Gem. leestijd 4 min  2622x gelezen

Martijn van Rossum (The New Crew): ‘Gen Z heeft bel-angst, en dat moeten recruiters weten’

Generatie Z communiceert anders dan wij, en ook hun drijfveren lijken niet op die van ons. Hoe pas jij je wervingsstrategie aan op alles wat Gen Z uniek maakt? Martijn van Rossum (The New Crew) vertelt het je.

Martijn van Rossum (The New Crew): ‘Gen Z heeft bel-angst, en dat moeten recruiters weten’

Als Martijn van Rossum aan een zaal vertelt dat Gen Z bang is om te bellen, begint zijn publiek driftig te knikken. ‘Mensen beseffen kennelijk dat de nieuwe generatie anders communiceert’, vertelt hij. ‘Maar alleen die observatie is niet genoeg: je moet er ook naar handelen. Voor recruiters betekent dat: stop jong talent te bellen; app ze gewoon!’

‘Recruiters, stop jong talent te bellen; app ze gewoon!’

Martijn van Rossum (The New Crew)

Van Rossum kan het weten, met zijn bedrijf The New Crew doet hij niets anders dan communiceren met Gen Z. ‘In essentie helpen wij starters op de arbeidsmarkt in één jaar efficiënte professionals te worden. Dat betekent dat we ze aannemen, onderbrengen bij een bedrijf (The New Crew werkt alleen met maatschappelijk betrokken organisaties) en vervolgens 12 maanden begeleiden. Aan het eind van dat traject zijn ze onderdeel van een geoliede machine bij hun nieuwe werkgever.’

Belangrijke lessen

Uit al dat gecommuniceer met Gen Z leerde hij belangrijke lessen. Bijvoorbeeld: als je de generatie via texting spreekt – dus via een kanaal als WhatsApp, Telegram of Messenger – moet je ook de taal van dat medium onder de knie hebben. Dat betekent: hou je berichten kort en bondig. En kijk er bovendien niet van op als een kandidaat op diezelfde manier reageert. ‘Vooral oudere recruiters vatten korte berichtjes op als lomp, terwijl ze niet zo zijn bedoeld. Gen Z communiceert nu eenmaal het liefst door berichtjes te versturen, en die zijn van nature kort van aard.’

‘Vooral oudere recruiters vatten korte berichtjes vaak op als lomp, terwijl ze niet zo zijn bedoeld.’

Over andere lessen die Van Rossum over communicatie met Gen Z leerde, kwam hij op 28 juni vertellen in The Student Hotel in Amsterdam, tijdens het seminar ‘Generatie Z aan Zet’. Enthousiast: ‘Ik had superveel zin in dat event, ik dacht dat het heel interessant kon zijn. Marieke Wehner, ook expert op het gebied van de jonge generatie, vertelt er eerst wat over algemene kenmerken van jong talent. Ik neem vervolgens het stokje van haar over, en vertel hoe je als recruiter jouw wervingsstrategie slim kunt aanpassen op die kenmerken.’

Egoïstischer dan millennials

Wat tijdens de lezing van Van Rossum bijvoorbeeld aan bod komt, is dat Gen Z erg geïnteresseerd is in arbeidsvoorwaarden. Opvallend, vindt The New Crew-eigenaar. ‘Omdat millennials – de generatie die hen voorging – daar juist veel minder waarde aan hechtten. In elk geval toen ze de arbeidsmarkt opkwamen, wilden millennials vooral mooie ontwikkelingsmogelijkheden en veel flexibiliteit’, vertelt hij. ‘Gen Z vindt die dingen ook belangrijk, maar je zou kunnen zeggen dat ze egoïstischer zijn dan millennials: Z’ers hechten namelijk meer waarde aan meteen veel geld verdienen en een vast contract.’

‘Als je met je bedrijf vooruit wil, moet je de krachten die er zijn zo snel mogelijk inlijven.’

Wat Van Rossum betreft, moeten bedrijven met die informatie hun voordeel doen, en vandaag nog beginnen met het werven van Gen Z. ‘Kijk je naar de bevolkingsopbouw, dan zie je dat organisaties zelfs geen andere keus hebben’, vertelt hij. ‘Er zijn gewoon heel weinig jongeren: als je met je bedrijf vooruit wil, zul je de weinige krachten die er zijn nu zo snel mogelijk moeten inlijven.’

Maar geen gijzelaarssituatie

Dat lijkt misschien op een gijzelaarssituatie: je moet Gen Z aannemen, of anders… Maar niets is minder waar, zegt Van Rossum. Er is volgens hem namelijk ook een inhoudelijke reden om jong talent te rekruteren. ‘De nieuwe generatie heeft uiteindelijk andere drijfveren dan we momenteel op de werkvloer gewend zijn’, vertelt hij. ‘Luister je daarnaar? En geef je jouw jonge werknemers de ruimte om de structuur en de cultuur van je bedrijf te veranderen? Dan maak je nu een moderniseringsslag. Daardoor verloopt de transitie van jouw organisatie naar de toekomst straks lekker soepel.’

‘Niet iedere Gen Z’er kan je ICT-systeem op de schop gooien – was het maar zo simpel.’

Is je bedrijf met het aannemen van een paar Gen Z’ers dan volledig future proof? Nee, dat ook weer niet, waarschuwt Van Rossum. ‘Veel mensen denken zo, met name omdat de nieuwe generatie volledig uit digital natives bestaat. Maar een willekeurige Gen Z’er kan niet je ICT-systeem op de schop gooien – was het maar zo simpel. Voor dat soort taken zul je nog altijd gericht vakmensen moeten aannemen.’

Lees ook

 

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners