Over het populaire format waarmee VodafoneZiggo nieuwe trainees werft

What you expect vs reality. Een populair format op sociale media, dat VodafoneZiggo nu handig heeft gebruikt voor een nieuwe campagne om trainees te werven. Hoe is dat verder vorm gegeven?

Esmée Telman Op 02 november 2022
Gem. leestijd 3 min 274x gelezen
Deel dit artikel:
Over het populaire format waarmee VodafoneZiggo nieuwe trainees werft

‘Of je hier mag werken als je hardcore PSV-fan bent?’ Het is zomaar een van de vragen die VodafoneZiggo-CEO Jeroen Hoencamp op zich afgevuurd krijgt in een nieuwe campagne om trainees te werven. Het telecombedrijf is namelijk sponsor van die ene club uit de hoofdstad, en bepaald niet elke trainee heeft er zin in om daarmee dag-in-dag-uit geconfronteerd te worden. Maar Hoencamp doet er niet moeilijk over: ook als je voor andere clubs bent, ben je best welkom bij het bedrijf, zegt hij.

De ‘vragensessie op video’ (volledig in het Engels) maakt deel uit van een nieuwe campagne van VodafoneZiggo, die erop gericht is op een frisse manier trainees te werven. De campagne is gemaakt samen met creatief bureau Kaliber, en wil zoveel mogelijk ‘echte beelden’ laten zien, ‘geen vooropgenomen beelden waar alles en iedereen zo netjes mogelijk is’.

‘Deze campagne onderbreekt de sea of sameness van corporate recruitmentvideo’s.’

‘Door het onverwachte format vallen de video’s meteen op’, aldus Laurens Mooiweer, creatief strateeg van Kaliber. ‘Het onderbreekt de sea of sameness van corporate recruitmentvideo’s die de doelgroep voorgeschoteld krijgt. We pakken de aandacht van potentiële trainees en nemen ze mee in de open bedrijfscultuur van VodafoneZiggo.’

Verwachting vs realiteit

In april van 2022 maakte VodafoneZiggo al een campagne die speelde met ‘saaie’ campagnebeelden van traineeships bij andere corporates tegenover hoe het bij hen gaat. Deze campagne was volgens Employer Branding Specialist Eva Huijgen een succes. ‘We kregen meer dan het dubbele aantal sollicitaties binnen na deze campagne ten opzichte van 2021. Deze video’s waren voor ons ook een test om te onderzoeken of de doelgroep aanslaat op ons aanbod met deze open manier van communiceren. Na dit eerste succes wilden we met deze campagne het concept verdiepen en verbreden.’

What you expect vs reality dus, op veel social media een bekende trend. Dingen worden vergeleken met hoe je denkt dat het gaat worden en hoe het dan uiteindelijk in het echt eruitziet. Vaak is het dan juist níet waar je op had gehoopt. Bij VodafoneZiggo draaien ze het om, en stellen ze de realiteit juist veel leuker voor dan de aanvankelijke verwachting. De Ask Me Anything-video met Jeroen Hoencamp moet dat nog eens onderstrepen, door hem als benaderbare CEO neer te zetten. ‘De vragen waren vooraf niet bij Jeroen bekend, waardoor we echte, oprechte antwoorden hebben kunnen vastleggen’, aldus Huijgen.

Digitaal-Werven Award

Bij de nieuwe traineecampagne van VodafoneZiggo, of eigenlijk: de uitbouw van de campagne van april, zijn een paar korte video’s gemaakt, over de cultuur, de arbeidsvoorwaarden, en de relaties die je er kunt opbouwen. Allemaal dus spelend met het thema ‘verwachtingen versus realiteit’.

De campagne komt sowieso in een periode met goed nieuws voor VodafoneZiggo. Zo mocht het telecombedrijf vorige maand ook al een Digitaal-Werven Award in ontvangst nemen voor zijn ‘Enjoy The Challenge’-recruitmentsite, die uitblinkt in beperkte, maar heldere navigatie, aldus de jury van de prijsuitreiking.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Esmée Telman

Stagiair Journalistiekbij Werf&
Esmée Telman is een journalistieke stagiair bij Werf&.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners