Gem. leestijd 3 min  2683x gelezen

Werkzoekende pakt liever krant dan sociale media om een baan te vinden

Werkzoekende pakt liever krant dan sociale media om een baan te vinden

Het mag verrassend klinken, maar werkzoekenden geven de voorkeur aan de krant boven sociale media als ze op zoek zijn naar een baan.

Althans, dat meldt van Unique dat in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction 1270 werkzoekenden ondervroeg over hun zoekgedrag. Waar de krant bij 30 procent van de werkzoekenden populair is, scoren sociale media (nog) maar bij 27 procent. Vacaturesites scoren met 67 procent veruit het best, gevolgd door het ‘persoonlijk netwerk’ en ‘websites van werkgevers’.

populairse manieren om een baan te zoeken

Arbeidsvoorwaarden belangrijk 

Uit het onderzoek blijkt verder dat mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan de voorkeur geven aan een baan met flexibel af te spreken begin- en eindtijden, met een speling van 1,5 anderhalf uur om te bepalen wanneer hij of zij begint en eindigt. Slechts een kwart van de respondenten geeft juist de voorkeur aan vaste werktijden (27%). De rest wil zijn werktijden volledig zelf in kunnen delen of heeft geen voorkeur.

arbeidsvoorwaarden

Sfeer krijgt voorrang

Werkzoekenden laten de aantrekkelijkheid van een baan verder voor het grootste deel afhangen van de arbeidsvoorwaarden. Van de werkzoekenden geeft 48 procent aan dat het salaris, maar ook zaken als vakantiedagen bepalend zijn voor de aantrekkelijkheid van een functie. Daarnaast zijn de inhoud van een functie (45%), de mogelijkheid om dicht bij huis te werken (28%), de vrijheid en het vertrouwen (28%) en de cultuur en sfeer (26%) volgens de ondervraagde werkzoekenden belangrijke pullfactoren die positief bijdragen aan de aantrekkelijkheid van een baan.

De eerste indruk

Sollicitanten denken uiteraard na over hoe zij een goede eerste indruk achterlaten op de organisatie. Andersom gebeurt dat net zo. Maar waar moeten organisaties rekening mee houden om een goede impressie achter te laten bij sollicitanten? Uit het kandidatenonderzoek blijkt dat meer dan de helft (55%) van de werkzoekenden voor hun eerste indruk afgaat op het verloop van het eerste gesprek. Ook de website wordt veel genoemd als referentiekader: 48 procent van de respondenten gebruikt dit om een impressie op te doen. Overige zaken die genoemd worden: informatie uit de media (36%), vacatureteksten (32%) en informatie via vrienden en kennissen (31%).

 inhoud van de functie

mobiliteit

Niet in de schoot geworpen

Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: ‘Mede dankzij de opkrabbelende economie, zien we ook dat de arbeidsmarkt weer tekenen van herstel toont. Dat werkgevers kunnen kiezen uit 300 sollicitanten voor één vacature zal steeds minder voorkomen. Concreet betekent dit dus ook dat werkzoekenden meer keuzevrijheid krijgen als het gaat om het kiezen van de perfecte baan. Daarom is het goed om juist nu rond te tafel te gaan zitten met HR om zaken als salaris en werktijden zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zo word je een aantrekkelijkere werkgever voor talent dat op zoek is naar een nieuwe uitdaging. Helaas krijgen we talenten niet zomaar in de schoot geworpen.’

Grenzeloze generatie

Het onderzoek richtte zich ook op wat Unique noemt ‘de grenzeloze generatie’, werkzoekenden geboren na 1986. Daaruit blijkt onder meer dat zij zich minder snel als ambassadeur zien van het bedrijf, en zich bovendien minder uitgedaagd voelt in het werk.

grenzeloze generatie

grenzeloze generatie 2

grnezeloze generatie 3

Infographics via: www.unique.nl/infographic

Foto boven via Flickr.com

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners