LinkedIn legt recruiters restricties op; TheRecruitBoosters reageert met nieuwe innovaties

LinkedIn heeft recent het aantal uitnodigingen dat iemand kan versturen aanzienlijk beperkt. Dat betekent heel wat voor bedrijven als TheRecruitBoosters, die juist dit platform gebruiken om kandidaten te benaderen. Hoe lossen ze dat op?

Peter Boerman Op 14 september 2021
Gem. leestijd 3 min 1125x gelezen
Deel dit artikel:
LinkedIn legt recruiters restricties op; TheRecruitBoosters reageert met nieuwe innovaties

Nieuwe richtlijnen van LinkedIn hebben het aantal uitnodigingen dat iemand kan versturen aanzienlijk beperkt, tot 100 per week. Deze beperking heeft flinke gevolgen voor veel recruiters die LinkedIn primair als recruitment-tool gebruiken. TheRecruitBoosters heeft daarom diverse data- en AI-gedreven oplossingen ontwikkeld, waarmee ze de kans willen vergroten dat kandidaten op LinkedIn connectieverzoeken accepteren. Zo moeten recruiters, ondanks de nieuwe limiet, toch de kracht van het platform kunnen blijven benutten om de juiste kandidaten te vinden.

Waar je vroeger tot wel 100 uitnodigingen per dag kon versturen, zijn dat er nu nog 100 per week.

TheRecruitBoosters is een Amsterdamse start-up die zich volledig richt op recruitment via LinkedIn. Ze merken zichtbaar de gevolgen van de maatregel die het sociale medium sinds kort heeft doorgevoerd om het aantal connectieverzoeken dat je kunt versturen te verminderen. Waar je vroeger tot wel 100 uitnodigingen per dag kon versturen, zijn dat er nu nog slechts 100 per week, een reductie van 85%. Dit om oplichterij en spamberichten op het platform tegen te gaan, aldus LinkedIn zelf.

Risico op blokkering

Als iemand deze limiet overschrijdt, ontvangt hij of zij automatisch een melding dat de wekelijkse limiet is bereikt. Gebruikers die zich herhaaldelijk niet aan deze richtlijn houden, lopen het risico op (tijdelijke) blokkade van hun account. Veel recruiters maken dag in, dag uit gebruik van LinkedIn om geschikte kandidaten te zoeken. Deze nieuwe richtlijn geldt voor iedereen, dus ook voor recruiters op LinkedIn. Hun werk wordt hierdoor moeilijken en zij lopen een verhoogd risico dat LinkedIn hun accounts blokkeert.

De nieuwe limiet dwingt recruiters ertoe veel gerichter de juiste kandidaten te targetten.

De nieuwe limiet dwingt recruiters er dus toe om veel gerichter de juiste kandidaten te targetten. Zij kunnen namelijk veel minder potentiële kandidaten bereiken. Ook is het van belang geen negatieve feedback te krijgen van gebruikers naar wie ze een connectieverzoek sturen. Als te veel uitnodigingen worden genegeerd of als spam worden gemarkeerd, kunnen ze namelijk ook met tijdelijke beperkingen te maken krijgen. Daar staat tegenover dat voor elk connectieverzoek dat een kandidaat accepteert, ze een extra verzoek mogen verzenden. Het is daarom steeds belangrijker connectieverzoeken te versturen die ook geaccepteerd worden.

Diverse innovaties

Om de slagingskans van een connectieverzoek te verhogen en daarmee het risico op een geblokkeerd account te verkleinen, komt TheRecruitBoosters nu met diverse innovaties. Zoals:

  • Dataverrijking van leadlijsten. Door via verschillende kanalen meer data toe te voegen aan lijsten met geschikte kandidaten, kun je beter de juiste contacten selecteren.
  • Handmatig scannen leadlijsten. Door leadlijsten uitvoerig handmatig te scannen, kun je eventuele onregelmatigheden in de leadlijst voorkomen.
  • Een uitgebreid dashboard. Op het dashboard worden de data en resultaten van campagnes inzichtelijk gemaakt. Hierdoor kun je campagnes – eventueel in overleg – aanpassen.
  • Geoptimaliseerde teksten. Dankzij uitgebreide ervaringen met eerdere campagnes en allerlei sectoren zijn de copywriters in staat voor iedere klant de juiste teksten op te stellen.
  • A/B-testen. Met behulp van A/B-testen kun je campagnes vergelijken met erkende statistische methoden om te achterhalen welke teksten en doelgroepen het beste werken.
  • Geavanceerde A.I.-technieken. Via A.I.-technologie wordt inzicht verkregen in hoeverre mensen positief op campagnes reageren en kun je zo de meest interessante kandidaten detecteren.

‘Met deze nieuwe richtlijnen zijn de cowboy-dagen op LinkedIn voorgoed voorbij.’

‘Met deze nieuwe richtlijnen zijn de cowboy-dagen op LinkedIn voorgoed voorbij’, stelt Luc van Poll, CEO en oprichter van TheRecruitBoosters. ‘Recruiters kunnen niet langer met hagel schieten en maar hopen dat een van de vele verstuurde connectieverzoeken succesvol is. Hiermee vergroten zij namelijk de kans dat LinkedIn hun account tijdelijk blokkeert. Gelukkig kun je dit ook monitoren en met scherp toezicht zoveel mogelijk voorkomen. Met deze innovaties helpen we recruiters omgaan met deze nieuwe richtlijn. Uiteindelijk stellen deze innovaties ons en onze klanten in staat doelgerichter meer geschikte kandidaten te vinden.’

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners