Leer-werktraject voor digitale marketeers van start

Peter Boerman Op 22 september 2015
Gem. leestijd 2 min 1134x gelezen
Deel dit artikel:
Leer-werktraject voor digitale marketeers van start

SchaalX is vandaag een programma gestart voor digitale marketingstrategen in de dop, die werken en leren gaan combineren.

Het initiatief, Schaal+ geheten, richt zich enerzijds op jonge academici die zich graag verder willen ontwikkelen, en anderzijds op organisaties die graag kennis van nu willen binnenhalen om (verder) te digitaliseren. In januari moet de eerste lichting starten, de werving en selectie voor de lichting begint nu, vertelt initiatiefnemer en SchaalX-directeur Rik de Boer.

Kennis- en praktijkdagen

De 10 tot 12 geselecteerde jonge professionals krijgen eerst 11 kennisdagen en 4 praktijkdagen, waarbij de groep elkaar ook kan leren kennen. Deze basistraining wordt verzorgd door kennispartners in specifieke vakgebieden van online bureaus. Daarna, aldus De Boer, ‘gaan ze 1,5 jaar bij opdrachtgevers aan de slag, drie keer 6 maanden.’ De jongeren werken 4 dagen in de week, de vijfde dag is er voor extra training, samengesteld op basis van samenwerking met digital nichespelers uit de dagelijkse praktijk.

Waarom committeren?

De jonge krachten komen in dienst van SchaalX, maar worden vervolgens gedetacheerd bij de partners, die zich voor 1,5 jaar moeten committeren. Waarom zouden ze dat doen? ‘Ze krijgen er directe toegang mee tot digitaal talent’, vertelt De Boer. ‘En iedere zes weken laten we diegene de opgedane kennis ook weer delen, zodat de organisatie daar ook weer van meeprofiteert. Het is een structurele manier om innovatie en actuele kennis op de kaart te zetten in het bedrijf. Organisaties moeten steeds sneller veranderen om de digitalisering vorm te geven. Deze jonge mensen zitten zelf vol in die transitie en kunnen organisaties daar dus mee helpen.’

Het blijft actueel

Bedrijven die meedoen krijgen toegang tot minimaal 2 rondetafelsessies per jaar, waarin met de andere partners kennis wordt uitgewisseld. Voor de opdrachtgever is het ook belangrijk dat hij kan meedenken met het programma, aldus De Boer. ‘Zo kan ik je nu nog met geen mogelijkheid zeggen hoe het laatste halfjaar van het programma eruitziet. Simpelweg omdat ik het niet weet, omdat we het programma zo actueel mogelijk willen houden.’

Coaching

Het gaat nadrukkelijk niet om (veredelde) stagiairs, zegt hij. ‘Het zijn volwaardige krachten. We hebben ook een individuele coach aangenomen, die een brug gaat slaan tussen theorie en praktijk.’ Wie behoort tot de klantendoelgroep? ‘Denk aan: banken, retailers, FMCG-bedrijven, uitgeverijen, alle partijen met grotere online afdelingen.’

Niet alleen kennis

Het lesprogramma richt zich op inhoudelijke digitale kennis van vakgebieden als onder andere zoekmachineoptimalisatie, online en social advertising, webanalyse, interactieve media & communicatie, user experience & usability, contentmarketing, sociale media en strategie. Daarnaast is er ook veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en adviesvaardigheden en projectmanagement. De net afgestudeerden die in aanmerking willen komen, krijgen een strenge selectie, inclusief assessment, aldus De Boer.

Meer informatie? Klik hier

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners