Onboarding blijkt echt te werken om snel verloop tegen te gaan

Peter Boerman Op 15 november 2017 Gem. leestijd 2 min2788x gelezen
Deel dit artikel:
Onboarding blijkt echt te werken om snel verloop tegen te gaan

Als new hires vertrekken, doen ze dat meestal al binnen een half jaar. Volwassen onboarding-beleid kan dat ongewenste verloop echter behoorlijk afremmen, zo blijkt.

Bedrijven die op een meer volwassen manier met onboarding omgaan, zien minder mensen in het eerste half jaar vertrekken. Bovendien zien ze significant meer betrokkenheid onder alle medewerkers, aldus recent en wereldwijd Brandon Hall-onderzoek onder ruim 350 HR-medewerkers.

Meeste vertrekken al snel

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste nieuwe medewerkers die binnen een jaar vertrekken dat al doen binnen de eerste 3 tot 6 maanden in hun nieuwe job. Ruim de helft van alle snelle vertrekkers is al binnen een half jaar weg, zo blijkt. En slechts 13 procent ziet ‘zelden’ mensen het eerste jaar alweer weglopen.

brandon hall onboarding first year attrition

Maar 5% is echt volwassen

Volgens het onderzoek is bovendien maar 5 procent van alle onboarding-praktijken echt volwassen te noemen, en 26 procent zit daar net 1 niveau onder. In hun definitie gaat het bij volwassen onboarding dan om een strategische activiteit, die is gelinkt aan het ontwikkel- en trainingsbeleid van een onderneming. Ook krijgen new hires in zulke organisaties een mentor, en worden in het beleid bijvoorbeeld high potentials onderscheiden die een eigen aanpak krijgen.

Meer tevreden klanten en medewerkers

Wat precies de richting van de causaliteit is, is moeilijk te duiden. Maar zulke organisaties met een volwassen onboarding-beleid kennen volgens het Brandon Hall-onderzoek in elk geval wel méér winst, meer marktaandeel en een hogere medewerkertevredenheid. Ook de tevredenheid van de klant is er hoger, net als de retentie van de klant.

brandon hall 3 onboarding kpis

Opvallend genoeg is het verschil in verloop vrij klein. Organisaties met een volwassen beleid zien 9,5 procent van hun nieuwe hires in het eerste jaar (vrijwillig) vertrekken, terwijl dat onder organisaties zonder zo’n beleid niet eens zo heel veel meer is: 10,5 procent. Toch is die ene procent verschil wel belangrijk, zegt het onderzoek. Het kan immers zomaar gaan om enkele (tien)duizenden euro’s.

Papierwerk is meestal wel in orde

De respondenten in het onderzoek zeggen dat het met de formele dingen in de onboarding meestal wel goed zit. Het papierwerk, het uitleggen van het beleid, de formele training: dat is meestal wel in orde. Veel minder wordt er gescoord op onderwerpen als ‘assimilatie’ aan de bestaande cultuur, erkenning en het zetten van doelen. Terwijl juist zulke assimilatie effectief blijkt bij te dragen aan betrokkenheid en retentie, aldus Brandon Hall.

Het gebruik van technologie groeit

Wat opvalt in het onderzoek is verder dat het gebruik van technologie stijgt. In 2017 zegt al 26 procent van de organisaties zijn onboarding technologisch te ondersteunen. Die toenemende belangstelling is ook in Nederland goed merkbaar, getuige bijvoorbeeld het zeer drukbezochte evenement dat onboarding-app Appical vorige week in Amsterdam organiseerde, en waar onder meer de nieuwe app viel te aanschouwen.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.