Gem. leestijd 3 min  890x gelezen

De ‘Niet zeuren’-checklist (Heb je echt last van krapte, of gewoon van slecht beleid?)

De ‘Niet zeuren’-checklist (Heb je echt last van krapte, of gewoon van slecht beleid?)

Er wordt volop geklaagd over krapte en een tekort aan goed personeel. Maar is dat zeuren altijd wel terecht, vraagt Bas van de Haterd zich af. Of heb je misschien als wervende organisatie zélf je zaakjes niet op orde? Een snelle checklist om dat uit te vinden…

Bijna 40% van de bedrijven zegt de strijd om talent te verliezen. Toch faalt 95% van de bedrijven op 1 van deze 15 voor de hand liggende punten en scoort 91% van de vacatureteksten volgens de VacatureVerbeteraar een onvoldoende.

Meer dan 2 nee’s: niet zeuren, aan de slag!

Bij deze daarom een checklist: heb je echt last van de krapte? Of is het gewoon een zaak van dat je je recruitmentbeleid moet verbeteren? Antwoord je op meer dan 2 van de onderstaande vragen ‘nee’, dan is het devies: niet zeuren, aan de slag!

De checklist:

  1. Je vacaturetekst scoort een (dikke) voldoende volgens de VacatureVerbeteraar;
  2. Je lijstje functie-eisen bestaat uit need-to-haves én nice-to-haves;
  3. De vacature is goed leesbaar, heeft tussenkopjes, bulletpoints en niet meer dan 700 woorden;
  4. Het kopje ‘Wij vragen’ is qua aantal bulletpoints niet langer als het kopje ‘Wij bieden’;
  5. In je vacature staat een salaris (en liefst ook andere arbeidsvoorwaarden) vermeld;
  6. Je vacature is in het Nederlands en als je internationaal werft ook in het Engels;
  7. Op je eigen werkenbij-site bestaat je vacature niet alleen uit tekst;
  8. Je werkenbij-site is ook mobiel goed toegankelijk en leesbaar zonder vergrootglas;
  9. Je kunt ook mobiel solliciteren, eventueel zonder cv;
  10. Als kandidaat kun je ook binnen 5 minuten solliciteren als je dat wilt;
  11. Voor functies met echte krapte op de arbeidsmarkt doe je zelf aan sourcing;
  12. Je denkt bij sourcingskanalen verder dan alleen LinkedIn;
  13. Als je een kandidaat sourcet, schrijf je hem of haar persoonlijk aan en geef je aan waarom je die persoon benadert;
  14. Je hebt een referralprogramma dat je minimaal elk kwartaal onder de aandacht brengt bij je medewerkers;
  15. Je behandelt kandidaten die via een collega binnenkomen anders dan mensen die via andere wegen binnenkomen;

Veel over de vacature dus, en terecht

Zoals je ziet: veel van deze punten gaan over de vacature, de opmaak en de inhoud. Dat is zo’n belangrijk onderdeel, terwijl er toch nog vaak zo verrassend weinig tijd in gestoken wordt. En dat terwijl het niet uitmaakt of je kandidaat via sourcing binnenkomt of via post & pray: hij of zij leest altijd de vacature.

Het gaat niet om het oplossen van de totale krapte

Deze 15 punten zijn natuurlijk niet genoeg voor een topervaring voor elke kandidaat, maar iedereen zou ze wel op orde moeten hebben voordat ze beginnen te klagen over een krappe arbeidsmarkt. Zijn er dan geen functies met enorme krapte? Jazeker. Maar bij recruitment gaat het er niet om dat je de totale krapte oplost, maar dat je beter bent dan je concurrent op de arbeidsmarkt. Als je deze 15 vragen allemaal met ‘ja’ beantwoordt is de kans zeer groot dat dat het geval is…

bas van de haterd niet zeuren checklist

Over de auteur van dit blog

Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.

Lees hier meer van Bas.

Lees ook:

bij Digitaal-Werven

Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners