Marion de Vries: ‘Vraag als recruiter in een sollicitatie altijd hoeveel budget er is’

Veel recruiters zijn ‘meesters in het ontwijken van het onderwerp: budget’, constateert Marion de Vries. Toch is dat volgens haar onverstandig om te doen. ‘Vraag daarom bij een sollicitatie altijd: wat kan ik besteden om de werving te ondersteunen?’

Peter Boerman Op 13 december 2019
Gem. leestijd 3 min 500x gelezen
Deel dit artikel:
Marion de Vries: ‘Vraag als recruiter in een sollicitatie altijd hoeveel budget er is’

Zonder budget kun je immers ook zelden resultaat boeken, stelt Marion de Vries, oprichter van The Reputationals en al meer dan 10 jaar trainer bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, de laatste jaren als een van de twee docenten van de tweedaagse Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie, die volgend jaar weer in februari gegeven wordt.  ‘Wat mij betreft zou je al bij je eigen sollicitatie ter sprake moeten brengen wat het budget is voor arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Maar helaas gebeurt dit vaak niet.’

‘Hoe verander je van ‘het meisje of de jongen van arbeidsmarktcommunicatie’ in een autoriteit?’

Ook hoe je draagvlak krijgt voor plannen, of hoe je als recruiter meer gezien wordt in de organisatie, zijn uitdagingen die ze vaak hoort van de studenten in de Bootcamp. Oftewel: ‘Hoe verander je van ‘het meisje of de jongen van arbeidsmarktcommunicatie’ in een autoriteit die gezien wordt als dé gesprekspartner voor HR, directie en communicatie? Hier besteden we in de twee dagen dan ook veel aandacht aan.’

‘Er is nu meer nodig dan standaard aanpak’

Ze krijgt daarin bijval van haar mede-docent Laura Baselaar, zelf ook een recruitment- en employer branding-specialist met meer dan 15 jaar ervaring. ‘De meeste organisaties hebben momenteel veel meer nodig dan een standaard recruitment-dienstverlening willen ze de problemen op de arbeidsmarkt aankunnen. Daarom is het denk ik ook een must om als recruiter of als medewerker arbeidsmarktcommunicatie zoveel mogelijk hierover te willen leren.’

‘Hoe formuleer of herijk je een duidelijke werkgeversboodschap, en pas je die toe in al je uitingen?’

Haar concrete tips. op dit moment? ‘Kies duidelijke doelen en KPI’s. Begin klein. Maar wat je ook gaat doen: doe het goed en compleet. Monitor de uitkomst en stel bij waar nodig. Breid vervolgens je activiteiten uit. Doe niet te veel tegelijk. En dan zul je zien: wat nu misschien nog losse ad-hoc lijntjes zijn, krijgt dan vanzelf vorm, structuur en planning.’ Tijdens de Bootcamp gaan deelnemers daarom aan de slag met ‘een pragmatisch stappenplan’, zegt ze. ‘Hoe ga je per doelgroep structureel naar de arbeidsmarkt communiceren, zowel in- als extern? En hoe formuleer of herijk je een duidelijke werkgeversboodschap, en pas je die toe in al je uitingen?’

‘Oogsten versus zaaien’

budget bootcamp arbeidsmarktcommunicatieVolgens Marion de Vries is de Bootcamp vooral heel geschikt om ‘balans’ te vinden tussen enerzijds de werving op korte termijn versus de instroom in de organisatie op de langere termijn. ‘Oogsten versus zaaien’, noemt ze dat ook wel. Je leert bijvoorbeeld hoe je aan data kunt komen om wervingsadviezen te onderbouwen, welke mogelijkheden er zijn om je werving met communicatie te ondersteunen en bovendien hou je er – gegarandeerd – een netwerk aan over dat je kunt raadplegen bij eventuele vragen in de toekomst. ‘De ervaring leert dat WhatsApp-groepen die hier ontstaan vaak nog járen na de training actief zijn.’

‘Twee dagen je volledig afsluiten van de buitenwereld, dat levert zóveel energie en nieuwe inzichten op.’

Ze bewaart zelf eigenlijk niets dan goede herinneringen aan de Bootcamps die ze tot nu toe gegeven heeft. ‘Twee dagen je volledig afsluiten van de buitenwereld en alleen maar bezig zijn met arbeidsmarktcommunicatie, dat levert zóveel energie en nieuwe inzichten op. Doordat je achter elkaar ermee bezig bent, krijg je goed inzicht in de verbanden tussen employer branding, relatiemanagement en directe werving. En ’s avonds in de bar ontstaan vaak nog nieuwe inzichten of stellen mensen vragen aan andere deelnemers over hoe zij dingen aanpakken. Dus naast heel nuttig is het vaak ook nog eens heel gezellig…’

Meer weten?

De tweedaagse Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie vindt weer plaats op 14 en 15 februari, in Ermelo. Wie nu boekt, krijgt er nog een kaartje voor Werf& Live bij cadeau. Er is ook een combikorting mogelijk voor wie zich samen met een collega inschrijft. Je kunt ook eerst nog het webinar over arbeidsmarktcommunicatie bekijken.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners