Recruitmentsite Wagenborg focust op lokale markten

Peter Boerman Op 07 november 2013
Gem. leestijd 2 min 2054x gelezen
Deel dit artikel:
Recruitmentsite Wagenborg focust op lokale markten

Koninklijke Wagenborg uit Delfzijl, expert op het gebied van internationaal transport over land en over zee, heeft deze week haar volledig vernieuwde online carrièreportal gelanceerd. Uniek aan deze recruitmentsite zijn de lokale landingspagina’s waarin ingespeeld wordt op de regionaal relevante beweegmotieven. Met deze nieuwe recruitmentsite maakt Wagenborg een flinke slag daar waar het gaat om aansprekende zichtbaarheid als aantrekkelijke werkgever voor interessante functies: wereldwijd, te land en ter zee.

Versterken van het employer brand

Koninklijke Wagenborg is een bedrijf dat zichzelf nadrukkelijker als toonaangevend binnen haar markten willen profileren. Dit geldt zowel corporate (deze week is ook nieuwe corporate site van Wagenborg live gegaan) als richting arbeidsmarkt. Primaire doel van de nieuwe recruitmentsite is dan ook het versterken van de employer brand van Wagenborg, zowel nationaal als internationaal.

Carrièreportal

Daarnaast vervult de carrièreportal een rol als ‘toegangspoort’ voor het invullen van concrete vacatures. Hierin richt Wagenborg zich op een grote diversiteit aan kandidaten in Nederland en daarbuiten. Naast bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs, hijskraanmachinisten en monteurs die voornamelijk in Europa worden geworven, verwacht Wagenborg dat de recruitmentsite ook een duidelijk aanzuigende werking zal hebben voor bijvoorbeeld zeevarenden. Voor hen richt de werving zich onder andere specifiek op landen als de Filipijnen, Rusland, Vietnam, Indonesië, Roemenië, Oekraïne en China.

Inspelen op de lokale beweegmotieven

Voor het effectief internationaal bereiken en bewegen van de beste kandidaten wordt gebruikgemaakt van de ‘slimste’ technologie die nu voorhanden is. Zo worden internationale kandidaten door toepassing van IP-herkenning bij ‘binnenkomst’ op de site aangesproken in de eigen taal en wordt ingespeeld op lokaal relevante beweegmotieven van deze kandidaten. Hiertoe zijn ‘achter de site’ landingspagina’s in lokale talen ingericht. Deze landingspagina’s worden alleen getoond wanneer kandidaten uit betreffende landen de site bezoeken.

Samenwerking tussen bureaus en medewerkers

De vormgeving van deze recruitmentsite en de content zijn in belangrijke mate verzorgd door jobmarketingbureau Campaign Group. Om er zeker van te zijn dat potentiële kandidaten in de relevante wervingslanden op de juiste manier worden bereikt en bewogen heeft Wagenborg zich hierbij gebaseerd op (internationaal) arbeidsmarktonderzoek. Verder is voor de realisatie van de site intensief samengewerkt met het webbureau iWink uit Groningen en is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van input van de medewerkers van Koninklijke Wagenborg.

Nu al een succes

Willem Meijer, Manager Personeel & Communicatie van Koninklijke Wagenborg: “Met onze nieuwe recruitmentsite spreken we heel gericht onze doelgroepen aan. We willen dat potentiële kandidaten zich bij ons gelijk thuis voelen en ook direct terecht komen bij hun eigen recruiter. Voorheen kwamen alle reacties eerst binnen in Delfzijl en moesten wij de kandidaten van hieruit doorverwijzen naar  bijvoorbeeld onze recruiter in Manilla. De site is nu al een succes. Onze medewerkers zijn enthousiast en na 2 dagen ‘live’ met de site zijn er al veel open sollicitaties binnengekomen. Allemaal keurig bij de betreffende recruiter die hen rechtstreeks in de eigen taal te woord kan staan.”

 

 

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners