Gem. leestijd 7 min  175x gelezen

Over de liefde tussen Recruitment Marketeers en Timetohire: ‘Dit is nu al meer dan een kwarrel’

Recruitment Marketeers en Timetohire werken steeds intensiever samen. Een fusie is het niet, en dus ook (nog) geen huwelijk. ‘Maar het is wel meer dan een kwarrel’, zeggen ondernemers Remko Booghmans en Edwin de Jonge eensgezind.

Over de liefde tussen Recruitment Marketeers en Timetohire: ‘Dit is nu al meer dan een kwarrel’

Alsof het is om duidelijk te maken dat ze het serieus menen, zijn ze maar liefst met z’n vijven op de interviewafspraak afgekomen. Head of sales Henke van Homoet en business development manager Paco de Heij komen samen met Timetohire-CEO Edwin de Jonge in Haarlem aanrijden, waar Stefan Ebbeling en Remko Booghmans namens Recruitment Marketeers hen al met open armen staan op te wachten. De stemming is uitgelaten. Grapjes vliegen over de tafel, de koelkast bijna leeg. Het is al snel duidelijk: hier zit een groep mensen die elkaar graag mag.

‘Het klikt gewoon tussen ons.’

En precies is dan ook het doel van dit interview. Want de hele wereld mag nu weten: de RPO-specialisten van Timetohire gaan innig – en wederzijds exclusief – samenwerken met de conversie- en communicatiespecialisten van Recruitment Marketeers. Een fusie is er voorlopig niet op het oog, maar ze trekken wel veel samen op naar elkaars klanten, en ondersteunen elkaar daar waar mogelijk. ‘Het klikt gewoon tussen ons’, aldus Ebbeling. ‘Een huwelijk is het niet. Maar noem het gerust meer dan een kwarrel – een kwaliteitsscharrel’, zegt hij lachend.

Gemeente Zuidplas

Het begon toen Timetohire bezig was met een opdracht voor de gemeente Zuidplas, en daarvoor extra expertise op het gebied van recruitment marketing wilde inschakelen. ‘Zo is het balletje gaan rollen’, vertelt De Jonge. ‘We hadden een paar partijen uitgenodigd, en voelden bij Recruitment Marketeers eigenlijk meteen een klik.’ En nu komen ze dus veelvuldig bij elkaar over de vloer. Zoals letterlijk elke vrijdag, als een aantal mensen van Recruitment Marketeers op kantoor bij Timetohire werkt, en ze zo onderling kennis delen. ‘We willen echt investeren in elkaars kennis en kunde, anders komt het niet van de grond’, zegt Booghmans.

Als je het goed aanpakt, sluiten de werkzaamheden namelijk goed op elkaar aan, denkt hij. ‘De implementatie van een goed recruitmentproces is net zo belangrijk als de campagne zelf. Dat bepaalt het succes. Wij zijn goed in staat om mensen te bereiken en te enthousiasmeren. Maar is vervolgens je proces niet goed, dan heb je nog niets aan goede campagne. Daarom ben ik ook zo blij met deze samenwerking. Timetohire zit heel kort op de bal, en begrijpt wat er nodig is voor een goed proces. Zo kan er samen iets moois ontstaan, waar de klant alleen maar van kan profiteren.’

Nationale Carrièrebeurs

Dat er een wederzijdse klik is, bleek bijvoorbeeld vorige maand, toen beide partijen samen een mobiele podcaststudio inrichtten op de Nationale Carrièrebeurs, en zo maar liefst 23 podcasts in 2 dagen opnamen. ‘Een fantastisch leuke samenwerking’, blikt De Heij terug. ‘Dan sta je samen op een beurs te werken, begin je gewoon vroeg en eindig je laat. En dan merk je dat de onderlinge energie goed is. Vaak hebben we aan een half woord genoeg. Ik denk echt dat die podcasts daardoor minstens 5 keer zo goed zijn geworden als we er vooraf van verwacht hadden.’

Het zit er ook in dat beide bedrijven een heel ander deel van de wereld van recruitment bestrijken, maar wel gedeelde kernwaardes hebben, vult De Jonge aan. ‘Vertrouwen geven aan elkaar, goed werk leveren, dat moet voorop staan. We hebben ook wel samengewerkt met clubjes waar het financiële model leidend werd. Maar dan zit je wat ons betreft verkeerd in de wedstrijd. Het is een kortetermijnvisie, geen duurzaam model.’ Booghmans: ‘En het succes van campagnes zit volgens ons nu juist ook in het opbouwen van duurzame relaties met de klant. Daar wordt het resultaat altijd beter van, is onze ervaring.’

Veel opportunisme

Wat dat betreft moet Booghmans ook nog wel iets van het hart. Hij ziet momenteel nogal veel partijen oppoppen die weliswaar roepen dat ze verstand hebben van recruitment marketing, maar in de praktijk weinig leveren. ‘Er is veel opportunisme in de markt’, schetst hij. ‘Veel reguliere marketingbureaus stappen nu in, terwijl ze nul kennis hebben van recruitment, en nul kennis van data. Maar dan gaan ze wel ineens iets roepen over de copy en de content en via welke kanalen je op het juiste moment de juiste mensen kunt bereiken. Maar een sollicitatie is nog altijd iets heel anders dan dat je wil dat mensen iets in het mandje van je webshop leggen.’

‘We willen ervan weg blijven dat we heel hard de producten en diensten van de ander daar aan tafel gaan verkopen.’

Maar dan doemt toch de vraag op: als recruitment zo anders is dan normale marketing, waarom dan geen volledig huwelijk? ‘Wij geloven wel dat we zelf het beste zijn in onszelf verkopen. We willen ervan weg blijven dat we heel hard de producten en diensten van de ander daar aan tafel gaan verkopen. Dat verhaal zo goed overbrengen als wij dat doen voor onze club, of zoals Recruitment Marketeers dat voor die van hun doen, dat gaat bijna niet’, aldus De Jonge.

Elkaar introduceren

Het begint altijd vanuit de relatie, vult Booghmans aan. Gewoon een introductie doen voor de ander, en dat dan ook adequaat opvolgen. ‘Dat heeft tot nu toe eigenlijk best veel succes.’ Zoals bij Strukton, waar Timetohire via een RPO-constructie inhouse recruiters levert, en zo ook Recruitment Marketeers introduceerde. De Jonge: ‘Ik denk ook dat het af en toe juist sterker is als je zegt: joh, hier zijn wij heel goed in. Maar dit is misschien niet onze expertise. Gelukkig ken ik wel een partij die daar wel heel goed in is.’

Recruitment Marketeers en Timetohire werken steeds intensiever samen. Een fusie is het niet, en dus ook (nog) geen huwelijk. 'Maar het is wel meer dan een kwarrel', zeggen ondernemers Remko Booghmans en Edwin de Jonge eensgezind.
Beeld: werkenbij-site Strukton

‘Voor ons is het dan weer heel fijn om te werken met recruiters die bij een klant binnen zitten’, aldus Booghmans. ‘Zo haal je toch altijd meer informatie op dan via een gewone intake. Je komt beter achter de vraag achter de vraag. Waarom moet iemand daar willen werken? Soms is het best lastig als we ergens worden ingevlogen en die klant zegt: ik heb gisteren 10 monteurs nodig, maak maar een campagne. Natuurlijk, dat kunnen wij. Maar het is wel veel fijner als je meer informatie vanuit die klant zelf hebt, en je ook letterlijk daar aanwezig bent om die vragen te kunnen stellen. Dan krijg je veel meer mee.’

Talent volgt talent

Nog even over die exclusiviteit, zegt De Heij. ‘Je kunt je vacatures uitzetten bij 5 bureaus, of bij slechts eentje. Ik denk dat je meer ROI ziet als je 1 partner hebt. Voor ons werkt dat zo met Recruitment Marketeers. Dan heb je meer snelheid, versta je elkaar beter, en kun je elkaar ook beter maken.’ Zoals bijvoorbeeld gebeurt met de lunch & learn-sessies op het Timetohire-kantoor, waarbij over en weer kennisoverdracht centraal staat. De Jonge: ‘Het zit hem in de kwaliteit die je zelf levert en die je ook bij je partner verwacht. Luisteren naar je klant, maar ook leveren. Ik geloof sterk in: talent volgt talent, dat zie je hier ook, vind ik.’

‘Ik geloof sterk in: talent volgt talent, dat zie je hier ook, vind ik.’

De aanhoudende schaarste op de arbeidsmarkt speelt hen daarbij in de kaart, is hun overtuiging. ‘Het verhaal dat je vertelt als werkgever wordt steeds belangrijker’, aldus De Jonge. ‘En ook dat je dat continu blijft vertellen. Geen one-offs. Als je de continuïteit loslaat, droogt het in de praktijk altijd snel op. Het volhouden ervan, dat is altijd het moeilijkste.’ Maar tegelijk superbelangrijk, zegt hij. ‘Het dwingt je tot nadenken: welke mensen wil je aantrekken? En hoe wil je dat precies gaan doen? Je wilt niet zomaar mensen van straat halen. Je wilt niet je recruitment afhankelijk maken van een keertje geluk hebben. Daarvoor is het te cruciaal.’

Meer dan ctr’s

Booghmans sluit zich daarbij aan. ‘Een campagne maken, dat is op zich niet zo ingewikkeld. Maar een speciale campagne maken, die precies aansluit op de behoefte? Dat is echt een vak. Soms denk ik zelf ook nog wel eens: hadden we eerst nog maar even op de rem getrapt. Het efficiënte zit hem niet altijd in de targetting, maar juist ook vaak in de content. Die moet eerlijk zijn, en kloppen. Het gaat immers niet alleen om mensen binnenhalen, maar juist ook om ze binnen te houden. Dat zie je nu al bij Strukton, waar het niet alleen gaat om bijvoorbeeld de ctr‘s, maar ook om: hoe goed past diegene nu echt bij het profiel? Daar zit voor mij de grote winst ook in de samenwerking met Timetohire.’

Recruitment Marketeers en Timetohire werken steeds intensiever samen. Een fusie is het niet, en dus ook (nog) geen huwelijk. 'Maar het is wel meer dan een kwarrel', zeggen ondernemers Remko Booghmans en Edwin de Jonge eensgezind.

‘De waarde zit vaak verder weg dan alleen die hire‘, zegt De Jonge. ‘Wat dat betreft is recruitment nog wel vaak een gekke markt. We komen toch nog steeds veel hiring managers tegen die zeggen: ik heb morgen 3 kandidaten nodig. Stel je eens voor dat een salesmanager zegt: ik heb morgen 3 klanten nodig. Iedereen weet dat dat zo niet werkt. Waarom zou dat in recruitment wel zo zijn? Daar heb je ook altijd meer touchpoints nodig. Dus dat is ook aan ons om dat inzicht in de markt te versterken. En dat we dat nu samen doen, maakt het alleen maar sterker. Dat onderscheidend vermogen hebben anderen natuurlijk niet.’

The next step

Nou, dan toch nog maar even een vooruitblik naar – laten we zeggen – 2030. Zien ze zich samen tegen die tijd nog eens in het huwelijksbootje stappen? ‘We willen vooral de beste zijn op recruitmentgebied’, zegt De Jonge, het nog een beetje in het midden latend. ‘Bij elk bedrijf dat recruitment serieus wil aanpakken, moeten we dan op z’n minst op de shortlist staan.’ Maar Booghmans is iets uitgesprokener. ‘Het zou best the next step kunnen zijn, ik sluit het niet uit. Misschien staan er dan 2 logo’s op de deur, misschien maar eentje. Maar het zullen in elk geval wel nog altijd 2 expertises zijn.’

‘Voor mij is wel belangrijk: samen is samen. Dat is niet: alleen, met nog iemand.’

Geef het nou maar gewoon wat tijd, zegt hij. ‘Letterlijk en figuurlijk een beetje pingpongen’, verwijzend naar de tafeltennistafel achter hem. ‘We zijn op dit moment vooral gewoon heel gefocust op: hoe kunnen we het samen zo goed mogelijk doen voor een klant? We hoeven ook geen olifant te worden. Waar het om gaat is impact maken. Maar voor mij is wel belangrijk: samen is samen. Dat is niet: alleen, met nog iemand. Dat vormt de basis voor alles. Want wat we hier samen kunnen neerzetten, dat kan natuurlijk niet zomaar elke willekeurig RPO- of marketingbureau even nadoen.’

Lees ook

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners