Loek van Soest (Jobdigger): 'Slim arbeidsmarktdata gebruiken houdt je in beweging'

Arbeidsmarktdata kunnen je succesvoller en efficiënter maken als bureaurecruiter, zo is de stellige overtuiging van Loek van Soest (Jobdigger), een van de sprekers op het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters. Maar wat bedoelt hij daar precies mee?

Laura Bosua Op 16 januari 2020 Gem. leestijd 3 min199x gelezen
Deel dit artikel:
Loek van Soest (Jobdigger): 'Slim arbeidsmarktdata gebruiken houdt je in beweging'

Arbeidsmarktdata kunnen je succesvoller en efficiënter maken als bureaurecruiter, zo is de stellige overtuiging van Loek van Soest (Jobdigger), een van de sprekers op het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters. Maar wat bedoelt hij daar precies mee?

Wil je als bureaurecruiter in beweging blijven? Volgens Loek van Soest (Jobdigger), een van de sprekers op het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters, is slim gebruik van arbeidsmarktdata daarbij onontbeerlijk. Maar hoe werkt dat dan uit in de praktijk? Om dat te testen, legden wij hem 5 stellingen voor.

1. Een bureaurecruiter zonder data is geen bureaurecruiter

‘Als een bureaurecruiter zónder data werkt, dan blijft het een bureaurecruiter. Ik denk alleen dat als je gebruikt maakt van arbeidsmarktdata en je weet deze op de juiste manier in te zetten, dat je dan efficiënter kunt werken en succesvoller bent in je vak. Niet alleen door data te gebruiken, maar ook door je werkprocessen te digitaliseren, versnel je je processen en heb je snel, duidelijk en betrouwbaar inzicht in wat er speelt en heeft gespeeld op de arbeidsmarkt. Hierdoor houd je meer tijd over om aandacht te besteden aan je core business: het bemiddelen en het behouden van talent.’

2. Bureaurecruiters moeten de kandidaat centraal stellen

‘Ongetwijfeld. In deze veranderende arbeidsmarkt is sprake van grote concurrentie en speelt schaarste een grote rol. Bureaurecruiters moeten zich daarom aanpassen en op een innovatieve manier gaan werven. Ze moeten de traditionele sollicitatieprocedure loslaten. Meer persoonlijke aandacht voor de kandidaat is het belangrijkst. Dit zit hem vaak in dingen als een goede eerste indruk, hen tijdig informeren over de status van het sollicitatieproces en waardevolle feedback geven bij een afwijzing.’

‘Wat erin zit voor de kandidaat, staat vaak maar heel kort vermeld.’

‘Ik vind trouwens dat ook in vacatures de kandidaat vaker centraal moet staan. Je ziet nu vaak lappen tekst over bijvoorbeeld de functie-eisen waaraan de kandidaat moet voldoen. Wat erin zit voor de kandidaat, waarmee ze aan de slag gaan of hoe hij of zij zich kan ontwikkelen? Dat wordt daarentegen weinig of maar heel kort in vacatureteksten vermeld.’

3. Ieder bureau moet zich focussen op marketing automation

Marketing automation kan vooral heel waardevol en effectief zijn als het gaat om de werving van schaarse profielen. Het is dan wel belangrijk dat het bureau de juiste doelgroep in kaart heeft om deze te kunnen targeten en te kunnen verleiden. Wij hebben diverse klanten die gebruik maken van marketing automation en voor wie dit een effectief middel is. Om de campagnes in te richten, gebruiken zij bijvoorbeeld het DoelgroepenDashboard dat wij samen met Intelligence Group hebben ontwikkeld.’

4. Zonder specialisatie overleef je het niet 

‘Het is afhankelijk van het soort bureau, denk ik. Bureaus die zich richten op een nichemarkt doen het niet altijd beter dan bureaus die breed werven, integendeel. Maar ik denk wel dat het belangrijk voor je concurrentiepositie is om als bureau in beweging te blijven en nieuwe kansen te spotten. Dit kun je doen door slim gebruik te maken van arbeidsmarktdata. Als je weet waar de vraag zit en hoe deze zich ontwikkelt kun je focusprofielen vaststellen die jou als bureau het meeste rendement opleveren. In dat geval is het voor elk bureau interessant om zich op een bepaalde specialisme te richten.’

5. Platforms zijn een bedreiging voor bureaurecruitment

‘Ik zie platforms als een innovatieve manier van werven, een aanvulling op de bureaus. Het uiteindelijke doel van beide is toch om vraag en aanbod te binden. Platforms zijn voornamelijk effectief in de bemiddeling van studenten en seizoenswerkers die op zoek zijn naar een bijbaan en kleine contracten. Om bijvoorbeeld onbepaalde tijd-contracten of fulltime vacatures in te vullen denk ik dat er mensen in het bemiddelingsproces aan te pas moeten komen.

‘Platforms zijn een innovatieve manier van werving, een aanvulling op bureaus.’

Een persoonlijke touch is nodig, want alleen de recruiter kan aanvoelen en bepalen of een kandidaat bij een bepaald bedrijf past. Dit zijn overigens over het algemeen de functies waarop ook het meest rendement te halen is.’

Meer weten?

Loek van Soest verzorgt op 28 januari tijdens het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters een breakoutsessie samen met Anika Pettinga (Timing) onder de titel ‘Efficiënter werven door slim gebruik van arbeidsmarktdata’. Op dit evenement leer je hoe je als bureau(recruiter) succesvol blijft en in staat bent mee te bewegen in deze tijden van verandering. Schrijf je dus snel in.

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
RecruitNow
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.