Maak kennis met Alix Hensen Verbaten, nieuwe docent bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie

Employer branding-specialist Alix Hensen Verbaten heeft zich recent aangesloten bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Wat gaat ze daar zoal doen? Wij stellen haar graag voor.

Valérie van der Ven Op 17 juni 2021
Gem. leestijd 4 min 749x gelezen
Deel dit artikel:
Maak kennis met Alix Hensen Verbaten, nieuwe docent bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie

Dat arbeidsmarktcommunicatie en employer branding toegevoegde waarde hebben? Alix Hensen Verbaten is ervan overtuigd. Recent heeft ze zich aangesloten als docent bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, waar ze zich zal richten op de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. Wat is voor haar daarvan de essentie? Een korte kennismaking.

Wie is Alix Hensen Verbaten?

Ze is 35 jaar, woont in Amsterdam (‘mijn favoriete plek op de wereld’) en heeft een relatie. Daarnaast is ze ontzettend reislustig. Ondanks dat reizen vorig jaar niet mogelijk was, nam ze wel de tijd voor een sabbatical. Daar heeft ze ontdekt wat ze echt graag doet. ‘Het mooie aan arbeidsmarktcommunicatie en employer branding vind ik dat je ook op relatief korte termijn heel mooie projecten kunt neerzetten. Dat deed ik al en zet ik nu voort als freelancer bij CodeGuild, een recruitment-consultancybureau, gericht op software engineering.’

‘Het mooie aan arbeidsmarktcommunicatie vind ik dat je invloed hebt op levensveranderende beslissingen.’

Daarnaast verdiept ze zich al langere tijd in haar Indische roots. ‘Ik wil graag de Indische cultuur behouden en het doorgeven. Ik heb een kinderboek geschreven over de herinneringen aan mijn Indische oma en mijn familie. Die herinneringen zijn kinderverhaaltjes geworden met als titel: Snuifkusjes van oma Adoe. Het boek ben ik nu zelf aan het publiceren.’

Alix Alix Hensen Verbaten

‘Het is leuk om te zien dat de aanpak van een communicatieproject in grote lijnen overeenkomt met een boek publiceren. Je bent heel resultaatgericht bezig, zoekt een illustrator, een redacteur en een drukker. Je moet op tijd beginnen met de marketing, een awareness-campagne opzetten. Het boek is er nog niet, maar je wil wel al de emotie in het hoofd en hart krijgen bij mensen. Het is erg leuk om met mijn eigen product en verhaal te doen wat ik zakelijk ook doe.’

> Wat trekt jou aan in employer branding?

‘Bij grote bureaus die commerciële campagnes maken, merk je dat zij zich focussen op verkopen. Ze vertellen iets over een product dat je moet aanschaffen. Bij employer branding kun je niet zeggen ‘dit is het en dit moet je willen’. Bewegen in je carrière en wisselen van baan heeft veel impact. Werk maakt namelijk zo’n groot deel uit van iemands leven, is zo bepalend voor iemand. Ik vind het mooi dat je je verdiept in levensverhalen en die deelt.’

‘Ik vind het mooi dat je je verdiept in levensverhalen en die deelt.’

‘Dat realiseerde ik me toen ik in gesprek kwam met iemand van een reclamebureau. Hij merkte na ons gesprek terecht op dat employer branding echt iets anders is dan een product verkopen. ‘Jullie moeten ook de waarheid achterhalen en met de mensen praten die dit al doen, het is hun verhaal en niet alleen dat van de organisatie.’ Dat is precies wat ik er mooi aan vind! Het geeft mij veel meer verdieping dan een product verkopen, wat ik ook heb gedaan.’

> Hoe zie je de toekomst van employer branding?

‘Het is belangrijk om te beseffen dat de jongere generatie van nu de hele wereld in zijn mobiel tot zijn beschikking heeft. Alle kennis, video’s, meningen, noem maar op. Ik denk dat je in de toekomst zo iemand bijna niet meer reclamisch kunt bereiken. Jongeren zoeken zelf veel informatie online of hebben ogen binnen een organisatie door vrienden die er werken. Een motivatiebrief bijvoorbeeld vind ik bijna iets van het stenen tijdperk geworden. Iedereen doet alles live met beeld. Waarom worden er nu nog hele richtlijnen gesteld aan een brief? Ik denk dat de jongere generatie daarop gaat afhaken.’

> Hoe kwam je in aanraking met de Academie?

‘In mijn rol als Arbeidsmarktcommunicatie & Content Specialist bij NS, vond ik dat er meer nodig is dan alleen recruitment. Ik wist toen nog niet hoe, en na wat research kwam ik de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie tegen. Daar heb ik 6 jaar geleden de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie gevolgd.’

Zes jaar geleden is bij mij de basis gelegd en dat gebruik ik nog steeds.’

‘Tot de dag van vandaag brengt die opleiding me nog inzichten. Ook voor mijn laatste opdracht bij KPN heb ik de lesstof er nog eens bij gepakt. Ik gebruik het om anderen mee te nemen in wat employer branding eigenlijk is en hoe je dat verhaal systematisch neerzet. Bij mij is 6 jaar geleden de basis gelegd en dat gebruik ik nog steeds.’

> Vanwaar de keuze om ook docent te worden?

‘Ik vind het echt heel leuk om kennis te delen. Ook in mijn werk zoek ik naar mogelijkheden om anderen iets over mijn vak bij te brengen. Niet alleen door te vertellen wat ze moeten doen, maar vooral door in hun hoofd en hart te krijgen waarom arbeidsmarktcommunicatie van belang is. Daarnaast verwacht ik zelf ook veel ervan te leren, door in contact te komen met professionals die hun case meebrengen waarover je kunt meedenken. Ik houd van veel interactie en ik vind energie in de lessen belangrijk, de groep laten spreken en deelnemers de ruimte geven om met voorbeelden en ideeën te komen.’

> Wat neem je mee uit je eigen praktijk?

‘Tijdens mijn rol in een agile team van online marketeers, heb ik geleerd te experimenteren. Er werd op data gedreven online marketing toegepast. Het motto was: gewoon doen, eerst in het klein. Geen grote campagnes opbouwen, veel geld uitgeven en in de markt uitzetten met als resultaat dat er geen kandidaat op afkomt. Maar juist eerst klein uitzetten in de markt en kijken wat er gebeurt.’

‘Ik heb liever spijt van de dingen die ik wél heb gedaan dan van de dingen ik niet heb gedaan.’

‘En als het dan aanslaat bij de doelgroep, bouw je het uit. Werkt het niet, dan bedenk je iets nieuws. Ik heb liever spijt van de dingen die ik wél heb gedaan dan van de dingen ik niet heb gedaan.’

Lees ook

Deel dit artikel:

Valérie van der Ven

Partner Succes Managerbij Werf& | ToTalent
Valérie is een servicegerichte dame met een achtergrond in hospitality & hotelmanagement. Na jaren in mooie hotels te hebben gewerkt, is ze in 2018 overgestapt naar - zoals ze het zelf noemt - het kantoorleven. Gestart in verkoop binnendienst, vervolgens ervaring opgedaan binnen HR en zo doorgegroeid naar recruitment als coördinator. Vanaf 1 maart 2021 is ze werkzaam bij Werf& | ToTalent. Valérie is erg enthousiast om de recruitmentindustrie van top tot teen te leren kennen en haar doel is om partners zo goed mogelijk van dienst te zijn. Partners kunnen met al hun vragen terecht bij Valérie.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners