‘Met Appie kom je verder’: de site waarmee Albert Heijn zijn vakkenvullers een springplank biedt

Peter Boerman Op 25 maart 2019
Gem. leestijd 4 min 1283x gelezen
Deel dit artikel:
‘Met Appie kom je verder’: de site waarmee Albert Heijn zijn vakkenvullers een springplank biedt

Een ‘springplank naar de arbeidsmarkt’. Met die gedachte heeft AH sinds kort een een interne carrière-site gelanceerd. ‘We willen langer relevant voor onze bijbaanmedewerkers zijn.’

Eindexamentraining voor bijbaners waren er al langer. Maar met een nieuwe site, onder de noemer ‘Met Appie kom je verder’, richt Albert Heijn zich nóg nadrukkelijker op de ontwikkelingskansen die elke bijbaner bij de supermarktketen krijgt. Van een onderdeel waar werknemers zich online kunnen voorbereiden op hun eindexamen tot een beroepskeuzetest, en van carrièreverhalen van succesvolle ex-vakkenvullers tot – natuurlijk – traineeships en vacatures: het staat er allemaal op.

Vakken vullen als suffe bijbaan? Niet bij Albert Heijn, zo moet de site duidelijk uitstralen

Vakken vullen als suffe bijbaan? Niet bij Albert Heijn, zo moet de site duidelijk uitstralen. Hier is die eerste bijbaan juist een prachtige opstap naar veel meer moois. De url ‘verder.ah.nl’ verraadt al de doelstelling om werknemers een stapje verder te brengen. Wie zich bijvoorbeeld opgeeft voor de gratis examentraining ontvangt na Pasen van zijn of haar supermarktmanager een inlogcode voor ‘Examen voor Jou’. Hier krijg je dan video’s met theorie en vragen uit vorige examens, behandeld door ervaren docenten. Ook kun je de docenten op het eind vragen stellen tijdens speciale ‘Stel-je-vraag’-momenten.

Steeds meer nieuwe content

De site is gericht op jonge bijbaanmedewerkers, die er onder meer worden aangemoedigd zich met (interne) studies en stages bij te scholen. ‘Gratis skills‘ en ‘gratis kennis om een eindbaas te worden.’ Er is ook heel veel video te vinden. Zo vertellen ex-AH’ers onder de noemer ‘Albert Heijn’s Got Talent’ over hun leven na de supermarktketen. De site is onderdeel van een bredere strategie om medewerkers langer te binden aan de organisatie. Het creatief bureau Born05 tekende voor de ontwikkeling. Gedurende het jaar wordt het platform voorzien van nieuwe content.

De taal van de jongeren spreken

albert heijn rene herremansDe bedoeling is dat Albert Heijn langer relevant blijft voor de bijbaanmedewerkers en beter aansluit bij hoe zij gewend zijn om te communiceren, aldus director Employer Branding & Employee Engagement René Herremans. Dat is namelijk ook weer goed voor de instroom, zegt hij. Tijd om er even over verder te praten.

> Vanwaar deze nieuwe site? 

“Deze site is ontstaan vanuit Employee Journey mapping. Daaruit bleek dat wij onze bijbaanmedewerkers meer bewust kunnen maken van wat zij leren in hun bijbaan bij ons. Inclusief de ontwikkel-, doorgroei- en stagemogelijkheden ín en ná hun bijbaan. Onze 65.000 eigen medewerkers zijn onze belangrijkste pool voor de werving van nieuwe medewerkers, voor korte en langere termijn. Daarom is het goed dat zij ons ook meer zien als potentiële werkgever voor een volgende stap. Daarnaast concretiseert de website ook onze claim dat wij de beste springplank naar de arbeidsmarkt zijn, doordat bij ons school en werk het beste met elkaar te combineren zijn.”

> Hoe sluit dit aan bij de wervingsactiviteiten voor jongeren?

“Het is vooral bedoeld om onze huidige medewerkers verder te laten kijken dan alleen het vak dat zij vullen. En zit er meer perspectief in je bijbaan, dan helpt deze site zowel behoud als de interesse in een vervolgstap als bijvoorbeeld teamleider of eventueel zelfs verder tot supermarktmanager, via bijvoorbeeld een HBO-duaal traject. Het is dus een platform dat primair op behoud en doorstroom gericht is, maar door zijn open karakter ook potentiële medewerkers, maar ook ouders en andere stakeholders laat zien wat voor mogelijkheden er nog meer zijn, na de – veelal – eerste bijbaan.”

met appie verder

> Hoe zijn de reacties tot nu toe?

“We hebben de site pas sinds kort live gezet. De introductie naar de medewerkers vindt plaats vanaf het tweede kwartaal van 2019. Maar nu al krijgen we vele positieve reacties van de medewerkers en hun omgeving.”

> Wat kunnen we nog verwachten op dit gebied?

“Het idee is om dit platform verder in te vullen en te blijven actualiseren. Eigenlijk willen we alle ontwikkelmogelijkheden binnen dit concept met onze medewerkers delen. Daarnaast kan het platform nog verder doorgroeien in functionaliteit. Het is nu nog vooral een communicatieplatform met linken naar de verschillende functionaliteiten. Dat willen we nog verder concretiseren.”

> Is winkelpersoneel voor jullie echt altijd de belangrijkste wervingsbron?

“Dat verschilt natuurlijk per rol, maar winkelpersoneel is wel altijd in scope, bij vrijwel elke functie. We hebben per slot van rekening zo’n 65.000 bijbaners bij ons in dienst. Maar naast kwantitatief is het overigens ook kwalitatief een belangrijke bron. Medewerkers met winkelervaring zijn immers vaak succesvoller in hun nieuwe functie dan mensen van buiten. En dat geldt ook op het hoofdkantoor.”

appie talenten

> Vanwaar de carrièreverhalen van succesvolle ex-AH-vakkenvullers?

“Zij kunnen als geen ander vertellen wat zij geleerd hebben in hun bijbaan en wat ze daar nu nog aan hebben. Hierdoor hopen we onze medewerkers bewust te maken van het feit dat een bijbaan meer is dan alleen maar geld verdienen, maar dat je er ook nuttige skills voor je andere werk opdoet.”

> Helpt het om het verloop naar beneden te brengen?

“Via dit platform willen we langer relevant zijn voor onze bijbaners door duidelijk te maken dat we hen meer te bieden hebben. En dat moet leiden tot meer behoud. Ook willen we door een rijkere employee journey van onze bijbaners het ambassadeurschap stimuleren. Zo kunnen ook de peer-to-peer-gesprekken over werken bij Albert Heijn een extra lading krijgen.”

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners