Monsterboard: ‘De toekomst is aan wie spaghetti ontwart’

Peter Boerman Op 02 oktober 2014
Gem. leestijd 3 min 2720x gelezen
Deel dit artikel:
Monsterboard: ‘De toekomst is aan wie spaghetti ontwart’

Een nieuwe strategie, en volop nieuwe producten. Monsterboard blikt vol vertrouwen de toekomst in. Een interview met managing director Gian Zandonà.

1.   Wat gaan jullie doen?

‘Wij gaan onze schaalgrootte drastisch vergroten. Alleen een jobboard is niet meer toereikend, we willen nu alle banen, voor alle werkzoekenden toegankelijk maken. En aan de andere kant ook alle werkzoekenden, voor alle werkgevers toegankelijk maken. Het is een totaalconcept dat dus geldt voor werkzoekenden – die alle banen kunnen vinden – én werkgevers – die toegang hebben tot alle talenten.’

2.   Hoe gaan jullie dat doen?

‘We gaan deels het bereik vergroten, deels het aantal vacatures dat we aanbieden. We hebben in november 2013 een groot onderzoek gehouden onder gebruikers en klanten. Daaruit bleek 3 grote thema’s. De eerste was: reductie van de complexiteit van de arbeidsmarkt; van het makkelijker bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Dat speelde echt voor bijna alle respondenten. Daarnaast zei bijna 60 procent van de klanten de meetbaarheid en ROI heel belangrijk te vinden. En ten derde zeiden de baanzoekers dat ze heel graag het sollicitatieproces veel makkelijker wilden.

Om hier een beter antwoord op te vinden, beginnen we deze maand met een vijftal nieuwe producten. We zijn bijvoorbeeld de eersten in Nederland die Twittercards aanbieden aan werkgevers, waarmee ze echte vacatures kunnen adverteren via Twitter, in meer dan 140 tekens dus. Ook starten we Job Ads, waarbij we iemand die een job post meteen 5 bijpassende cv’s geven. Een rondje van het huis, zeg maar. En we lanceren TalentBin, een geaggregeerde database van profielen op publiek toegankelijke sociale fora, een enorme aanvulling op onze huidige cv-database, waar vooral veel niet actief werkzoekende IT’ers in te vinden zullen zijn. En daarnaast starten we nog Niche Sites en gaan we beginnen met Talent CRM, waarmee werkgevers via het Monster-e-mailsysteem frequent contact kunnen onderhouden met hun talenten.’

3.   Wat betekent dat voor jullie huidige business?

‘Als wij meer werkzoekenden op onze site krijgen, krijgen we ook meer cv’s in onze database. Dat betekent weer dat we meer diensten kunnen verlenen aan betalende klanten. Te veel werkzoekenden hebben en te weinig jobs in de aanbieding is funest. Maar het omgekeerde is ook het geval: te veel jobs, maar te weinig werkzoekenden, dat is ook niet fijn. Het gaat erom de balans te vinden. Vergelijk het met een creditcard-company. Dat werkt ook alleen maar bij voldoende winkeliers waar je met de kaart terecht kan, en voldoende klanten die de kaart op zak hebben.

Onze betalende klant zal evenwel altijd voorrang hebben en meer aandacht krijgen van het systeem. De vacature van een betalende klant komt hoger te staan dan de geaggregeerde vacature. Als een geaggregeerde vacature meer aandacht krijgt dan een betaalde, zorg ik er hoogstpersoonlijk voor dat hij eraf gaat. Maar het doel is aan de andere kant ook wel dat we de werkzoekende alle banen kunnen bieden waar hij of zij blij van wordt.

We hebben trouwens geen ambitie om te concurreren met de grote staffers of werving- en selectiebureaus van Nederland. Maar we willen wel onze consultancydiensten uitbouwen, bijvoorbeeld door voor het MKB ook de eerste screening van kandidaten te verzorgen.’

4.     Waar moet dat toe leiden?

‘Vanuit macro-economisch perspectief kun je zeggen dat de arbeidsmarkt een aantal onvolkomenheden en fricties bevat, die het inefficiënt maken. We geloven dat de toekomst is aan wie de spaghetti op de arbeidsmarkt ontwart. Wij willen een totaalbeeld geven, onder meer door aggregatie. We hebben de afgelopen maanden hard gewerkt om alle complexiteit uit het hele sollicitatieproces te halen, en de ROI te verbeteren. Dat gaan we nu uitrollen. Vanaf deze week in West-Europa; Nederland, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Ierland. En zo steeds verder.

Dat leidt er hopelijk niet alleen toe dat wij weer worden gezien als bedrijf dat investeert in vooraanstaande technologie, maar ook dat de klant sneller betere kandidaten vindt. We willen niet concurreren op prijs, maar op toegevoegde waarde. Want daar zit de klant vooral op te wachten, denken wij.’

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners