Home Interview Matt Alder: ‘Recruiters moeten digitaal lawaai leren ontstijgen’

Matt Alder: ‘Recruiters moeten digitaal lawaai leren ontstijgen’

293 keer
0
noise lawaai matt alder digitaal werven

Technologisch bijblijven zonder met elke hype mee te lopen. Dat is voor recruiters de grootste uitdaging, stelt ‘digitale goeroe’ Matt Alder.

Recruiters kunnen niet om de razendsnelle digitale ontwikkelingen heen. Maar hoe scheid je daarbij het kaf van het koren? Matt Alder, wereldwijd een veelgevraagd spreker en adviseur hierover, spreekt er 3 november over op Digitaal Werven, en geeft op Werf& nu alvast een voorproefje.

Welke richting is volgens u bepalend voor recruitment?

matt-alder‘Ik focus me op innovatief digitaal recruitment. Mijn belangrijkste stelling daarbij is dat het tegenwoordig cruciaal is om de aandacht van je doelgroep te vangen, in een tijdperk van digitaal lawaai en overal afleiding. Ze moeten het digitale lawaai leren ontstijgen. Volgens mij is dat het grootste probleem dat recruiters van nu moeten zien op te lossen.’

En wat betekent dat voor recruiters over – zeg – 5 jaar?

‘Veel interessante technologieën hebben nu al invloed op recruitment en zullen over 5 jaar gemeengoed zijn. Denk aan kunstmatige intelligentie of virtual en augmented reality. De opgave zal zijn om door de hype heen te leren kijken en te leren begrijpen hoe zulke technologieën echt je werving- en selectieproces kunnen verbeteren.’

Slagen recruiters daar nu al in, denkt u?

‘Er zullen altijd innovators zijn, maar het merendeel is dat niet, denk ik. En recruiters veranderen volgens mij gemiddeld genomen ook nog langzamer dan mensen in andere industrieën. Digitale technologieën ontwikkelen zich in een adembenemend tempo. Bijblijven kan lastig zijn. Maar het is toch essentieel dat recruiters blijven snappen hoe nieuwe vindingen hun werk kunnen verbeteren. Daarvoor moeten ze een open mind combineren met het vermogen door hypes heen te prikken. Dat is niet eenvoudig.’

‘Recruiters moeten een open mind combineren met het vermogen door hypes heen te prikken’

U deed recent onderzoek naar de uitdagingen op het gebied van employer branding. Wat was voor u het grootste leerpunt?

‘Dit onderzoek liet ons zien dat werkgevers vooral met een viertal issues moeten leren omgaan. Zo moeten ze hun externe merkbeleving in lijn brengen met de interne realiteit. Daarnaast moeten ze minder attractieve industrieën toch aantrekkelijk leren maken. Ook moeten ze employee generated content zien los te krijgen. En tenslotte moeten ze leren om de effectiviteit en de ROI van hun activiteiten op het gebied van employer branding te meten.’

Waarmee begint u als u cliënten adviseert over hun employer branding?

‘Het eerste wat ik altijd doe is: kijken waar ze nu staan, en hoe ze zich verhouden tot andere bedrijven die strijden om de gunst van hetzelfde talent. Ik zie daarbij vaak dat werkgevers nogal binnenwaarts gericht zijn, en ook niet altijd waarderen hoe ze in de markt overkomen en wat hun concurrentie aan het doen is. Maar ja, daar zullen ze toch mee moeten leren leven. Of niet meer leven at all.’

Hoor Matt Alder spreken

digitaal wervenMatt Alder is een van de sprekers op Digitaal-Werven op donderdag 3 november 2016. Hier wordt onder meer de jaarprijs voor de beste Digitale Sollicitatie-ervaring uitgereikt. Locatie: Colour Kitchen Zuilen in Utrecht.

Foto boven

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here