‘Marketing en sales moeten samenwerken’

Het zijn twee verschillende afdelingen, maar samenwerking is essentieel volgens Pien van Ham, marketeer bij Treams. ‘De content rond onze HR-software werkt als een magneet.’

Edwin Vlems Op 14 augustus 2019
Gem. leestijd 3 min 621x gelezen
Deel dit artikel:
‘Marketing en sales moeten samenwerken’

Bij de ontwikkelaar van software die helpt met de groei en ontwikkeling van medewerkers is het stellen van doelen belangrijk. Naast organisatiedoelen worden er ook persoonlijke doelen afgestemd. Van Ham: ‘In mijn geval is dat bijvoorbeeld het aantal leads dat ik aanlever aan de Salesafdeling.’

Deze case komt uit het nieuwe boek van Edwin Vlems, die spreekt op het Festival Recruitment in de zon op 27 augustus. In zijn presentatie gaat hij in op ‘inbound’ recruitment en marketing, deze case is daarvan een voorbeeld.

Hoe haal je je marketingdoelstellingen?

‘De website heeft bij ons de hoofdfocus, het is belangrijk dat bezoekers daar een fijne eerste ervaring hebben. Ik richt me onder andere op de content, ook hoe het er uit ziet: als collega’s iets mooi gemaakt willen hebben, komen ze meestal bij mij. Alle content die ik schrijf, moet leads genereren voor Marja Beks, de commercieel manager, en de rest van het salesteam. Ik ben de eerste medewerker van het bedrijf waar geïnteresseerden contact mee hebben, Marja doet het vervolg.

We weten waar iedereen mee bezig is, maar ook wat we vooral níet moeten doen

In 2018 hebben we de eerste stappen gezet om de samenwerking tussen Marketing en Sales te versterken. Ons salesteam weet wat klanten vragen, marketing zorgt dat het antwoord online staat. We werken samen in een tweewekelijkse sprint met focuspunten. Zo weten we ook waar iedereen mee bezig is, maar je weet ook wat je vooral niét moet doen.’

En het werkt?

‘We hebben een flinke groei meegemaakt sinds juni, een verdriedubbeling van het websitebezoek bijvoorbeeld. We zijn nu aan het kijken hoe we het nog professioneler kunnen maken. We groeien in productpakket, medewerkers en klanten. We moeten ook regelmatig verhuizen, haha.

We doen ook events, we hebben in 2018 bijvoorbeeld deelgenomen aan HR-events van externen. Naast onze deelnames aan events hebben we een spel ontwikkeld: ‘feedback in a box’. Met dit fysieke kaartspel kun je teamwork verbeteren en betere gesprekken met collega’s hebben. We organiseren ook meerdere keren per jaar een klantendag. Klanten mogen altijd meedenken over onze producten, op die klantendagen staan ze centraal.’

Op wie richten jullie je?

‘We hebben drie doelgroepen: kennisintensief (bijvoorbeeld IT-bedrijven), snelle groeiers (willen altijd bezig zijn met ontwikkeling) en B2C (hebben vaak fysieke locaties, zoals sportscholen en winkels). Die hebben elk een andere behoefte.

Jaarlijks beoordelen is niet voor iedere organisatie meer relevant

We maken software om organisaties te laten groeien, op alle niveaus. Maar wel gericht op de ontwikkeling van de medewerker, je werkt aan je eigen groei. Er zijn drie modules, zoals Doelen. De tweede module is Feedback: jaarlijks beoordelen is niet voor iedere organisatie meer relevant. Je ziet dan ook vaak dat deze beoordelingen plaatsmaken voor continue feedback. Met onze feedbackmodule kan je op elk moment dat je wilt feedback vragen, waarbij je naast je ontwikkeling ook kunt refereren naar je doelen. Je wilt ook het liefst beoordeeld worden door de mensen met wie je samenwerkt, zij weten tenslotte het best hoe jij presteert.

Er is ook een module Persoonlijke ontwikkeling, hierin geeft de medewerker onder andere aan welke ontwikkelstap hij/zij wil maken en kun je alle interne- en externe leermomenten vastleggen. Dat varieert van een pizzasessie tot een onboarding-traject. We faciliteren het leren, maar eigenlijk geldt dat voor ons hele bedrijfsmodel: we faciliteren groei.’

Meer weten?

Edwin Vlems laat je zien hoe je middels ‘thought leadership’ en het delen van kennis op websites en social media als magneet kunt werken op je toekomstige collega’s op 27 augustus tijdens het festival Recruitment in de Zon in Weelde in Rotterdam. Geïnteresseerd in de workshop die hij dan verzorgt of andere workshops? Schrijf je nú in! 

Tags:
Deel dit artikel:

Edwin Vlems

Inbound Leadbij Comaxx
Edwin Vlems is inbound lead bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe medewerkers. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Inbound Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op https://edwinvlems.com/ en mailen via edwin@vlems.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners