Gem. leestijd 3 min  38x gelezen

Malik Azzouzi (Malt): ‘Steeds meer mensen willen geen baas hebben, maar een klant’

Niet iedereen zal uiteindelijk freelancer worden, denkt Malik Azzouzi (Malt). Maar dat wil niet zeggen dat volgens hem de groei eruit is. ‘Organisaties die werken met superteams van eigen mensen en freelancers zullen de winnaars van morgen zijn.’

Malik Azzouzi (Malt): ‘Steeds meer mensen willen geen baas hebben, maar een klant’

Handhaving van de Wet DBA of niet, de groei van het aantal freelancers gaat gewoon door, zien ze bij Malt. Organisaties hebben nu eenmaal steeds meer behoefte aan flexibiliteit en werken steeds meer projectgestuurd, en vooral sinds de coronaperiode hebben ook werkenden steeds andere, meer flexibele behoeften, aldus Malik Azzouzi, general manager Benelux bij het internationale Freelance Management Systeem, en een van de sprekers op het aanstaande Skills Event van Werf&. ‘Dit is een trend die alleen maar doorzet. Wij zien steeds meer mensen die geen baas meer willen hebben, maar klanten.’

Voorheen was zzp’en vooral voorbehouden aan ‘de usual suspects‘, zoals Azzouzi het noemt. Denk aan: ICT, marketing en design. Maar tegenwoordig is het ook in de zorg, het onderwijs, HR en bijvoorbeeld accountancy de gewoonste zaak van de wereld. ‘De community bij Malt groeit dan ook met 15.000 per maand’, zegt hij, met niet onverholen trots. En hoe meer digitalisering in organisaties, hoe groter die groei. ‘Zeker nu A.I. in opkomst is. Veruit de meeste bedrijven hebben daarvoor niet intern het talent in huis. Dan kan de expertise van freelancers heel waardevol zijn.’

Gouden Driehoek

Nederland is op zzp-gebied natuurlijk al een behoorlijk volwassen markt, weet Azzouzi. ‘Maar we zien zeker nog een versnelling bij veel organisaties. Wij geloven dat freelancing overal een structurele component zal worden. Niet: iedereen zal freelancer worden, dat zeker niet. Maar wel dat het steeds meer hand-in-hand zal gaan. Hoe moet ik mijn organisatie inrichten om projecten A, B en C te leiden? Dat zal steeds meer een kwestie van Total Talent Management worden, waarbij je de juiste expertise op het juiste moment hebt, en zo kosten kunt besparen. En dat is waar wij een grote rol in willen spelen.’

‘Wij geloven dat freelancing overal een structurele component zal worden.’

Sterker nog, Total Talent Management is zelf ook volop in ontwikkeling, zegt hij. Waar het vroeger vooral een kwestie was van: gaan we mensen in dienst nemen, of freelance inhuren, komt er tegenwoordig vaak een derde component bij: kunnen we A.I. inzetten? De sourcingsvraag van projecten wordt zo een ‘Gouden Driehoek’, aldus Azzouzi. ‘Zeker bij projecten in de marketing hebben we die discussie nu vaak al. Dan gaat het bijvoorbeeld om het verdelen van het budget: hoeveel kunnen we zelf doen? Hoeveel laten we aan A.I.? En hoeveel expertise van buiten hebben organisaties dan nog nodig?’

Superteams

Het is een discussie die ook Malt zelf verandert. Het is dan ook géén jobboard, zegt hij, en ook géén VMS (‘Want dat is alleen bedoeld om kosten te optimaliseren’). Ook wil Malt volgens hem méér zijn dan een marktplaats waar vraag en aanbod elkaar kunnen ontmoeten. ‘Wij zijn hier om de interesse van de klant te beantwoorden en hen te helpen projecten zo goed mogelijk tot een eind te brengen. Wij geloven daarbij in superteams, waarin de combinatie van je eigen mensen en freelancers optimaal is. De organisaties die daarvoor openstaan, zijn de winnaars van morgen, denken wij.’

malt
Malik Azzouzi (Malt): ‘Snelheid is natuurlijk heel belangrijk in dit vak.’

Daarbij is automatisering vanzelfsprekend, maar niet zaligmakend, zegt hij. ‘Het hele proces is bij ons van A tot Z gedigitaliseerd. Maar om te zorgen dat organisaties aan het eind van de rit de meest geschikte freelancer kunnen vinden, is soms ook menselijke screening nodig. Klanten weten niet altijd precies wat ze zoeken. Ook daar willen we ze bij kunnen helpen. Wij moeten daarom snappen waar klanten naar op zoek zijn, en ervoor zorgen dat ze de oplossing niet alleen snel kunnen vinden, maar dat die ook nog eens zo relevant mogelijk is.’

Complexer én relevanter

Steeds meer komt daarbij A.I. om de hoek kijken. ‘Als je zo’n 2 jaar bij Malt op zoek ging naar een graphic designer, kwam je nog vooral mensen tegen die graphic designer in hun functietitel hadden staan. Op basis van 500.000 opdrachten zijn de algoritmes nu zo getraind dat ze herkennen dat ook een UX-designer of een art director deze opdracht aan zou kunnen. Het algoritme is complexer én relevanter geworden. Nu is het nog maar een kwestie van minuten voordat een klant een gesprek kan hebben met een relevante kandidaat. Die snelheid is natuurlijk heel belangrijk in dit vak.’

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners