Home TV ‘Ook op arbeidsmarkt gaan recensies de selectie bepalen’

‘Ook op arbeidsmarkt gaan recensies de selectie bepalen’

561 keer
6

Een hotel, camping, restaurant, garage, boek of film selecteren we zelden meer zonder recensie. Ook voor kandidaten zal dat gaan gelden, verwacht Edwin Stuart.

Recensies zijn op de arbeidsmarkt ook hard nodig, zegt Stuart, ‘want het gaat nu te vaak mis. Er zijn te veel mismatches. Veel kandidaten zijn binnen anderhalf jaar weer vertrokken. En het gaat mis op gedrag en stijl, veel minder op kennis en ervaring. Maar juist van dat gedrag weten we nu in de selectie vaak te weinig af.’

Mismatches voorkomen

Recensies kunnen zulke mismatches voorkomen, vertelde Stuart in de meest recente uitzending van RecruitmentTV. Alleen heten zulke recensies in de wereld van werving en selectie meestal geen recensies, maar: referenties. ‘Zie je bij een campingsite geen recensies, dan vertrouw je het eigenlijk al niet. Maar op de arbeidsmarkt is dat systeem er eigenlijk niet. En dat is raar.’

‘Zie je bij een campingsite geen recensies, dan vertrouw je het eigenlijk al niet.’

Al met je creditcard in de hand

Ja, referenties zijn niet bepaald een nieuw fenomeen op de arbeidsmarkt, dat geeft hij ook wel toe. ‘Iedereen kent het begrip. Alleen: hoe wordt het nu gebruikt? Of niet, of pas aan het eind van een proces. Een dag voordat we een contract tekenen. Als je dat weer vergelijkt met het hotel: je gaat dan pas kijken hoe anderen erover denken als je al met je creditcard in je hand zit om te betalen. Dat is natuurlijk onhandig.’

Mismatches voorkomen

Stuart is directeur van Refq, een bedrijf dat een referentietool in de markt zet, waarmee kandidaten zelf hun eigen recensies kunnen beheren. ‘Wij geloven dat kandidaten steeds meer regie nemen over hun eigen loopbaan’, zegt hij. ‘Dus willen ze die informatie zelf beschikbaar hebben. Net als dat hotel wil ook een kandidaat laten zien hoe anderen hem of haar beleefd hebben.’

Referentieportfolio opbouwen

Bij Refq kunnen kandidaten zelf (gratis) een ‘referentieportfolio’ opbouwen, legt Stuart uit. ‘Dat kunnen ze daarna hun hele carrière met zich meedragen.’

Recruiters kunnen met die portfolio’s vervolgens hun voordeel doen, zegt de Refq-directeur. Recruiters vinden hiermee immers veel meer informatie over iemand dan in een CV staat. ‘Wij geloven dat een referentie enige diepgang moet hebben’, zegt hij. ‘Dus je moet iets zien over: een gedragsstijl, en ook iets over: wie is die referent? Wat is de context waarover hij of zij het heeft?’

Uiteindelijk: betere selectie

Volgens Stuart levert die extra informatie uiteindelijk een betere selectie op. ‘Je krijgt een beter gesprek. Je hebt veel meer om over te praten. En zo krijg je minder kans op een mismatch.’

‘Het valt gewoon niet meer uit te leggen dat je relevante informatie niet meeneemt in je afweging.’

Zet je kandidaat aan het werk

Volgens Stuart is het duidelijk: recensies gaan er komen. ‘Oók op de arbeidsmarkt, net als op andere markten. Het valt gewoon niet meer uit te leggen dat je relevante informatie niet meeneemt in je afweging.’ En, zo adviseert hij: gebruik die referenties dan ook zo vroeg mogelijk. ‘Niet aan het einde van het proces. Dat is mosterd na de maaltijd.’ En, nog een tip: ‘Zet je kandidaat aan het werk. Waarom zou je zelf mensen gaan bellen, als je ook aan de kandidaat kunt vragen om dat te doen?’

Meer nieuwe recruitmenttechnologie?

Op donderdag 24 november vindt de tweede editie plaats van het Recruitment Tech Event in Utrecht, een dag lang die in het kader staat van de laatste recruitmenttechnologie. Er wordt dan onder meer de beste nieuwe tool gekozen. Stemmen kan nog steeds.

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

6 REACTIES

  1. Dag Edwin,

    Waar ik vanuit mijn rol als recruiter even nieuwsgierig naar ben: hoe betrouwbaar en objectief zijn referenties als de kandidaat die zelf inwint?

  2. Ongetwijfeld prachtige functionaliteit, en ik ben met je eens dat een goede referentie veel kan zeggen. Ook steun ik je missie om meer te matchen op cultuur en referenties van mensen waarmee je hebt gewerkt, dan op basis van een historisch cv. Toch zie de noodzaak van REFQ en het gebruik niet zo voor me:
    – de meeste sollicitanten (of iig beste kandidaten) zitten nog in een baan als ze solliciteren; het opvragen van referenties bij je directe collegaś doe je niet, aangezien je niet wil laten weten dat je solliciteert. Oftewel; ik stel me voor dat de beste kandidaten geen referenties gaan opvragen/opbouwen voor ze solliciteren.
    – Referenties (hotelkamers, electronica) hebben betekenis bij voldoende volume: pas vanaf een x-aantal (zeg 3-5 referenties) kun je van bepaalde betrouwbaarheid spreken. Om zoveel referenties te krijgen, zul je een veeeeeelvoud aan gebruikers moeten hebben. Welk % van jullie gebruikers komt tot 3 a 5 referenties?
    – waarom is REFQ een beter systeem voor referenties dan gewoon LinkedIn-referenties?

  3. @Tim Dat is een terechte vraag. We zijn begonnen met een ‘ambachtelijk’ product waarbij wij de interviews afnemen. De online tool hebben we later ontwikkeld en de mate van betrouwbaarheid was één van de aandachtspunten die we zagen in de ontwikkeling. Voor een deel kan je dat ondervangen door zo min mogelijk naar cijfers of harde beoordelingen te vragen, maar meer naar waardevrije aspecten zoals de omgeving of gedrag op twee uitersten en natuurlijk slimme open vragen. Voor de referent is er dan minder sprake van goed of fout. We zien nu in de praktijk dat de referenties die met de tool zijn ingewonnen vaak behoorlijke kritische noten bevatten. De verklaring die referenten ons daarvoor geven is dat ze weten dat de referentie openbaar beschikbaar kan worden en ze dus wel reëel beeld willen schetsen waar ze later ook nog een verdiepende toelichting op kunnen geven, mocht jij als recruiter daar eens voor bellen.

  4. @Patrick Terechte opmerkingen. Ik zal ze per punt behandelen:
    – Ik snap je redenatie dat kandidaten niet willen dat de omgeving weet dat ze solliciteren. In de praktijk zie ik echter dat dat enorm meevalt. Slechts zo’n 20% van de kandidaten heeft daar moeite mee in onze ervaring op basis van enkele honderden procedures. Jongeren, en opvallend genoeg ook zwaardere kandidaten, hebben daar over het algemeen weinig bezwaar tegen. Maar uiteindelijk zal dit argument altijd ergens een rol spelen. Juist daarom beogen we dat professionals continu werken aan het opbouwen van een referentieportfolio. We moeten echt eens af van het idee dat als iemand om een referentie vraagt dat diegene dus aan het solliciteren is. De moderne professional zou in mijn ogen constant bezig moeten zijn met zijn positie op de arbeidsmarkt.
    – Eens. Mijn beeld is nu dat bij 6 referenties de rode draden scherp zichtbaar worden. Daar zit geen wetenschap onder, maar is puur mijn indruk op basis van het gebruik van de tool van een aantal maanden. Bij minder dan dat zit het meer in de anekdotische sfeer en dient het meer het verdiepen van het gesprek. We zien dat veel gebruikers na de eerste 2 referenties, al snel een breed pallet aan referenten over de afgelopen 3-5 jaar uitnodigt. Door de tool is de drempel laag geworden en men wil ook graag die oude referenties ‘veiligstellen’ vanuit de gedachte dat als je langer wacht de referent een minder accuraat beeld kan schetsen. Kortom, een groot deel van de gebruikers zit al snel aan die 3-5 referenties.
    – Waarom REFQ beter werkt dat LinkedIn? Ik denk om een aantal redenen. Ten eerste de diepgang en de gestructureerde wijze van uitvragen. Veel referenten vinden de open vraag van LinkedIn erg lastig. Door meer structuur aan te brengen krijg je ook inzicht in de context van de eerdere positie en inzicht in stijl en gedrag, maar ook iemands aandachtspunten tijdens de betreffende periode. Daarnaast lijkt het erop dat zakelijke sociale netwerken zullen versnipperen. Zie Duitsland waar Xing een grote speler is en Facebook werkt er ook hard aan. Het is dan handiger om je referenties op één plek te hebben van waaruit je ze op meerdere (sociale) netwerken kan ontsluiten. Ook bieden wij de mogelijkheid om referenties niet openbaar te delen, maar wel privé. Sommige gebruikers geven daar de voorkeur aan en bij mijn weten biedt LinkedIn die mogelijkheid niet.
    Ik zou je zeker aanraden om het zelf eens te proberen, wie weet bevalt het je en heeft REFQ er een ambassadeur bij 😉 Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here