‘Logistiek beseft enorme dreigende personeelstekorten nog onvoldoende’

Peter Boerman Op 03 april 2019
Gem. leestijd 4 min 907x gelezen
Deel dit artikel:
‘Logistiek beseft enorme dreigende personeelstekorten nog onvoldoende’

De logistiek heeft nog veel te weinig besef van de dreigende tekorten op z’n eigen arbeidsmarkt. Er is nauwelijks aandacht voor strategische personeelsplanning, en de sector weet ook niet goed hoe jongeren te werven, stelt een nieuw rapport.

En dat terwijl de nood in de logistiek hoog is. De transportsector zegt bijvoorbeeld nog meer dan andere sectoren last te hebben van de krapte op de arbeidsmarkt. In het eerste kwartaal van 2019 zei maar liefst 34 procent van de transportbedrijven een tekort aan arbeidskrachten als een belemmering voor groei te ervaren. In het vervoer van goederen over de weg – zeg maar: de vrachtwagenchauffeurs – is het probleem (met 38 procent) zelfs nog iets erger.

logistiek belemmeringDe tekorten hebben een aantal oorzaken

De tekorten in de sector hebben een aantal oorzaken. Zo speelt natuurlijk de economische
groei een belangrijke rol, net als de snelle opkomst van online winkels. Maar ook kampt de sector met een flinke vergrijzing. Was in 2010 nog 16 procent van de medewerkers in de logistiek boven de 55 jaar, in 2018 was dat al opgelopen tot 25 procent. En de instroom uit het onderwijs blijft (volgens onderzoeksbureau Panteia) tot en met 2022 ongeveer gelijk, op zo’n 18.000 afgestudeerden per jaar.

vacatures logistiekHet aantal vacatures in de logistiek stijgt nog wel even door

Dat betekent dat het aantal vacatures in de logistieke sector waarschijnlijk nog wel even doorgroeit, stelt ABN Amro in een vandaag gepubliceerd rapport. Die groei is al sinds 2013 duidelijk zichtbaar, en is momenteel opgelopen tot zo’n 14.000 vacatures, bijna 4 keer zoveel als 6 jaar geleden. En als de voortekenen niet bedriegen, blijft die lijn nog wel even omhoog gaan, aldus de bankiers.

‘Op een of andere manier lijkt de sector zelf het probleem nog niet helemaal te beseffen’

logistiek rapportMaar op een of andere manier lijkt de sector zelf het probleem nog niet helemaal te beseffen, schrijft het rapport. ‘De sector staat de komende jaren voor een grote opgave. Het personeelstekort is al nijpend en wordt volgens onze verwachting nog groter. Tegelijkertijd is er zowel bestaand als nieuw personeel nodig met digitale vaardigheden.’

Hoog tijd dus voor meer strategische personeelsplanning in de sector, aldus ABN Amro, ‘om over 5 jaar nog concurrerend te zijn. Niet alleen concurrerend binnen de sector, maar ook in
de strijd om personeel met andere sectoren.’

Enquête onder 60 bedrijven

De bank heeft onder zo’n 60 middelgrote logistieke bedrijven een enquête gehouden over het strategisch personeelsbeleid. Die bedrijven geven aan tot 2025 nog zo’n 20 procent te verwachten te groeien. Vooral aan logistiek medewerkers (+52%), chauffeurs (+39%), ict’ers (+24%) en planners (+18%) wordt veel extra behoefte verwacht. Verrassend, want momenteel is bijvoorbeeld nog maar net 1 procent van de werknemers in de sector ict’er.

logistiek moeiteIn algemene zin denken de ondernemers dat personeel aantrekken de komende jaren lastiger wordt. Liefst 51% verwacht hier de komende 3 jaar meer moeite mee te krijgen, en slechts 7% gelooft dat het juist mínder moeite gaat kosten.

Nog lang niet genoeg actie

Maar dit gezegd hebbende, constateert het rapport toch nog niet genoeg actie onder de werkgevers. Zo loopt de sector nog flink achter op andere sectoren als het aankomt op opleiding en ontwikkeling, aldus ABN Amro. En ook lukt het weinig logistieke bedrijven om zichtbaar te zijn als aantrekkelijke werkgever. Terwijl dat wel heel hard nodig is, als ze jonge mensen willen aantrekken.

banen logistiek

Een van de problemen is dat de logistieke bedrijven te veel in hun eigen vijver vissen, stelt de bank. ‘Zo zien de respondenten als het gaat om personeel nu nog de huidige sector als belangrijkste concurrent. Maar dit mag misschien gelden voor de traditionele logistieke functiegroepen, voor ict’ers moet juist geconcurreerd worden met alle andere sectoren.’

‘Als de sector niet meer investeert in opleiden, lukt het niet om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen’

En wil de logistiek jongeren aantrekken, dan moet er volgens hen ook veel meer aandacht (en budget) komen voor opleidingen en cursussen. ‘Als de sector niet meer investeert in het opleiden van personeel, zal het niet lukken om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.’ En er moet bovendien meer aandacht komen voor flexibiliteit, zeggen de onderzoekers. ‘Om jong, hoger opgeleid talent aan te trekken en te behouden, is het nodig dat de personeelszaken op een andere manier moeten worden geregeld, met meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en flexibele werktijden.’

logistiek rapport

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners