Najat Saidi: 'Als je niets met diversiteit doet, mis je de boot'

Diversiteit is allang geen ‘moetje’ meer, maar tegenwoordig een keiharde businesscase. ‘Als je snapt dat je met een diverser team nieuwe klanten aantrekt, helpt dat enorm’, zegt Najat Saidi. Een interview.

Peter Boerman Op 11 maart 2020 Gem. leestijd 3 min1880x gelezen
Deel dit artikel:
Najat Saidi: 'Als je niets met diversiteit doet, mis je de boot'

Dat diverse teams bijdragen aan innovatie, groei en een beter imago? Dat weten we inmiddels allemaal. Maar gaan divers samengestelde teams dan altijd goed samen? Dat ook weer niet, zegt Najat Saidi, directeur/eigenaar van Diversity Recruitment, een bemiddelingsbureau dat zich richt op professionals op managementniveau, met name met een niet-westerse achtergrond.

‘Het succes van diversiteit valt of staat met inclusief leiderschap.’

Het valt of staat met inclusief leiderschap, aldus Saidi, die hierover meer zal vertellen tijdens het Seminar Diversiteit en Inclusiviteit, dat Werf& op 14 april organiseert. ‘Is de manager in staat om verschillende perspectieven aan elkaar te verbinden? Alleen focussen op instroom van diverse doelgroepen is niet genoeg, je wilt niet dat nieuwe medewerkers weer via de achterdeur verdwijnen, omdat ze zich niet thuis voelen of omdat ze hele andere verwachtingen hebben. Dit betekent dat je als organisatie moet investeren in een inclusieve werkomgeving, waarbij je naast commitment van de top, ook commitment van de managers en medewerkers op de werkvloer moet krijgen.’

Over verschillende achtergronden

Diversiteit en inclusiviteit gaat over mensen, over talenten, over verschillende perspectieven en achtergronden, zegt Saidi, geboren Amsterdamse met Marokkaanse roots.  En een ‘inclusieve sollicitatieprocedure’ begint volgens haar bij een intakegesprek met de manager, vervolgens het opstellen van een inclusieve vacaturetekst, daarna een objectieve beoordeling van de brievenselectie tot aan de selectiegesprekken en onboarding aan toe.

‘Mensen van niet-westerse afkomst blijken naar andere dingen te kijken in vacatures.’

Met haar bureau begeleidt ze werving- en selectietrajecten van begin tot eind, en zorgt ze voor bewustwording van biases die kunnen ontstaan tijdens de procedure. Met als resultaat: meer instroom van diverse doelgroepen. Het bureau werkt onder meer voor de (Rijks)overheid en het bedrijfsleven. Wat volgens haar goed helpt meer diversiteit te bereiken? In elk geval: mensen trainen om bewust te worden van hun eigen vooroordelen. En ook: je vacatures aantrekkelijk schrijven. Liefst net even anders dan je anders zou doen. ‘Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen van niet-westerse afkomst naar andere dingen kijken in vacatures, zoals naar opleidings- en doorgroeimogelijkheden’, zegt ze. ‘Soms kan dat heel subtiel zijn. Maar daarin moet je je wel verdiepen. Dan weet je ook wat jou een aantrekkelijke werkgever voor hen maakt.’

Keiharde businesscase

Wat ze bedrijven aanraadt die écht werk willen maken van het thema? ‘Koppel het aan je bedrijfsmissie’, zegt ze. ‘Het is tenslotte ook een keiharde businesscase. Met een diverser team trek je nieuwe klanten aan en krijg je nieuwe inzichten. Dát moet je voor je organisatie helder krijgen. En zorg voor deskundigheid op vlak van diversiteitsrecruitment, D&I programma- en implementatiemanagement en trainingen op gebied van Selecteren zonder Vooroordelen en Inclusief leiderschap.’

‘Wil je aansluiting vinden bij de maatschappij of bij diverse klantgroepen? Dan adviseer ik je om morgen nog te beginnen.’

De arbeidsmarkt is veranderd, benadrukt ze. ‘En wil je aansluiting vinden bij de maatschappij of bij diverse klantgroepen? Dan adviseer ik je om morgen nog te beginnen. Als je er nu als organisatie niets mee doet, mis je de boot.’

Meer weten?

Oké, jij wil morgen ook beginnen met meer diversiteit in je werving toe te laten. Maar wat is dan verstandig om te doen? Daarover zal Najat Saidi meer vertellen tijdens het Seminar Diversiteit en Inclusiviteit, dat Werf& op 8 september 2020 organiseert, als ze samen met recruitmentmanager Annelies Graafland zal ingaan op de vraag hoe je als werkgevers en intermediairs divers en inclusief kunt werven.

Foto’s gemaakt door Judith Snel, tijdens een rondetafelsessie met Gerard Mulder, Pascalle Ligtenberg, Martijn Hemminga en Bas van de Haterd, voor de Recruitment Tech Guide, een handzaam A5-jaarmagazine met 100 pagina’s vol trends op het gebied van recruitmenttechnologie.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark