Martijn van Rossum (The New Crew): 'Gen Z heeft bel-angst, en dat moeten recruiters weten'

Generatie Z communiceert anders dan wij, en ook hun drijfveren lijken niet op die van ons. Hoe pas jij je wervingsstrategie aan op alles wat Gen Z uniek maakt? Martijn van Rossum (The New Crew) vertelt het je.

Joost de Ruiter Op 22 juni 2022 Gem. leestijd 3 min1779x gelezen
Deel dit artikel:
Martijn van Rossum (The New Crew): 'Gen Z heeft bel-angst, en dat moeten recruiters weten'

Als Martijn van Rossum aan een zaal vertelt dat Gen Z bang is om te bellen, begint zijn publiek driftig te knikken. ‘Mensen beseffen kennelijk dat de nieuwe generatie anders communiceert’, vertelt hij. ‘Maar alleen die observatie is niet genoeg: je moet er ook naar handelen. Voor recruiters betekent dat: stop jong talent te bellen; app ze gewoon!’

‘Recruiters, stop jong talent te bellen; app ze gewoon!’

Martijn van Rossum (The New Crew)

Van Rossum kan het weten, met zijn bedrijf The New Crew doet hij niets anders dan communiceren met Gen Z. ‘In essentie helpen wij starters op de arbeidsmarkt in één jaar efficiënte professionals te worden. Dat betekent dat we ze aannemen, onderbrengen bij een bedrijf (The New Crew werkt alleen met maatschappelijk betrokken organisaties) en vervolgens 12 maanden begeleiden. Aan het eind van dat traject zijn ze onderdeel van een geoliede machine bij hun nieuwe werkgever.’

Belangrijke lessen

Uit al dat gecommuniceer met Gen Z leerde hij belangrijke lessen. Bijvoorbeeld: als je de generatie via texting spreekt – dus via een kanaal als WhatsApp, Telegram of Messenger – moet je ook de taal van dat medium onder de knie hebben. Dat betekent: hou je berichten kort en bondig. En kijk er bovendien niet van op als een kandidaat op diezelfde manier reageert. ‘Vooral oudere recruiters vatten korte berichtjes op als lomp, terwijl ze niet zo zijn bedoeld. Gen Z communiceert nu eenmaal het liefst door berichtjes te versturen, en die zijn van nature kort van aard.’

‘Vooral oudere recruiters vatten korte berichtjes vaak op als lomp, terwijl ze niet zo zijn bedoeld.’

Over andere lessen die Van Rossum over communicatie met Gen Z leerde, komt hij op 28 juni vertellen in The Student Hotel in Amsterdam, tijdens het seminar ‘Generatie Z aan Zet’. Enthousiast: ‘Ik heb superveel zin in dat event, ik denk dat het heel interessant wordt. Marieke Wehner, ook expert op het gebied van de jonge generatie, vertelt er eerst wat over algemene kenmerken van jong talent. Ik neem vervolgens het stokje van haar over, en vertel hoe je als recruiter jouw wervingsstrategie slim kunt aanpassen op die kenmerken.’

Egoïstischer dan millennials

Wat tijdens de lezing van Van Rossum bijvoorbeeld aan bod komt, is dat Gen Z erg geïnteresseerd is in arbeidsvoorwaarden. Opvallend, vindt The New Crew-eigenaar. ‘Omdat millennials – de generatie die hen voorging – daar juist veel minder waarde aan hechtten. In elk geval toen ze de arbeidsmarkt opkwamen, wilden millennials vooral mooie ontwikkelingsmogelijkheden en veel flexibiliteit’, vertelt hij. ‘Gen Z vindt die dingen ook belangrijk, maar je zou kunnen zeggen dat ze egoïstischer zijn dan millennials: Z’ers hechten namelijk meer waarde aan meteen veel geld verdienen en een vast contract.’

‘Als je met je bedrijf vooruit wil, moet je de krachten die er zijn zo snel mogelijk inlijven.’

Wat Van Rossum betreft, moeten bedrijven met die informatie hun voordeel doen, en vandaag nog beginnen met het werven van Gen Z. ‘Kijk je naar de bevolkingsopbouw, dan zie je dat organisaties zelfs geen andere keus hebben’, vertelt hij. ‘Er zijn gewoon heel weinig jongeren: als je met je bedrijf vooruit wil, zul je de weinige krachten die er zijn nu zo snel mogelijk moeten inlijven.’

Maar geen gijzelaarssituatie

Dat lijkt misschien op een gijzelaarssituatie: je moet Gen Z aannemen, of anders… Maar niets is minder waar, zegt Van Rossum. Er is volgens hem namelijk ook een inhoudelijke reden om jong talent te rekruteren. ‘De nieuwe generatie heeft uiteindelijk andere drijfveren dan we momenteel op de werkvloer gewend zijn’, vertelt hij. ‘Luister je daarnaar? En geef je jouw jonge werknemers de ruimte om de structuur en de cultuur van je bedrijf te veranderen? Dan maak je nu een moderniseringsslag. Daardoor verloopt de transitie van jouw organisatie naar de toekomst straks lekker soepel.’

‘Niet iedere Gen Z’er kan je ICT-systeem op de schop gooien – was het maar zo simpel.’

Is je bedrijf met het aannemen van een paar Gen Z’ers dan volledig future proof? Nee, dat ook weer niet, waarschuwt Van Rossum. ‘Veel mensen denken zo, met name omdat de nieuwe generatie volledig uit digital natives bestaat. Maar een willekeurige Gen Z’er kan niet je ICT-systeem op de schop gooien – was het maar zo simpel. Voor dat soort taken zul je nog altijd gericht vakmensen moeten aannemen.’

Drie concrete actiepunten

Ben je op 28 juni aanwezig bij het Generatie Z aan Z-seminar? Dan hoopt Van Rossum dat er na zijn presentatie in elk geval 2 dingen bij je beklijven. ‘Ten eerste hoop ik dat m’n publiek denkt: ik moet nú iets doen om deze doelgroep aan te trekken’, vertelt hij. ‘En dat kan ook, want wat ten tweede zal beklijven, zijn de minstens drie concrete actiepunten die ik ga delen. Recruiters kunnen daar dezelfde dag nog mee aan de slag. Een klein tipje van de sluier? Maak je vacatureteksten uitgesproken en transparant! Die andere tips? Daarvoor zul je volgende week toch echt naar Amsterdam moeten…’

Meer weten?

Op 28 juni geven drie experts een seminar in The Student Hotel in Amsterdam waarbij ze alles over Generatie Z met je delen. Wat kan Generatie Z aan jouw team toevoegen? En hoe integreer je ze het beste op je werkvloer? Ook niet onbelangrijk: hoe werf én behoud je deze generatie het makkelijkst? Je leert het hier allemaal.

Seminar

Lees ook

 

 

Deel dit artikel:
Joost de Ruiter

Joost de Ruiter

redacteur bij Loopbaanpro
Joost de Ruiter is redacteur bij Loopbaanpro.nl en Sollicitatiedokter.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS