Gem. leestijd 4 min  890x gelezen

Hoe Den Bosch in zijn nieuwe campagne de magie omarmt

Een draak. Magie. Sprookjes om waar te maken. De gemeente ‘s-Hertogenbosch kiest bepaald niet de meest standaard ingrediënten voor zijn nieuwe wervingscampagne. Hoe is die zo tot stand gekomen?

Hoe Den Bosch in zijn nieuwe campagne de magie omarmt

Eerder deze week hadden we het al over de vele gemeentes die aan het werven geslagen zijn, maar daarbij nog wel eens onderscheidend vermogen misten, en elkaar nogal eens min of meer kopieerden. Hoe leuk is het dan om nog in diezelfde week een uitnodiging binnen te krijgen voor een bijzonder evenement (mét Tim Hofman!) op zaterdag in de gemeente Lingewaard? En om ook een campagne te kunnen melden van een (middel)grote gemeente die een wél andere invalshoek kiest, en een bijzonder concept rondom het thema ‘waargebeurde sprookjes’ weet neer te zetten?

Kern van de Bossche ‘Werk om waar te maken’-campagne is de bijzondere fotografie.

Kern van de ‘Werk om waar te maken‘-campagne van de gemeente ‘s-Hertogenbosch is niet alleen de magie, maar ook de bijzondere fotografie, met mensen die zichzelf getekend op diverse plekken in de stad tegenkomen. Zoals Suzan (foto boven), die als adviseur kabinetszaken en representatie de afgelopen 16 jaar onder meer betrokken was bij de organisatie van het EK Petanque, het WK Handboogschieten en de Vuelta. Of Marianne, die na haar promotieonderzoek als beleidsadviseur bij de gemeente aan de slag ging, en nu onder meer van de oude hallen van de voormalige machinefabriek Grasso een innovatiekwartier wil maken.

gemeente den bosch magie werk om waar te maken marianne

Een heel vriendelijke draak

‘Soms zijn verhalen te mooi om waar te zijn. Het lijken net sprookjes’, aldus de bijbehorende campagnesite. ‘Bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch maken we onze ambities graag waar. Dat lukt echt niet altijd. Maar we hebben nu eenmaal best veel mooie verhalen.’ En er is dus zelfs een draak. ‘Een heel vriendelijke, doet geen vlieg kwaad.’ Die draak staat midden in de stad, bovenop een fontein. De drakenfontein. ‘Een draak van de gemeente ‘s-Hertogenbosch dus. Maar een draak van een werkgever zijn we zeker niet.’

En zo zit de campagnesite, ontwikkeld door de pas sinds een half jaar in dienst zijnde Margot Gallé, in samenwerking met Talmark, vol met nog meer spitsvondigheden en ‘waargebeurde sprookjes’. Dat is ook te danken aan de schaal van de gemeente, zo blijkt. ‘Als centraal gelegen hoofdstad van het zuiden zijn we groot genoeg om onze medewerkers de kans te geven om ideeën waar te maken en deze echt om te zetten in waargebeurde verhalen. Tegelijkertijd zijn we net een dorp, klein genoeg om die verhalen leesbaar te houden en niet te laten stranden in een dik boek waar niet doorheen te komen is.’

Mens centraal in elk verhaal

Het verhalenthema is ver doorgevoerd in de campagne. ‘Hier heeft iedereen een eigen rol in een avontuurlijk verhaal. Of je nu beleidsmedewerker bent, handhaver, verkeerskundige, projectleider, consulente of chauffeur afvalstoffendienst, we werken allemaal samen aan een betere samenleving waarin de burgers van de gemeente de hoofdrol spelen. In elk verhaal staat de mens centraal.’

‘Als gemeente zijn we betoverd door de stad.’

‘De gemeente ’s-Hertogenbosch bevat zoveel magie. En als gemeente zijn we betoverd door de stad. Iedereen praat er vol energie over, of je er nu woont of niet. Hier mag je experimenteren, hier kan jij je eigen verhaal schrijven, hier kan je beter worden in je vak, doorgroeien of zelfs van vak veranderen als je dat wilt. Die vrijheid is er. Het is wat jij ervan maakt.’

Zijkant van de zijlader

Opvallend verhaal in de nieuwe campagne is ook dat van Erik en Pieter, die met de vuilniswagen door de wijk Empel rijden. De mannen werken nu respectievelijk 8 en 3 jaar als chauffeurs bij de afvalstoffendienst in ’s-Hertogenbosch.  En zien zichzelf nu dus voor het eerst terug op de zijkant van de zijlader. Daarnaast zijn de beelden ook terug te vinden op abri’s in de stad, maar Bluewave recruitment marketing heeft de campagne ook online uitgezet.

‘We waren het er unaniem over eens dat een minder standaard campagne juist bij ons past’, aldus Margot Gallé. ‘Bert van Talmark heeft samen met onze medewerkers de verhalen opgehaald en vanuit daar hebben zij ons nieuwe employer brand ontwikkeld. Van daaruit zijn zij gaan werken aan het creatieve concept rondom waargebeurde sprookjes. Zo hebben we hierin ook gekozen voor eigen fotografie en illustraties om het echt van ons als werkgever te maken en niet in het algemene te vervallen.’

‘We waren het er unaniem over eens dat een minder standaard campagne juist bij ons past.’

De campagne is nu vooral lokaal gericht, ‘in en rondom onze gemeente, maar ook daarbuiten’, aldus Gallé. ‘We focussen ons nu met deze campagne zowel op onze eigen medewerkers als naar buiten toe. Hoe dat voor volgend jaar precies eruitziet gaan we nog uitwerken, maar dat er meer komt, dat is wel zeker.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners