Hoe Lok Installaties de eigen kinderen laat vertellen over ‘werk met toekomst’

Als je ‘een baan met toekomst’ aanbiedt, waarom zou je dan niet je eigen kinderen vragen hoe zij naar jouw werk kijken? Precies dat is wat Lok Installaties deed toen het personeel zocht voor de nieuwe vestiging in Amersfoort.

Peter Boerman Op 02 maart 2022
Gem. leestijd 4 min 592x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Lok Installaties de eigen kinderen laat vertellen over ‘werk met toekomst’

Lok Installaties bestaat al 99 jaar. Het honderdste levensjaar ging recent in voor het installatiebedrijf, dat oorspronkelijk uit Bodegraven komt, maar sinds kort ook in Amersfoort gevestigd is. En hoe laat je dan zien dat je niet alleen heel veel verleden hebt, maar ook – en vooral: nog heel veel toekomst? Simpel, je vraagt gewoon de kinderen van collega’s uit te leggen wat hun ouders doen.

‘De mensen die bij ons op gesprek komen, krijgen overal aanbiedingen. Dan moet je je dus echt onderscheiden.’

‘Dit is echt een familiebedrijf’, legt de bij de campagne betrokken medewerker Petra de Wit uit. ‘Dat wilden we graag uitstralen in onze werving. Om iets pakkends te hebben, verzonnen we toen deze aanpak. We hebben te maken met best een moeilijke arbeidsmarkt. De mensen die bij ons op gesprek komen, krijgen ook van allerlei andere kanten aanbiedingen. Dan moet je je dus echt onderscheiden, vandaar.’

Ontwapenend

De kinderen leverden tal van ontwapenende video’s op, die via Facebook inmiddels ook aardig wat bekijks trekken. Zo antwoordt een van de geïnterviewde jongens (in een trui van het bedrijf) op de vraag ‘Wie is de beste klusser van de wereld?’ met een ingetogen ‘Papa’. Waarna de video afsluit met een wervend: ‘Ook indruk maken op je kinderen? Kom werken bij Lok.’

‘Ook indruk maken op je kinderen? Kom werken bij Lok.’

De campagne is uitgevoerd door Doordacht.nu, ‘een bureau uit Bodegraven waar we al langer mee werken’, aldus De Wit. De campagne ‘Werken bij Lok. Welkom bij de familie‘ vindt niet alleen online plaats, maar ook offline. Zo staan er advertenties in regionale kranten, en was er in de binnenstad van Amersfoort recent ook een zogeheten MobiLED te spotten, een soort mega-smartphone met daarop de wervende boodschap voor ‘een baan met toekomst’.

baan met toekomst kinderen

100 medewerkers met toekomst

Lok Installaties bestaat niet alleen bijna 100 jaar, de totaalinstallateur op het gebied van E en W-installaties kent inmiddels ook al meer dan 100 medewerkers. Maar daar kunnen er dus nog heel wat bij, zeker sinds in februari de nieuwe vestiging in Amersfoort openging. Bovendien verwacht het bedrijf de komende tijd veel werk te hebben aan de voortgang van de energietransitie. Echt ‘werk met toekomst’ dus.

Lok Installaties is een Erkend Leerbedrijf en biedt studenten een fijne werkplek met de begeleiding van een leermeester. Op dit moment zijn er zo’n 18 leerling-monteurs in dienst die het vak onder de knie willen krijgen. Het bedrijf is daarnaast eigenlijk continu op zoek naar installateurs, BIM-modelleurs, werkvoorbereiders, loodgieters, monteurs en CAD-tekenaars.

De nadruk op de familiebanden is in de campagne overigens niet toevallig gekozen, aldus directeur Roelof Lok, zelf vierde generatie, en sinds 2014 tot de directie toegetreden. ‘Hier heerst een informele sfeer, de deuren staan voor iedereen open en we helpen elkaar. En dat we een familiebedrijf zijn zie je ook terug bij het personeel. Er zijn nu al verschillende vaders en zonen bij ons werkzaam. Dat is mooi om te zien.’ En afgaande op de campagne wordt het personeel van de toekomst dus ook al klaargestoomd…

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners