit cruciaal zijn. Ik bespreek tijdens Werf& live uitgebreid hoe we dit proces hebben ingericht en welke ervaringen we hiermee hebben opgedaan. Vaak zoekt een manager naar het ‘schaap met de vijf poten’. Dat hebben wij bij KLM losgelaten. Om onze familie bij elkaar te houden zoeken wij niet altijd naar  een 100 procent perfecte kandidaat, omdat veel kennis en competenties zijn te ontwikkelen. Recruiters kunnen hierin een belangrijke rol spelen.  In zijn of haar professionaliteit kan de recruiter immers heel goed inschatten wat de mogelijkheden van een kandidaat zijn en het management hierin adviseren.

Wees flexibel en creatief

Aan collega-professionals zou ik willen meegeven dat ze vooral flexibel en creatief moeten zijn,  zeker in deze tijden. Nu de focus is verschoven van de externe naar de interne arbeidsmarkt, is ook de focus van veel recruitment afdelingen verschoven. De expertise die hiermee worden opgebouwd kunnen nog goed van pas komen als  er weer schaarste gaat ontstaan op de externe arbeidsmarkt.”

Meer weten?

Meer weten over de aanpak van KLM? Lees het volledige interview op de eventwebsite en schrijf je in voor Werf& live.

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS