Referral blijkt de belangrijkste bron voor een nieuwe baan. Uit onderzoek van Intelligence Group blijkt dat 20% van de mensen een overstap dankt aan zijn of haar netwerk.
Daarmee scoren referrals hoger dan bijvoorbeeld vacaturesites of uitzendbureaus. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat Nederlanders niet altijd het gedrag vertonen dat hierbij past. Als ze gevraagd worden waar ze een baan zoeken, noemen ze namelijk eerst vacaturesites (54%). Op gepaste afstand volgen dan referral (34%) en open sollicitaties (32%).
Hoewel referral de meeste mensen aan een baan helpt, zoeken we nog vooral op vacaturesites
Het onderzoek laat echter zien dat die tweede het meest effectief is, omdat 1 op de 5 Nederlanders via het eigen netwerk een baan vindt. Vacaturesites helpen 14 procent aan een nieuwe baan en uitzendbureaus zo’n 8 procent.
Verschil tussen senior, medior en junior
Seniors vinden relatief vaker een baan via referral (23%, in vergelijking tot 19% junior en medior). Dat is ook logisch, want zij hebben een groter netwerk opgebouwd door de langere tijd die zij werkzaam zijn. En dat komt mooi uit voor recruiters. Referral is namelijk een relatief goedkope manier om te werven en levert bovendien goede kandidaten op.
Meer weten?
Op 25 april vindt de workshop Referral Recruitment van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie plaats. Daar maak je in 1 dag de start naar een strategisch referralprogramma voor jouw organisatie. Of doe mee aan de masterclass Referral Recruitment op 9 april. Daar leer je hoe je een goede basis legt om effectief te werven via referrals. De workshop is een verlengstuk van de Masterclass. Ze zijn beide los te volgen, maar gecombineerd is dat natuurlijk effectiever. Schrijf je voor beide in met de code ‘combi-ref2’ en ontvang 290 euro korting.