Martijn Hemminga: ‘Richt je nu alleen op de korte termijn, en je hebt over 1 of 2 jaar pas echt problemen’

Peter Boerman Op 31 augustus 2017
Gem. leestijd 3 min 1317x gelezen
Deel dit artikel:
Martijn Hemminga: ‘Richt je nu alleen op de korte termijn, en je hebt over 1 of 2 jaar pas echt problemen’

Recruiters die zich alleen richten op bestaande vacatures, hebben over 2 jaar pas écht een wervingsprobleem, stelt Martijn Hemminga. Het is daarom nu dé tijd om te investeren in employer branding, zegt hij.

Te veel organisaties verschuilen zich achter excuses om nog even niets aan employer branding te doen, aldus Martijn Hemminga, in aanloop naar de Webinar Week van eind september. Daar geeft hij een gratis webinar over hoe je wél een vliegende start met het onderwerp kunt maken. ‘Je kunt altijd wel iets verzinnen om er níet mee aan de gang te gaan. In mijn webinar van maandag 25 september wil ik deelnemers vooral inspireren om toch het diepe in te springen en een vliegende start te maken.’

Als je bezoekers van je webinar één ding wilt meegeven, wat zou dat zijn?

Employer branding is een onderwerp dat iedereen interessant vindt, maar als je vraagt of men er ook echt mee aan de gang gaat, dan hoor ik vaak veel excuses als: wij zijn geen groot bedrijf, we hebben geen geld, we hebben geen tijd.

‘Employer branding is niets anders dan de parels tonen die nu vaak verborgen zitten in een dichte schelp’

Maar employer branding is feitelijk niets anders dan jezelf zijn als organisatie en de parels tonen die nu vaak verborgen zitten in een dichte schelp. Iedere organisatie is een employer brand. Medewerkers en potentiële medewerkers hebben een beeld van de organisatie. De vraag is of dit beeld positief is. Voor 95 procent van de organisaties is het beeld negatief noch positief, maar neutraal. Men kent de organisatie wellicht wel van naam, maar potentiële kandidaten hebben geen idee hoe het is om daar te werken. Employer branding is dan eigenlijk niet meer dan het vertellen van verhalen van jouw organisatie aan de doelgroep. Waarbij consistentie en continuïteit in die verhalen wel belangrijk zijn.’

Wat moet nu de prioriteit zijn van recruiters en professionals in arbeidsmarktcommunicatie?

‘De belangrijkste prioriteit is uiteraard werken aan de pijn die organisaties voelen en dat is meestal primair op wervingsvlak. Je kunt moeilijk zeggen tegen vacaturehouders dat je nu geen tijd hebt om de vacatures in te vullen, omdat je druk bent met de vacatures in 2018 en 2019. Maar dwing jezelf er wel toe ook bezig te zijn met die wat langere termijn. Al reserveer je maar 10 procent van je tijd en geld om alvast zichtbaar te zijn bij de doelgroep die je over 1 à 2 jaar wilt werven. Veel organisaties die ik nu spreek, hebben volgend jaar een nog groter wervingsprobleem. Als je je nu alleen blijft richten op de pijn op korte termijn, heb je over 1 of 2 jaar pas echt problemen.

Jouw eigen mensen zijn de beste verhalenvertellers, maar dan moet je ze wel aan je weten te verbinden

En employer branding is uiteraard ook intern. Jouw eigen mensen zijn de beste verhalenvertellers, maar dan moet je ze wel aan je weten te verbinden. En met de huidige arbeidsmarkt neemt het ongewenst verloop ook weer toe. Verbonden medewerkers gaan niet zo snel lopen als ze ergens anders 200 euro per maand meer krijgen. Een sterk employer brand helpt dus met je werving, maar helpt je ook ongewenst verloop tegen te gaan.’

Wat is de belangrijkste trend die je ziet in employer branding?

‘Ik zie dat vanuit de marketing ook contentmarketing is overgewaaid naar employer branding. En ook het belang van video neemt toe. Het mooie van video is dat het een extra dimensie heeft die moeilijker met tekst en foto’s is over te brengen: gevoel. Belangrijk is dan wel dat je niet alleen één werkenbij-filmpje hebt, maar maandelijks een of twee nieuwe video’s publiceert. Op jouw eigen recruitmentsite en vervolgens ook op sociale media zoals Facebook en LinkedIn.’

Hoe ziet volgens jou de arbeidsmarkt in 2025 eruit?

‘Als we het hebben over employer in employer branding, dan gaat het niet alleen meer om medewerkers in vaste dienst, maar om alle contractvormen. In 2025 zullen nog meer mensen werken in een niet-vast dienstverband. Nog meer van klus naar klus. En als je de klussen voor het uitzoeken hebt, kijk je naar wie de klus aanbiedt. Staan ze goed bekend in de markt als werk- of opdrachtgever? Dan is het logisch dat je voor hen kiest.’

‘Als je de klussen voor het uitzoeken hebt, kijk je naar wie de klus aanbiedt’

Kort en krachtig: waarom zou iedereen zich voor je webinar moeten inschrijven?

‘Als je met employer branding aan de slag wilt gaan, maar niet weet waar je moet beginnen, dan mag je dit webinar niet missen. Ook al is het een doelstelling voor de (middel)lange termijn, ik wil ook vooral laten zien dat jouw werving er direct beter van wordt.’

martijn hemmingaSchrijf je nu in

Martijn Hemminga is adviseur, docent, spreker, auteur en ondernemer op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitmenttechnologie. In de tweede Webinar Week in de geschiedenis verzorgt hij een webinar over hoe je een vliegende start maakt met een sterk werkgeversmerk.

Meer weten? Of meteen gratis inschrijven?

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners