Na 16 overnames meldt House of HR omzet van bijna 3 miljard

Een omzetgroei van ruim 16% tot bijna 3 miljard. En maar liefst 16 overnames. Het was al met al in 2022 een druk jaar voor het Vlaamse House of HR, dat ook in Nederland steeds meer voet aan de grond krijgt.

Peter Boerman Op 05 april 2023
Gem. leestijd 3 min 498x gelezen
Deel dit artikel:
Na 16 overnames meldt House of HR omzet van bijna 3 miljard

Met een sterk decentrale structuur, bestaande uit dochterondernemingen die de naam PowerHouses hebben meegekregen, bouwt House of HR steeds verder aan zijn dienstverlening. Het bedrijf heeft inmiddels een top-5-positie in de Nederlandse arbeidsmarkt en werd gezien als de grootste groeier in de hoogste omzetcategorie, met in Nederland een groei van zo’n 45.

Ook over de volledige resultaten van 2022 is de Europese hr-dienstverlener tevreden. Het bedrijf sluit zijn boekjaar af met een omzetgroei van 16,4%, mede dankzij maar liefst 16 overnames, waarmee de Belgische uitzendgroep zich in 2022 verder verankerde in Nederland, Frankrijk, Duitsland en thuisland België. Met Bain Capital als meerderheidsaandeelhouder (sinds november 2022) is House of HR bovendien van plan om zijn groeiverhaal voort te zetten op basis van organische groei en gerichte overnames, zo maakt het bekend in zijn jaarverslag.

Happy Rebels

CEO Rika Coppens: Onze gedecentraliseerde en daardoor ondernemende structuur is de sleutel tot ons succes. We blijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden om ons aanbod uit te breiden, zodat onze community van Happy Rebels verder kan groeien.’

rika coppens house of hr

House of HR slaagde er in 2022 in om zijn pro forma omzet te verhogen tot bijna 3 miljard euro (een stijging van 16,4%), met een pro forma management gecorrigeerde EBITDA van bijna 350 miljoen euro. De hr-dienstverlener bezet inmiddels de 23e plaats op de wereldwijde ranglijst van grootste staffingbedrijven van SIA (Staffing Industry Analysts). Het bedrijf helpt elke maand meer dan 70.000 mensen in heel Europa aan werk. House of HR heeft zelf 5.338 interne medewerkers. In 2022 bedienden deze Happy Rebels, zoals ze zichzelf noemen, 34.543 klanten.

De 16 overnames

Met een belang van 55% is Bain Capital Private Equity sinds 4 november 2022 meerderheidsaandeelhouder van House of HR. Deze nieuwe deal is de grootste buy-out door private equity in België ooit. Onder de vleugels van Bain streeft House of HR naar verdere groei. Qua overnames was het jaar 2022 al indrukwekkend te noemen, aangezien House of HR in totaal 16 overnames deed in 4 landen (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland) afgerond heeft. In Nederland gaat het om de bedrijven Agium, Bis People, TMI, Vijverberg en FID uitzendbureau. Door in februari 2023 het Duitse pluss over te nemen, heeft House of HR ook dit jaar al goed ingezet. Zo is de groep in één klap één van de grootste hr-spelers in de Duitse gezondheidszorg geworden.

Qua overnames was het jaar 2022 al indrukwekkend te noemen.

Coppens: We willen ons nog verder specialiseren in de markten voor IT en gezondheidszorg. Daarom hebben we bedrijven zoals SOLCOM (gespecialiseerd in IT-diensten) en TMI, LD Personalvermittlung en pluss (gespecialiseerd in gezondheidszorg) overgenomen. In die segmenten willen we blijven groeien, maar de komende jaren willen we ook ons aanbod uitbreiden in sectoren als engineering, financiën, consulting en techniek. Geografisch gezien blijven we actief in de Benelux, maar willen we onze aanwezigheid ook in Duitsland en Frankrijk verder versterken. En wie weet voegen we nog wel een land toe aan onze portefeuille.’

Multimerkenstrategie

Sleutelelement in de ondernemingszin van House of HR is de zogeheten gedecentraliseerde multimerkenstrategie in twee segmenten, namelijk: Engineering & Consulting en Specialized Talent Solutions. Deze strategie stimuleert lokaal ondernemerschap om gespecialiseerde markten te bedienen. Elke dochteronderneming (PowerHouse of Boutique Brand) in die segmenten behoudt zijn eigen autonomie en specialiteit. Bovendien worden ze allemaal ondersteund door de groep op het vlak van bijvoorbeeld best practices, digitale capaciteiten, en compliance. Zo kunnen ze hun eigen groeiambities blijven waarmaken.

Elk PowerHouse of Boutique Brand behoudt zijn eigen autonomie en specialiteit.

‘Deze gedecentraliseerde structuur wérkt’, stelt Coppens. ‘Zo kunnen we ons met verschillende merken op specifieke industriesegmenten en/of kandidaatprofielen richten. Elk bedrijf onder onze vleugels behoudt zijn autonomie, expertise en gespecialiseerde omgang met klanten en kandidaten. In 2023 zullen we blijven zoeken naar nieuwe kansen om te investeren in bedrijven die ons aanbod verder uitbreiden en specifieker maken, zodat we onze community van Happy Rebels kunnen doen groeien en nog meer mensen aan een baan helpen waar ze gelukkig van worden.’

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners