De 6 lente-lichtpuntjes voor jobmarketing en employer branding

Net zoals ook deze lente de krokussen ‘gewoon’ de grond uitkomen, is ook deze coronacrisis een goed moment om vooruit te kijken, stelt Brandmannen. Daarom: 6 lichtpuntjes die tonen dat het juist nú zinnig is om te investeren in jobmarketing en employer branding.

Peter Boerman Op 03 april 2020
Gem. leestijd 5 min 723x gelezen
Deel dit artikel:
De 6 lente-lichtpuntjes voor jobmarketing en employer branding

Deze corona-lente zal niemand in recruitmentland licht vergeten. Van alle recruiters wordt op dit moment opperste flexibiliteit gevraagd. Waar de ene organisatie zijn vacatures volledig intrekt en alle onboarding uitstelt, is de andere organisatie momenteel juist druk aan het opschalen.

Van alle recruiters wordt op dit moment opperste flexibiliteit gevraagd.

Ondertussen selecteren we vanuit de studeerkamer of vanaf de keukentafel. Videosolliciteren is daarbij razendsnel de nieuwe norm geworden. We zoomen, skypen en hangouten wat af. En de vrijmibo doen we nu via de HouseParty-app. Terwijl aan de ene kant de doemscenario’s je om de oren vliegen, zien we aan de andere kant dat recruiters vooral een positief volkje blijven. Bij Brandmannen zien we dan ook een aantal lente-lichtpuntjes die we graag met je delen.

Solidariteit onder de recruiters

Ronduit inspirerend en hartverwarmend zijn bijvoorbeeld alle creatieve initiatieven van onze recruitmentcollega’s. Diverse gratis platforms zagen inmiddels het lentelicht. Ze lijken welhaast als krokussen uit de grond te schieten, de platforms waar vraag en aanbod voor zorgprofessionals en -vrijwilligers bij elkaar komen, sites waar horecapersoneel kan reageren op land- en tuinbouwvacatures, of sites waar je gratis je noodvacatures kunt plaatsen. Solidariteit met anderen en de wil om te helpen, het popt overal op.

Solidariteit met anderen en de wil om te helpen, het popt overal op.

Lichtpuntjes zijn ook die beroepsgroepen waar de werving momenteel juist intensiever wordt. Natuurlijk in de zorg, maar je ziet het ook bij veel overheden en er zijn bijvoorbeeld ook veel vacatures voor technische monteurs bij netbeheerders. Maar ook het vervullen van de vacatures in land- en tuinbouw gaat straks een ding worden.

‘Wie gaat de asperges steken als de buitenlandse arbeidskrachten niet geworven kunnen worden?’

Want wie gaat de asperges steken als de buitenlandse arbeidskrachten niet geworven kunnen worden? Je ziet dat organisaties die te maken hebben met schaarse kandidaten, bijvoorbeeld in de IT of cybersecurity, ‘gewoon’ doorwerven en blijven investeren in contact met de doelgroep. In die branches wordt nog volop ingezet op jobmarketing. Tegen een lagere cost per click, dat wel, want de vraag neemt af.

‘Know Your Candidate’ (KYC)

Mocht jouw vacaturestroom een beetje opdrogen, en heb je als recruiter dus tijd over, dan is dit volgens ons dé kans om je kandidaat nog beter te leren kennen. Oftewel: Know Your Candidate, kortweg: KYC. Door je campagnes nog eens te analyseren en gesprekken te voeren met medewerkers die dit werk nu al doen. En door de beste verhalen van die medewerkers te vinden.

‘Dit is je kans om je kandidaat nog beter te leren kennen: Know Your Candidate.’

Met die kennis kun je na de crisis kandidaten nóg beter targetten in jobmarketingcampagnes, kun je nóg beter sourcen en nóg beter je employer branding vormgeven. Dit is ook jouw moment om kritisch te kijken naar je bestaande kandidaten-pipelines en talentpools, om die klaar te zetten en te vullen voor als de vacatures weer aantrekken.

‘Bouw juist nu aan talentpools.’

Probeer daarom in contact te blijven met kandidaten binnen jouw doelgroep. Juist nu. Hou ze op de hoogte van het hoe en waarom van eventuele vacaturestops en uitstel van onboarding. Dan sta je blijvend onderscheidend op het netvlies van je kandidaat, waar je straks alleen maar weer voordeel van kan hebben.

Ook een vorm van employer branding

Door de crisis in 2008 zijn we ons allemaal bewust geworden van het effect op je organisatie als je (tijdelijk) je werving, marketing en employer branding stopzet. Dan sta je achteraan in de rij als de crisis voorbij is. Probeer dan maar weer eens de juiste mensen te enthousiasmeren voor jouw organisatie.

Anticyclisch denken is een must.’

lente coronacrisis brandmannenAnticyclisch denken is dus eigenlijk een must. Daarnaast: het aantal uitgezette vacatures loopt op dit moment sterk terug. Dat betekent dus ook dat je op momenteel misschien een (veel) betere kans maakt binnen jouw doelgroep. Bouw daarom juist nu met uitgebreide kennis van je doelgroep steevast door aan je unieke onderscheidende employer brand.

Alle gratis (recruitment) corona-initiatieven zijn natuurlijk ook een vorm van (employer) branding.

Bovendien: alle gratis (recruitment) corona-initiatieven zijn natuurlijk ook een vorm van (employer) branding. Ze kunnen je merk maken of breken. Je ziet ineens bierbrouwers ontsmettingsmiddelen produceren, chemische concerns ‘hand sanitizer’ maken, banken omvallende bedrijven steunen en Randstad uitzendbureau past zelfs tijdelijk het logo aan om het begrip ‘social distancing’ te laden.

lente coronacrisis randstad

Tijd voor bezinning

Elke crisis stemt tot nadenken. Deze dus ook. Er is ineens noodgedwongen ruimte voor reflectie en rust. Over wat nu echt belangrijk is. Het heruitvinden van jezelf. Bovendien, een nieuwe wereld vraagt om nieuwe vaardigheden en herijking van wat ‘normaal’ is op de werkvloer.

De crisis biedt dus ook kansen.’

Want zelfs premiers blijken vanuit huis een land te kunnen besturen. Flexibiliteit, ‘learning agility’, veerkracht en creativiteit blijken ineens de allerbelangrijkste skills. Deze lente-crisis biedt dus ook kansen – als je denkt ‘hé, dit mis ik niet van mijn baan’, dan heb je nú de tijd en gelegenheid om je te oriënteren op de beste stap in je loopbaan.

Onze lente-lichtpuntjes op een rij

Bij Brandmannen zien wij op dit moment daarom 6 kansen voor jobmarketing en employer branding:

  1. Laat je inspireren door de frisse initiatieven van recruitmentcollega’s die belangeloos worden opgestart. Dit heeft meteen ook een positieve invloed op je employer branding.
  2. Know Your Candidate, zodat je na de coronacrisis kandidaten nog beter kunt targetten in Job Marketing campagnes, met sourcing en Employer Branding.
  3. Bouw juist nu slimme kandidaten-pipelines.
  4. Jouw recruitmentmarketingbudget is nu meer waard – je hebt minder concurrentie en kandidaten hebben meer tijd om online te zijn.
  5. Kijk naar de toekomst en sorteer vast voor met je recruitmentaanpak. Dit is je kans om je employer branding stevig in te zetten. Je steekt er nu sneller bovenuit. Bovendien: zorg dat je altijd in beeld bij je doelgroep blijft, in goede en in slechte tijden!
  6. Net als consumenten stellen kandidaten in een crisis koopgedrag uit. Ze oriënteren en bezinnen zich nu, en gaan weer los als de crisis voorbij is. Nu is de kans om dan alvast vooraan in de rij staan!

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Brandmannen, recruitment marketing experts, gevestigd in Heemstede.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners