Hoe het nieuwe OTYS Go! het de recruiter makkelijker wil maken

‘Hoe complexer het werk voor de recruiter wordt, hoe simpeler de software moet zijn’, zegt Bert de Koning, CEO van software-ontwikkelaar OTYS. Het vernieuwde OTYS Go! moet daar de volgende stap in zijn. Wat houdt dat in?

Redactie Op 07 oktober 2023
Gem. leestijd 5 min 185x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe het nieuwe OTYS Go! het de recruiter makkelijker wil maken

Het werk van recruiters mag dan steeds complexer worden, de software die dat ondersteunt wordt juist steeds eenvoudiger, met een betere gebruikservaring, stelt Bert Koning, CEO van OTYS, al jarenlang een begrip in de recruitmentmarkt. ‘In de nieuwste release van OTYS Go! ligt de focus volledig op visuele identiteit en gebruikerservaring. Er kan nog steeds heel veel – als je wilt zijn bijvoorbeeld alle menu’s weer aan te zetten. Maar voor de gemiddelde gebruiker is het nu veel simpeler geworden. We hebben juist hierin veel tijd en energie geïnvesteerd en de software uitgebreid laten testen op user-platformen.’

Voor de gemiddelde gebruiker is OTYS Go! nu veel simpeler geworden.’

Sinds de overname door Mysolution Groep is het merk OTYS sterker dan ooit, denkt Koning. En dan met name dankzij OTYS Go!, het een cloudgebaseerde ATS-systeem voor werving- en selectiebureaus, detacheerders, uitzenders en corporate recruiters. ‘Klanten vinden de nieuwe release veel mooier en willen er direct mee werken.’

Slimmigheden

OTYS Go! heeft enkele interface-technische slimmigheden ingebouwd in de nieuwe versie om de gebruikerservaring van de recruiter nog verder te verbeteren, legt hij verder uit. Denk aan:

  • Quick search: snel een kandidaat of klant zoeken vanuit het scherm waar je bezig bent zonder je werk te stoppen.
  • Quick Actions: vanuit bijvoorbeeld het vacaturescherm waar je werkt via Quick search snel een notitie maken bij een kandidaat zonder de vacature te verlaten.
  • Geschiedenis: Als de actie meer tijd vergt en je het vacaturescherm wel moet verlaten, houdt OTYS Go! bij wat je allemaal hebt gedaan. Zodat je op elk moment later op de dag terug kunt naar de afgebroken acties om ze af te maken.

‘Een recruiter wordt de hele dag door gestoord, wij maken het werk voor hen makkelijker.’

Hierbij is dus goed nagedacht over hoe het dagelijks werk van een recruiter eruit ziet, legt Koning uit. ‘Een recruiter wordt de hele dag door gestoord; de kandidaat belt af, een opdrachtgever heeft opeens 5 man extra nodig of een uitzendkracht is ziek – daarom zie je bij recruiters vaak allerlei papiertjes op hun bureau liggen met dingen die ze nog moeten doen. Wij maken het werk voor hen gemakkelijker. Met OTYS Go! dus geen papieren notities meer op je bureau.’

OTYS GPT

Om het werk van de recruiter verder te vergemakkelijken komt OTYS bovendien met ‘OTYS GPT‘. De eerste AI-features die worden gelanceerd zijn:

  • OTYS GPT: een assistent die teksten voor je leest, samenvat, (her)schrijft, vertaalt…. Deze communicatie-assistent kan je mails beantwoorden, maar ook vacatureteksten schrijven, een aanbeveling van een sollicitant noteren, of de OTYS Careerpage editor voor je website gebruiken, et cetera.
  • JobTargeting: een tool die verschillende varianten van een vacature kan schrijven voor elke subdoelgroep van een vacature. Voorheen was het veel werk om die verschillende vacatureteksten te maken. OTYS GTP kan dit in een handomdraai en deze ook nog vertalen en direct publiceren.
  • Sentiment-analyse: een e-mail of app die getypeerd wordt door OTYS GPT als ‘gefrustreerd’ van bijvoorbeeld een kandidaat in de laatste fase van een sollicitatieproces of een ‘boze’ e-mail van een topklant die direct aandacht vereist. OTYS GPT doet dit voor de recruiter; het bericht wordt gelezen en op basis van de status van de kandidaat of de klant wordt een bericht automatisch meer of minder onder de aandacht gebracht bij de recruiter.

Voor recruiters, door recruiters

Bij de ontwikkeling van de software gaat OTYS uit van de gedachte ‘voor recruiters, door recruiters’, aldus Koning. Want je kunt een sollicitant nog zo’n mooie bevestigingsmail sturen, als hij of zij daarna 2 weken niets meer hoort, verloopt de candidate journey niet goed. En dat risico is groot als de recruiter in het ene systeem A moet doen, in het andere B en in weer een andere tool op knop X of Y moet drukken…

‘Een goede candidate journey is alleen mogelijk bij een goede recruiter journey.’

Dan vergeet je snel iets, legt Koning uit. ‘Een recruiter moet in de praktijk soms wel 10 verschillende applicaties bedienen. Wij willen hem of haar het werk makkelijker maken. Dus connecten wij verschillende systemen én kan de gebruiker vanuit OTYS ál het werk doen, schermen overnemen, et cetera. De software moet de recruiter helpen zijn werk goed te doen en overzicht te houden. Want een goede candidate journey is alleen mogelijk bij een goede recruiter journey.’

Optimaal gebruikersgemak

Met de nieuwe features en A.I.-technologie speelt OTYS in op de trend naar optimaal gebruikersgemak, zegt Koning. ‘De behoefte bij gebruikers is in de loop der jaren sterk veranderd. Vroeger wilden klanten dat een pakket alles kon. Dat daar heel veel knopjes en menuutjes voor nodig waren, nam men voor lief. Nu willen gebruikers vooral dat de software snel en makkelijk te gebruiken is. De moderne recruiter wil daar niet te veel tijd aan kwijt zijn, die wil vooral met kandidaten en opdrachtgevers aan de slag. Software moet simpel zijn.’

Dat sluit volgens hem aan bij de snelle ontwikkeling in recruitment. ‘Het vak is steeds complexer. De recruiter heeft steeds meer tooling nodig om die kandidaat te bereiken, heeft veel meer taken, er zijn meer (niche) jobboards, en kandidaten zitten versnipperd in communities. De recruiter moet weten waar zijn doelgroep zit en meer thuis zijn in de verschillende online omgevingen om die kandidaten te bereiken. En omdat sollicitanten schaarser zijn, is er ook meer concurrentie.’

Intuïtiever

Eenvoudige, effectieve en efficiënte software is tegenwoordig dan ook onmisbaar, stelt hij. ‘Ook bedrijven zelf worden professioneler. Onze corporate recruitmenttak groeit hard. Steeds kleinere bedrijven gebruiken gespecialiseerde recruitmentsoftware, vanwege concurrentie op de arbeidsmarkt.’

‘Steeds kleinere bedrijven gebruiken gespecialiseerde recruitmentsoftware.’

OTYS gaat volop mee in deze marktontwikkelingen, aldus Koning. ‘Wij connecten met heel veel HR-, CRM- en ATS-systemen en zorgen voor veilige connecties met API’s, waarbij alles voldoet aan wet- en regelgeving (denk aan GDPR).’ Maar zeker ook qua gebruikerservaring. ‘Niet voor niets is de nieuwste versie van OTYS Go! veel intuïtiever in gebruik en sluit het helemaal aan bij de wensen en manier van werken van moderne recruiters.’

Versnelde transitie

De sterke focus op gebruikerservaring bij de ontwikkeling en marktbenadering van OTYS is mede mogelijk door de ‘versnelde transitie’ die het bedrijf heeft doorgemaakt, legt Koning uit. ‘Technisch gezien waren we altijd al een SaaS-bedrijf (Software-as-a-Service), maar we waren dat niet voldoende in onze marktbenadering. Daarom hebben we meer geïnvesteerd, en zullen we blijven investeren in customer service, customer support en customer success. We zijn nu veel meer gericht op het ondersteunen van (bestaande) klanten.’

‘Wij kunnen nu veel scherper aan de wind zeilen.’

Een filosofie die beter pas bij een echt SaaS-bedrijf, besluit hij. Dit is volgens hem alleen mogelijk geweest doordat er nu een grote moederorganisatie achter staat. ‘Ik weet niet of wij die versnelde transitie van softwareleverancier naar dienstverlener hadden kunnen maken zonder de steun van Mysolution Groep (dat OTYS overnam in 2020). Wij kunnen nu veel scherper aan de wind zeilen en onze eigen koers varen die past bij de nieuwe strategie.’

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners