Nieuw: de Jobhunt Academie

Redactie Op 05 oktober 2009
Gem. leestijd 3 min 1860x gelezen
Deel dit artikel:

Wij zijn niet van het knuffelen, wij zijn van het vinden.”

Na het opzetten van de AMC Academie en de Recruitment Academie, waar je verschillende workshops en masterclasses kunt volgen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, is Geert-Jan Waasdorp nog niet klaar met bijspijkeren. Samen met Laura Baselaar van LAURA. recruitment solutions begon hij de Jobhunt Academie, waar ze de fijne kneepjes van het banenjagen onderwijzen. Werf& belde hem op.

Wat is de Jobhunt Academie?

‘De Jobhunt Academie biedt workshops en masterclasses waarmee je leert sneller en beter meer actuele vacatures, baanopeningen en werkgevers te vinden. We richten ons op iedereen die zich professioneel bezighoudt met anderen aan een nieuwe baan te helpen, zoals loopbaanadviseurs, mobiliteitsmanagers en re-integratieconsulenten.’

De doelgroep is dus de banenjagende professional. Het doel is om ze te leren meer en sneller passende vacatures te laten vinden voor hun clienten. Hoewel geïnteresseerde werklozen ook welkom zijn, raadt Waasdorp ze aan nog een paar maanden te wachten. Dan komt hij met een oplossing speciaal voor hen. Voor wat dat precies inhoudt mag Werf& tegen die tijd een keer terugbellen.

Waarom de Jobhunt Academie?

Jobhunters willen volgens Waasdorp graag weten hoe ze mensen het beste kunnen helpen, en de Jobhunt Academie geeft ze graag die informatie. Waasdorp, die zich doorgaans bezig houdt met arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, speelt hiermee eigenlijk aan de andere kant van hek. Daar heeft hij echter zijn redenen voor: ‘Het is niet mijn primaire ambitie om hier iets definitiefs mee te doen. Wat ik belangrijk vind is dat wij heel veel kennis hebben die mensen kan helpen sneller een baan te vinden. Als ik daar niets mee doe is dat slecht voor mensen die een baan zoeken en slecht voor de mensen die hen daarbij helpen. Mensen zijn blij met deze informatie en dus breng ik die informatie naar de markt.’ Het is een soort van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen aan de andere kant van het hek.

De oprichting van de Jobhunt Academie komt voort uit idealisme, maar ook uit frustratie. Waasdorp verbaasde zich erover dat werkzoekenden eigenlijk helemaal niet goed weten waar ze op zoek moeten naar een nieuwe baan. Hij verbaasde zich er nog veel meer over dat de mensen die de werkzoekenden hierover moeten adviseren vaak helemaal niet weten waar ze moeten kijken. ‘Ik ben van mijn stoel gevallen van verbazing toen ik er achter kwam dat mensen die anderen helpen bij het vinden van een baan alles doen behalve mensen helpen bij het vinden van een baan. Het is belachelijk dat je na 5.000 euro en 5 maanden wel een hoop knuffelsessies hebt gehad, maar geen vacature. De Jobhunt Academie is gericht op resultaat. Wij zijn niet van het knuffelen, wij zijn van het vinden.’

Verandering

Het jobhunten is volgens Waasdorp tegenwoordig ook wezenlijk anders dan het 5 jaar geleden tijdens de vorige crisis was. Ontwikkelingen als de volledige adoptie van het internet en de opkomst van sociale netwerken zoals LinkedIn, CV-databases en search engines zoals Google leiden ertoe dat er veel meer kanalen zijn die gebruikt kunnen worden bij het zoeken naar een baan. ‘Loopbaanadviseurs kennen die kanalen wel, maar weten ze nog nauwelijks te gebruiken. Al die kanalen hebben hun eigen regels en etiquette en wij leren hoe je ze moet gebruiken. In 2003 was je jobhunter. In 2009 ben je jobhunter 2.0.’

Bronnen:

www.jobhunt-academie.nl

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners