Over de discobus waarmee ActiVite mensen naar de ouderenzorg wist te trekken

Een discobus om mensen naar de ouderenzorg te verleiden? Het lijkt misschien far off, maar toch is dit precies wat zorgorganisatie ActiVite vorig jaar deed. En met resultaat, aldus communicatieadviseur Larissa Ottolini.

Peter Boerman Op 07 maart 2023
Gem. leestijd 5 min 459x gelezen
Deel dit artikel:
Over de discobus waarmee ActiVite mensen naar de ouderenzorg wist te trekken

Hij trok nogal wat bekijks. En dat is ook niet zo gek, want met zijn knalpaarse kleur was de ActiVite-lijnbus die afgelopen jaar door de regio Leiden en Alphen aan den Rijn reed niet anders dan een opvallende verschijning te noemen. ‘Niet te missen’ noemt Larissa Ottolini hem zelfs in de meest recente aflevering van de podcast Werving in de zorg, waarin Martijn Hemminga (mede-oprichter van Werf&) steeds de wervingsactiviteiten van een andere zorgorganisatie bespreekt.

‘Ons doel was 280 sollicitaties via Google-campagnes binnen te krijgen. Daar zijn we flink overheen gegaan.’

Waarom de zorgorganisatie voor reclame op een bus koos? Om bij iedereen in de regio zichtbaar te zijn, vertelt de adviseur arbeidsmarktcommunicatie. ‘Het is algemeen bekend dat er een arbeidskrapte is in de zorg. Ouderen blijven ook steeds langer thuis wonen, waardoor de zorgvraag logischerwijs steeds groter wordt. Om aan deze vraag te kunnen blijven voldoen is het van belang dat mensen ActiVite als werkgever weten te vinden.’

Google display

En alleen online aanwezigheid is daarbij niet meer genoeg, vertelt Ottolini in de podcast. Al was de zorgorganisatie vorig jaar ook online aan het experimenteren. Onder andere met Google display, waarmee ook mooie resultaten werden behaald. ‘Ons doel was 280 sollicitaties via Google-campagnes binnen te krijgen. Daar zijn we flink overheen gegaan. Fantastisch.’

En dan was er vorig jaar bijvoorbeeld ook nog de ‘Draai mee’-campagne, waarin eigen medewerkers potentiële collega’s laagdrempelig uitnodigden een dagje mee te draaien. ‘Dat was echt nieuw voor deze organisatie’, aldus Ottolini. ‘Die mensen zijn echt onze ambassadeurs geworden. We willen kandidaten aansporen: kom gewoon eens op gesprek. Of draai een dagje mee. Dat is waar we in geloven.’

Salaris inleveren, best pittig

Een persoonlijke aanpak, gericht op de kandidaat, is namelijk cruciaal in de zorg, vertelt ze. ‘We kijken echt naar jouw situatie. Als je bijvoorbeeld zij-instromer bent, vragen we ook nogal wat van je. Je moet een opleiding doen, terwijl je misschien al een gezin hebt. En dan ook nog thuisstudie doen. Soms lever je ook salaris in. Dat is allemaal best pittig. Daarom kijken wij ook als organisatie: kunnen we de opleiding beter laten aansluiten bij wat mensen willen? We weten allang: we redden het niet meer alleen met de mensen die zo uit de schoolbanken komen.’

‘Gevoelsmatig wil je aan de voordeur al streng zijn. Maar je kunt ook met mensen samen kijken: welke kant wil iemand op?’

In de campagnes is vooral de lage drempel volgens haar de sleutel tot succes. ‘Je wilt kwaliteit waarborgen. Dus gevoelsmatig wil je aan de voordeur al streng zijn. Hé, heb je wel de juiste diploma’s? Maar je kunt ook met mensen het gesprek aangaan en kijken: welke kant wil iemand op? En dan blijkt bijvoorbeeld dat een enthousiasteling zonder de juiste papieren best in de huishouding kan beginnen, en dan tegelijk een opleiding kan doen, zodat hij of zij uiteindelijk toch kan komen waar-ie wil. Het gesprek aangaan is sowieso altijd heel waardevol, zo blijkt. Daar hebben we zóveel instroom mee gerealiseerd.’

Het nut van samenwerking

Ottolini werkt nu een jaar of 2 bij de organisatie die 2.500 medewerkers kent, en zo’n 500 vrijwilligers, en daarmee actief is in verpleeghuizen en de thuiszorg in de regio Leiderdorp. In het gesprek heeft ze het een aantal keer over het belang van samenwerking in de werving. Dat geldt bijvoorbeeld intern, als ze het heeft over de samenwerking met de hiring managers en zorgteams in de organisatie, die dankzij haar inspanning steeds beter inzien dat recruitment een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. ‘Dat heeft zijn vruchten afgeworpen’, zegt ze. ‘Mensen helpen nu graag. Ze denken mee. En geven tips. Werving is nu echt goed in de organisatie belegd.’

sophie en floor van activite

Maar samenwerking is volgens haar ook extern steeds belangrijker. Zo voert ActiVite nu ook samen met 4 andere zorgorganisatie in de regio een gezamenlijke campagne, waarin de opleiding Waarde-vol Onderwijs een grote rol inneemt. ‘We willen echt samen kijken: wil iemand de zorg in, hoe kunnen we hem of haar dan het best begeleiden? Welke vorm van opleiding past dan het best bij hem of haar?’

Inloopavonden

Larissa Ottolini

De inloopavonden die ze organiseerde samen met het recruitmentteam mogen overigens ook niet onvermeld blijven. Elke 3 weken vond ergens in de regio in een van de verpleeghuizen zo’n inloopavond plaats. En dat leverde soms verrassende resultaten op. ‘Soms hadden we wel 25 mensen binnen. Maar er waren ook wel avonden met veel minder bezoekers Dat lijkt dan misschien teleurstellend. Op één avond kwamen bijvoorbeeld maar 3 mensen af. Maar die hebben we uiteindelijk wel alle 3 in dienst genomen. Dus dat was dan de moeite echt wel waard.’

‘Op één avond kwamen maar 3 mensen af. Maar die hebben we wel alle 3 in dienst genomen.’

In de samenwerking met de collega-zorginstellingen in de regio valt haar op dat ActiVite op sommige punten behoorlijk vooroploopt, maar op andere nog wel wat kan inhalen. Dit jaar wil ze bijvoorbeeld meer aandacht geven aan retentie, aan het persoonlijk maken van de pre- en onboarding, aan het doormeten van de hele funnel in het ATS, en aan het stroomlijnen van het hele recruitmentproces. ‘Ik denk niet dat er één zorgorganisatie is die in al deze onderwerpen vooroploopt. We zijn aan elkaar gewaagd. Ik denk dat we elkaar vooral scherp houden.’

Zaadjes die je plant

Zo ziet ze ook de toekomst van de werving in de zorg. Het totale tekort los je niet alleen met arbeidsmarktcommunicatie, dat erkent ze meteen. ‘Maar ik denk dat een groot deel van het probleem er echt wel mee te voorkomen is. Als je het tenminste met z’n allen doet. Bij de werving van zij-instromers bijvoorbeeld. Of via voorlichting op scholen. Dat zijn zaadjes die je plant die hopelijk later echt wel effect hebben.’ Maar, zo geeft ze ook lachend toe: ‘Als je arbeidsmarktcommunicatie zo leuk vindt als ik, denk je waarschijnlijk dat alles ermee is op te lossen.’

Wat ze dan vooral zo inspirerend vindt? ‘Ik mag hier de hele dag verhalen vertellen van mensen die zo trots zijn op wat ze doen. Al die persoonlijke verhalen, dat maakt zoveel indruk. Die krijg je vanaf kantoor anders echt niet mee. Ik vind dat bijzonder en een eer dat mensen mij dat toevertrouwen. De diepe gesprekken, soms de heftigheid van het werk. En ik hoef dat alleen maar naar buiten te brengen. Je ziet de impact, hoe zwaar het werk soms is, Daarom heb ik ook heel veel respect voor de collega’s. En vind ik het heel bijzonder dat ik dit werk samen met hen kan doen.’

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners