Gem. leestijd 2 min  1629x gelezen

‘Directe oplossing nodig voor tekort aan zeevarenden’

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

‘Directe oplossing nodig voor tekort aan zeevarenden’

De maritieme sector kampt al jaren met personeelstekorten, vooral aan zeevarenden. Meer flexibiliteit moet helpen, zegt Ed Linders, hr-directeur van Jumbo.

ed-linders‘Het personeelstekort in de maritieme sector is op twee werkvelden merkbaar’, zegt Ed Linders van Jumbo, een Nederlands familiebedrijf dat internationaal werkt in de shipping– en offshore-industrie in een interview. ‘Het eerste tekort is het tekort aan technisch kantoorpersoneel, dat vooral speelt in engineering-functies, zoals senior engineers en leidinggevenden met 15 tot 20 jaar werkervaring. De oorzaak van dat tekort zit vooral in een verminderde mobiliteit op de arbeidsmarkt, ingegeven door zekerheden in aantallen dienstjaren of promotiekansen bij de huidige werkgever, en mogelijk ook door privé-omstandigheden van gezin en huis.’

Zeevarenden

Het tweede tekort is het tekort onder zeevarenden. Hier speelt niet zozeer arbeidsmobiliteit een rol, zegt Linders, maar veel eerder het ruime en diverse banenaanbod. ‘Aan werktuigbouwkundigen aan boord is bijvoorbeeld al enige jaren een structureel tekort. Daarvoor is een directe oplossing noodzakelijk, want op schepen is wettelijk een minimumaantal mensen vereist. De EU-landen bieden daarvoor gelukkig wel uitkomst, net als landen in Azië en Zuid-Amerika.’

Meer inschrijvingen

Voor zijn eigen organisatie werkt dat prima, zegt Linders. En dan lijkt ook van eigen bodem nog eens een deel van de oplossing in zicht. De zeevaartscholen kennen de laatste jaren weer meer inschrijvingen. Een positief signaal, vindt Linders. ‘Een ontwikkeling die is ontstaan door de crisis en de zoektocht naar baanzekerheid. Maar of het voldoende is, moet nog blijken.’

Uit de bouw

Huidige tekorten kunnen daarnaast worden opgelost met multi-inzetbaarheid van personeel. Ook zij-instromers weten de wegen naar een maritieme baan steeds beter te vinden. Bij Jumbo werken bijvoorbeeld nu mensen die uit de bouw afkomstig zijn. Linders gelooft daarnaast in een betere profilering van de maritieme sector als deel van de oplossing. ‘Ook kan een duidelijk werving- en selectiebeleid bijdragen. Ik geloof in het zoeken naar breed georiënteerde medewerkers, mensen die willen blijven leren en ontdekken. Dat geeft de werkgever flexibiliteit en maakt hem ook aantrekkelijk voor nieuwe werknemers.’

Omzet: 17 miljard euro

Michelle van der Wees

Met ruim 17 miljard euro omzet en bijna 200.000 arbeidsplaatsen is de maritieme  sector goed voor bijna 3 procent van de Nederlandse economie. Om jongeren voor de sector te interesseren, werkt branchevereniging Nederland Maritiem Land bijvoorbeeld met jonge ambassadeurs, die een jaar lang letterlijk het ‘boegbeeld’ van de  sector zijn  (pun intended). Zij vormen het gezicht naar jongeren met interesse voor de maritieme wereld, maar zijn ook het jonge boegbeeld voor de hele sector.

Nieuwe ambassadeurs gezocht

De jonge ambassadeurs worden bijvoorbeeld ingezet voor het openen van beurzen en tentoonstellingen en gaan regelmatig op bezoek bij bedrijven. Afgelopen jaar werd deze rol vervuld door maritieme studenten Coen Bouhuys en Michelle van der Wees (foto links), maar voor het nieuwe studiejaar worden tot 15 juli nog nieuwe gezichten gezocht.

Foto via Flickr.com , interview Linders via nederlandmaritiem

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners