Ook huisdieren zijn nu al hun eigen wervingscampagne begonnen…

Het is nog niet eens dierendag, maar zelfs huisdieren zijn nu al hun eigen arbeidsmarktcampagne begonnen. Althans, dat is de insteek van Ranzijn, dat onder de noemer ‘de aard van het beestje’ naar nieuwe medewerkers zoekt. Met dieren in de hoofdrol. Hoe kreeg dat vorm?

Peter Boerman Op 29 maart 2023
Gem. leestijd 2 min 234x gelezen
Deel dit artikel:
Ook huisdieren zijn nu al hun eigen wervingscampagne begonnen…

‘Altijd op je pootjes terecht komen’, verkeren ‘tussen andere gezelschapsdieren’, ‘lekker de beest uithangen’, als je een wervingscampagne mag maken voor dierenartsen (en paraveterinairen) liggen de woordspelingen natuurlijk altijd voor het grijpen. En die komen we dan ook veel tegen in de campagnevideo waarin huisdieren als hond Mac, kat Teddy en konijn Pip geïnteresseerden oproepen voor hen te komen werken.

De video waarbij de huisdieren in de hoofdrol staan is afkomstig van Ranzijn Dierenarts en gemaakt door het Alkmaarse creatieve productiebureau FILMMACHT. Met de wervingscampagne wil de keten van dierenartsenpraktijken aan iedereen laten zien een dynamische organisatie te zijn, waarin samenwerking, persoonlijke ontwikkeling, plezier en innovatie centraal staan.

‘De aard van het beestje, dat zit al in je’

De campagne heeft de overkoepelende noemer ‘De aard van het beestje? Dat zit al in je!‘ meegekregen. Omdat Ranzijn Dierenarts wil uitstralen dat als je daar werkt dat je doet met hart voor mens én dier. Shaun Voogd en Jesper van Langen, de bedenkers en makers van de campagne, over het idee om juist de huisdieren de hoofdrol te geven: ‘Een energieke hond, spinnende kat en een konijn met aaibaarheidsfactor 10 waren de sterren op de set, naast de professionals die hun ware karakter goed lieten zien. Iedereen ging aan het eind van de dag weer kwispelend naar huis.’

ranzijn aard van het beestje huisdieren

‘Iedereen ging aan het eind van de dag weer kwispelend naar huis.’

De campagne wordt volledig online ingezet op de social kanalen van Ranzijn zelf (Facebook, Instagram, TikTok), Google Display, Google Discovery en YouTube. Naast de commercials is de werkenbij-site volledig vernieuwd waar alle vacatures te vinden zijn en meer informatie over het werk te lezen is. Er staan momenteel zo’n 36 vacatures open, voor vooral dierenartsen, paraveterinairen en trimsters, en van Amersfoort tot Zaandam.

Soms omstreden

Ranzijn begon ooit in 1912 als bescheiden tuincentrum en dierenspeciaalzaak, maar is inmiddels uitgegroeid tot 15 grote vestigingen met 14 hypermoderne dierenartspraktijken in huis. Bij die dierenartsen kun je terecht voor preventief advies tot complexe laparoscopie – het veterinaire team telt ongeveer 200 medewerkers.

Ranzijn is uitgegroeid tot 15 grote vestigingen met 14 hypermoderne dierenartspraktijken in huis.

Het aanbod is al een paar jaar omstreden. Zelfstandige dierenartsen, verenigd in de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) klagen bijvoorbeeld over de ‘onmiskenbare’ trend dat detailhandelaren een dierenkliniek starten. Zij vrezen dat Diergeneeskunde door aansluiting bij de dierenspeciaalzaken een ‘prijsstuntartikel’ wordt. Maar de dierenklinieken voldoen allemaal wel aan alle regels en eisen van de branche en er is geen enkele indicatie dat ze op een of andere manier een mindere kwaliteit aan zorg zouden verlenen.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners