Nieuw bureau Shokunin wil fricties in recruitmentproces aanpakken

Vandaag wordt Shokunin gelanceerd, een nieuw recruitmentbureau dat als missie heeft om drie grote fricties in het recruitment- en sollicitatieproces aan te pakken. Hoe wil het dat gaan doen?

Peter Boerman Op 12 oktober 2021
Gem. leestijd 4 min 276x gelezen
Deel dit artikel:
Nieuw bureau Shokunin wil fricties in recruitmentproces aanpakken

Transparant, eerlijk en menselijk. Met onder andere een vaste prijs, een inzichtelijk proces voor zowel klant als kandidaat en een gegarandeerde 24-uurs-reactietijd. Met die beloftes lanceert consultancy- en trainingsbureau ONBRDNG vandaag Shokunin, een nieuw recruitmentbureau dat als missie heeft om de fricties binnen het recruitment- en sollicitatieproces aan te pakken.

‘Er leven meer fricties en frustraties dan ooit bij klant en kandidaat.’

Het recruitmentvak naar de kern terugbrengen en ‘een duurzamer wervingsproces’ creëren, dat is volgens Commercial Growth Manager Dino Hoeven (31) het doel van het nieuwe bureau. ‘Er leven namelijk meer dan ooit fricties en frustraties bij zowel klant als kandidaat, nu beide kanten onder druk staan.’

Drie grote fricties

Uit interviews die hij heeft gehouden blijken die frustraties in drie categorieën te zijn in te delen:

  • Een ondoorzichtig recruitmentproces,
  • Gebrek aan feedback en
  • Onduidelijkheid over de hoogte van de wervingsfee

Hoeven wil dit met Shokunin verbeteren door het wervingsproces voor klant en kandidaat open en inzichtelijk te maken. ‘Voor de kandidaat is het dan altijd helder waar hij of zij zich in het wervingsproces bevindt en de klant is dan in staat om direct en snel feedback te geven. Met het oog op snellere reactietijden, hanteren wij daarnaast een ‘24-uurs-reactietijd’ garantie.’

‘We verwachten van klanten én talenten vlottere communicatie.’

Dit gaat wel beide kanten op, benadrukt hij. ‘We verwachten dus van klanten én van talenten vlottere communicatie en noemen dat: elkaar niet ghosten.’

Flat fee

Het nieuwe bureau werkt daarnaast niet op basis van no cure no pay, maar met een flat fee. ‘Zo’n vaste wervingsfee zorgt ervoor dat we ons kunnen richten op waar het écht om gaat in recruitment: de juiste match maken tussen klant en kandidaat. Onduidelijkheid over de hoogte van onze wervingsfee kan hiervan afleiden’, aldus Hoeven.

‘Wij geloven dat alleen duurzame relaties leiden tot duurzame groei.’

Hij ziet de huidige krappe arbeidsmarkt als een uitstekend moment om een nieuw bureau met een nieuwe aanpak te lanceren. ‘Onder andere op het vlak van digitale media en transformatie is de strijd om talent groter dan ooit met meer vacatures dan kandidaten. Digitaal talent heeft dan ook een ruime keuze uit rollen. Wij geloven dat alleen duurzame relaties leiden tot duurzame groei. Talent verleiden om te bewegen binnen de huidige arbeidsmarkt is één. Om de kandidaat vervolgens via een aangenaam proces te begeleiden naar de juiste werkgever is waar het voor ons om draait.’

Sjo-koe-nien

Als recruitmentbureau richt Shokunin zich met name op digitale profielen binnen UX/UI, product development, digitale marketing en data analytics. Hoeven, die zelf ruime ervaring heeft als recruiter binnen de digitale wereld, heeft de naam (spreek uit: ‘sjo-koe-nien’) afgeleid van het Japanse woord voor een ware meester in zijn of haar vak.

‘Shokunin is echt een manier van denken, een levensstijl.’

‘Het is echt een manier van denken, een levensstijl’, aldus Hoeven. ‘Hij of zij beoefent zijn vak met spirituele toewijding en voelt een sterke verplichting om het juiste te doen voor ‘het algemene welzijn van de mens’ Het is ook alles waar wij voor staan als organisatie. Het is hoe we zelf recruitment willen beoefenen, en ook zijn het de mensen met wie we samenwerken. Echt talent is en blijft schaars, zeker ook in het digitale veld. We gaan in alles voor craftsmanship; dit betekent ook dat we sustainable merchandise hebben.’

Gouden bergen belovenHoge marges van recruiters, die bovendien slecht luisteren. Onduidelijk verwachtingsmanagement. En gouden bergen beloven en die vervolgens niet nakomen. Het zijn maar een paar van de frustraties die Hoeven hoorde tijdens zijn rondgang langs werkgevers en kandidaten de afgelopen maanden.

‘Het proces steeds verder willen verbeteren is onze rode draad.’

‘Heel simpel: alles staat of valt met goede communicatie en dat begint bij heel goed luisteren’, zegt Hoeven daarop. ‘Daar trainen we onze mensen dan ook dagelijks in. Daarnaast hebben we verschillende oplossingen in het leven geroepen om het proces slimmer en duidelijker te maken, zoals de pipeline software, en dat we vooraf afspreken wat we in welke fase gaan doen en opleveren. Ook maken we afspraken met beide kanten, zoals dat we elkaar niet zullen ghosten. Het proces steeds verder willen verbeteren is onze rode draad, dat blijven we doen.’

Net als eten bestellen

Hoe transparant het recruitmentproces bij Shokunin wordt? Hoeven vergelijkt het met hoe je tegenwoordig eten bestelt. ‘Dan kun je ook zien wanneer je gerecht bereid wordt en wanneer het eten onderweg is. Dat is soms nieuw voor klanten, dus we begeleiden hen juist in de noodzaak om transparanter te zijn. We doen dat met custom-made pipeline software, waarmee zowel klant als kandidaat kunnen meekijken in het hele wervingsproces en ook direct met elkaar communiceren.’

‘Een klant binnen dit werkveld is niet gebaat bij een one-off.’

Duurzame relaties, dat gaat voor hem verder dan die ene vacature vervullen, zegt hij. ‘Een klant – zeker binnen het digitale werkveld – is niet gebaat bij het alleen vullen van dat ene profiel, een one-off. Wij voeren echt een ander gesprek met onze klanten, namelijk over hoe zij zich willen ontwikkelen en vervolgens welke groei een team dan nodig heeft. En aan de andere kant geldt hetzelfde met onze gesprekken met kandidaten: waar wordt diegene nou echt blij van? En hoe wil diegene zich ontwikkelen? Het levert uiteindelijk niks op als je iemand in een profiel duwt. Vandaar de focus op de langere termijn.’

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners