Mobielvriendelijke sollicitatieprocedures blijven in Nederland nog flink achter

Peter Boerman Op 23 juni 2017 Gem. leestijd 2 min426x gelezen
Deel dit artikel:
Mobielvriendelijke sollicitatieprocedures blijven in Nederland nog flink achter

We mogen misschien denken dat we in Nederland onze sollicitatieprocedures héél mobielvriendelijk hebben ingericht, de realiteit is anders, blijkt uit recent onderzoek.

Zo biedt slechts 32 procent van de bedrijven in Nederland een mobielvriendelijke sollicitatieprocedure aan. Dat is (veel) lager dan in andere landen. Van de Franse bedrijven biedt bijvoorbeeld 71 procent de mogelijkheid aan om mobiel te solliciteren, van de Duitse bedrijven 67 procent en van de Britse bedrijven 49 procent, aldus Europees onderzoek van Indeed.

Kandidaten solliciteren wel mobiel

En dat terwijl veel werkzoekenden wél graag via een mobiel device hun sollicitatie versturen. In heel Europa zegt maar liefst 48 procent zelfs niet anders meer te doen, in Nederland gaat het volgens het onderzoek toch ook om zo’n 42 procent, ook al kunnen die kandidaten dus lang niet overal terecht met hun sollicitatie op hun mobieltje.

In Nederland wel snéller solliciteren

De Nederlandse recruiters wijken op een andere manier overigens wél positief af van hun Europese collega’s. Zo kost het een kandidaat in Nederland gemiddeld slechts 2 minuten om online een volledige sollicitatie te versturen. In de rest van Europa is dit gemiddeld liefst 5 minuten. Kandidaten moeten in de rest van Europa dan ook gemiddeld 34 vragen beantwoorden voordat de sollicitatie verzonden is, in Nederland ligt dit gemiddelde slechts op 15 vragen.

Kandidaten moeten in Europa gemiddeld 34 vragen beantwoorden voordat de sollicitatie verzonden is

Belang snelheid wordt onderschat

Belangrijk, aldus Indeed, want snelheid is volgens hen een onderschatte succesfactor in het online solliciteren. ‘Met elke minuut dat het proces langer in beslag neemt, raken bedrijven tot 4 procent van de kandidaten kwijt.’ Uit onderzoek dat Indeed vorig jaar deed, werd al duidelijk dat vrouwen vaker afhaken bij een ingewikkelde procedure. Ook bleek destijds dat jongeren gemiddeld minder tolerant zijn tegenover een complex proces.

Liefst de helft raakt verloren

Het nieuwe onderzoek van Indeed laat zien dat bedrijven gemiddeld maar liefst 40 procent van alle kandidaten verliezen omdat ze het online sollicitatieproces te complex vinden. Dat moet beter, vindt Sander Poos, managing director Benelux bij Indeed. ‘In de huidige arbeidsmarkt moeten organisaties harder werken om te zorgen dat kandidaten voor hen kiezen. Als bedrijven sollicitanten een optimale ervaring bieden, dan ligt de juiste kandidaat binnen handbereik. En dat is uiteindelijk waarnaar organisaties op zoek zijn.’

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS