Home Candidate Experience Maikel Neelen (Tigris): ‘Voor een goede Candidate Experience bij uitzendbureaus is een...

Maikel Neelen (Tigris): ‘Voor een goede Candidate Experience bij uitzendbureaus is een platform noodzakelijk’

157 keer
0

De candidate experience houdt natuurlijk nooit op, maar voor uitzendbureaus geldt dit al helemaal. Hoe blijf je goed communiceren als je kandidaat aan tien bedrijven is voorgesteld?

Maikel Neelen legt het op 15 februari 2019 tijdens de Webinar Week uit in zijn webinar Hoe faciliteer je als uitzendbureau je kandidaten optimaal? Wij vroegen verder.

Waarover ga je het hebben tijdens het webinar?

‘We willen uitleggen waarom de candidate experience anders is voor uitzendorganisaties dan voor corporates. Het gaat namelijk verder dan alleen recruitment. Hoe haal je hier het maximale uit? Daar is de keuze voor een goed platform nodig, waarbij uitzendbureau, opdrachtgever en de kandidaat goed kunnen samenwerken.

Bij een corporate stopt het traject als iemand aangenomen is. Bij een uitzendbureau solliciteert iemand en wordt hij bij tien bedrijven voorgesteld. Dat zijn tien sollicitatieprocessen, waarvan je de kandidaat allemaal op de hoogte wil houden. Dat vergt veel communicatie, wat er zonder goed platform voor zorgt dat kandidaten slecht op de hoogte gehouden worden of zelfs helemaal niets horen van hun sollicitatie. Door automatisering gaat dit makkelijker, bijvoorbeeld door geautomatiseerd notificaties of chatberichten te sturen op het juiste moment. Als recruiter kun je met het persoonlijke contact, waarbij echt het gesprek wordt aangegaan met de kandidaat, vervolgens het verschil maken.’

Wat is in jouw ogen de kern van een goede candidate experience?

‘Het gaat om de juiste content op het juiste moment én op de juiste plaats. Je wilt precies weten waar de kandidaat in het traject zit. Door te meten kom je erachter wat het beste werkt. Zo hebben we een app die push notificaties stuurt. We kijken of kandidaten de app openen en op basis daarvan passen we de content aan. Ook kunnen we momenteel al voorspellen of een uitzendkracht te laat op zijn werk gaat komen en automatisch een notificatie versturen naar de intercedent. Deze kan vervolgens de opdrachtgever proactief op de hoogte brengen.’

‘Alleen een loonstrook sturen is niet meer voldoende’

Wat gaat er volgens jou vanuit de candidate experience nog vaak mis, nadat een kandidaat aan de slag gaat?

‘Als iemand aan de slag gaat, heb je te maken met het verloningsgedeelte. Het DNA van de bedrijven die puur back office software ontwikkelen, is heel anders dan het DNA van software leveranciers die met customer of candidate experience bezig zijn. De bedrijven die back office software ontwikkelen, hebben uitsluitend focus op het zo snel en makkelijk mogelijk maken van de salarisverwerking voor uitzendbureaus. Alleen een loonstrook sturen naar je uitzendkrachten is echter niet meer voldoende. Mensen willen weten: hoeveel vakantiedagen heb ik nog? Wat zijn mijn contracten? Denk bijvoorbeeld aan een push notificatie als het geld op je rekening staat. Dit zijn kleine dingen, maar kunnen een groot verschil maken voor de candidate experience. Het probleem binnen uitzendbureaus is dat de software vaak verouderd is. Wij kunnen dat wel.’

Wat is jouw gouden tip voor uitzendbureaus om een goede candidate experience te realiseren?

‘Momenteel hebben uitzendbureaus allemaal losse systemen. Denk hierbij aan een apart recruitment systeem, CRM systeem, planningssysteem en verloningssysteem. Daarnaast kom ik regelmatig partijen tegen die nog met lijstjes in Excel werken. Ik raad aan om te beginnen met een goede basis: creëer een visie. Waar wil je over drie jaar staan en wat heb je daarvoor nodig? Zorg voor een platform, zoals Salesforce, waar je ook andere bedrijfsprocessen op aan kunt sluiten, zoals je boekhoudsoftware, planning en marketingoplossingen.

‘Zorg voor een platform waar je ook andere bedrijfsprocessen op aan kunt sluiten’

Het grootste probleem wat ik nu nog zie bij uitzendbureaus is dat er geen schaalbaar platform is met een groot bereik dat ook alle wet- en regelgeving op orde heeft. Ik denk dat het een kwestie van tijd is, voordat zo’n platform ontstaat dat het gemak kan bieden waar mensen naar op zoek zijn. De nieuwe generatie wil alles nu en snel: eten bestellen, Netflix kijken en ook flexibel werken. Als je die stap niet maakt en andere partijen doen dat wel, mis je die grote doelgroep. En flexibel werk faciliteren is toch juist waar de uitzendbranche goed in is? ‘

Meer weten over de visie van Maikel Neelen?

Volg dan vrijdag 15 februari zijn webinar, waarin hij vertelt hoe je als uitzendbureau je kandidaat optimaal faciliteert. Dit webinar is onderdeel van de Webinar Week, waarin 25 gratis webinars worden aangeboden.

Lees ook:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here