Hoe Cordaan met z'n nieuwe campagne méér wil dan alleen mensen aantrekken

Hoe aantrekkelijk is werken in de zorg, nu én in de toekomst? Met haar nieuwe campagne wil zorginstelling Cordaan niet alleen medewerkers aantrekken, maar ook ‘het gesprek aangaan’ over schurende thema’s. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Peter Boerman Op 17 augustus 2022 Gem. leestijd 3 min469x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Cordaan met z'n nieuwe campagne méér wil dan alleen mensen aantrekken

‘Wat vind je van mijn kunst?’, vraagt Ruud, een kunstenaar met een verstandelijke beperking. ‘Ik vind er geen reet aan’, is het onomwonden antwoord van zijn woonbegeleider Eric. Het is zomaar een van de scènes uit de nieuwe wervingscampagne van zorginstelling Cordaan, die bestaat uit een serie ‘talks’ over verschillende ‘schurende onderwerpen’ in de zorg.

‘Wat vind je van mijn kunst?’ ‘Ik vind er geen reet aan.’

De serie video’s draait om de vraag hoe aantrekkelijk werken in de zorg is, nu en in de toekomst. Met de campagne wil Cordaan niet alleen nieuwe medewerkers aantrekken, maar daarnaast ook ‘het gesprek aangaan over maatschappelijke thema’s die óók in de zorg spelen’, aldus Bas Velthuis van Café Society, het creatief bureau dat de campagne ontwikkelde, samen met productiemaatschappij Ministry of Frames en mediabureau Savvy.

Van zorgrobots tot gender

De ‘Cordaan Talks’ bestaan steeds uit een gesprek tussen cliënt en zorgmedewerker. Daarbij gaat het bijvoorbeeld over culturele verschillen in het verpleeghuis, de vraag of je zorgrobots moet toelaten in je ouderenflat en over genderidentiteit als zorgmedewerker. Zo is in de eerste aflevering een conversatie te zien tussen de 73-jarige cliënt Gerrit en de jonge Cordaan-medewerker en transgender Louie.

‘In de nieuwe campagne wil Cordaan het gesprek voeren over belangrijke maatschappelijke thema’s die ook in de zorg spelen. En daarmee een oprecht, indringend en hoopvol beeld schetsen van werken in de zorg’, aldus Sjoerd Beumer, marketing- en communicatiemanager bij de zorginstelling. Want werken blijft een belangrijk deel van de gesprekken. Zoals bij dat van woonbegeleider Eric, die in het gesprek vertelt waarom hij zijn loopbaan als tv-journalist inruilde voor een bestaan in de zorg.

Tot januari komt er elke maand een nieuwe aflevering van de Cordaan Talks online.

Cordaan biedt jaarlijks 20.000 mensen voor een langere of kortere periode zorg. Dat gebeurt vanuit 120 locaties en 60 thuiszorgteams in Amsterdam en Diemen, maar ook in Huizen en Nieuw-Vennep. De zorginstelling heeft zo’n 5.400 medewerkers en 2.000 vrijwilligers voor zich werken. Tot januari komt er elke maand een nieuwe aflevering van de Cordaan Talks online, te zien op de speciale campagnesite en de verschillende social media-kanalen van de zorginstelling.

cordaan talks

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS