Gem. leestijd 5 min  94x gelezen

Van safari tot masterclass: zo wil de ‘Verkenners Community’ creatieve en digitale bureaus verder helpen

Creatieve en digitale (recruitment)bureaus kampen vaak met gelijksoortige uitdagingen. De recent opgerichte Verkenners Community wil hen daarbij helpen, vooral door hen samen te brengen. Hoe heeft dat idee in de praktijk vorm gekregen?

Van safari tot masterclass: zo wil de ‘Verkenners Community’ creatieve en digitale bureaus verder helpen

Het begon met een podcast, en van het een kwam het ander. Alen Sirovica en Fabian de Jong kropen elke vrijdag de studio in, voor hun podcast De Verkenners, en interviewden daar wekelijks andere eigenaren van allerlei kleinere digitale, creatieve of recruitmentbureaus. Steeds vaker kwamen ze er in die gesprekken achter dat de bureau-eigenaren het niet alleen heel leuk vonden om over hun werk te vertellen, maar ook behoefte bleken te hebben aan een gedeeld netwerk, waarin ze met elkaar ervaringen konden delen en elkaar verder konden helpen.

Die behoefte bleek een trigger los te maken bij Sirovica en De Jong, en ze besloten te kijken of zij er dan in konden voorzien. Met als resultaat dat De Verkenners sinds dit jaar niet meer alleen een veelbeluisterde podcast is, maar ook ‘een community voor gelijkgestemden, waarin we elkaar uitdagen, verrijken en vooruit helpen’, aldus Sirovica, die met The Herd ook al een collectief van digitale en creatieve bureaus in recruitment marketing en employer branding fysiek bij elkaar te brengen. ‘Fabian en ik behoren inmiddels tot de meer ervaren mensen in deze branche. Het is leuk om die ervaring te kunnen delen met jonge ondernemers.’

‘Buitenlaag van de organisatie’

De Verkenners Community is nu een soort ‘buitenlaag van de organisatie’, aldus De Jong. Bedoeling is met bijvoorbeeld fysieke evenementen gelijkgestemde ondernemers bij elkaar te brengen, en hen te helpen aan voor hen de juiste mensen, tools en oplossingen. De voornaamste doelgroep bestaat uit die bureaus met ongeveer 5 tot maximaal 50 mensen in dienst. Dus niet te groot, maar ook niet ‘alles from scratch nog moeten uitvinden’, stelt De Jong. Aangezien de 2 zelf vanuit Dordrecht opereren, is Zuid-Holland en omstreken ook de regio waarin allereerst gewerkt wordt, maar ze sluiten uitbreiding over de rest van het land zeker niet uit.

Creatieve en digitale (recruitment)bureaus kampen vaak met dezelfde uitdagingen. De recent opgerichte Verkenners Community wil hen helpen.

‘De eerste twee edities van onze evenementen waren geheel uitverkocht.’

‘De eerste twee edities van onze evenementen waren geheel uitverkocht’, vertelt Sirovica trots. ‘Kennelijk wordt de waarde wel gezien. We willen ook agency safari’s gaan organiseren, waarbij je bij elkaar een kijkje in de keuken krijgt. Ook masterclasses en expert talks staan op de agenda, waarbij we bijvoorbeeld deskundigen op het gebied van sales of teambuilding koppelen aan de community.’ Daarnaast is er – natúúrlijk – een appgroep opgericht, en worden onderling volop praktische documenten, whitepapers en templates gedeeld om direct te gebruiken.

Verder helpen

Waarom ze het doen? ‘We vinden het vooral heel leuk om boutique agencies verder te helpen’, aldus Sirovica. ‘Het gaat vaak om bureaus die bekend willen staan om een bepaalde expertise, maar niet per se groter willen worden. Ze zijn vaak op die manier op eigen kracht gegroeid, maar hebben wel behoefte aan een professionaliseringsslag. Het antwoord op die vraag vinden ze meestal minder bij traditionele ondernemersverenigingen. Hier zijn ze snel in contact met heel veel bureaus die voor een groot deel met dezelfde vraag bezig zijn, of al bezig zijn geweest.’

Creatieve en digitale (recruitment)bureaus kampen vaak met dezelfde uitdagingen. De recent opgerichte Verkenners Community wil hen helpen.
Fabian de Jong en Alen Sirovica

‘We krijgen er zelf ook heel veel energie van, en leren er zelf bovendien ook heel veel van’, vult De Jong zijn compagnon aan. ‘Dat geldt ook voor de ondernemers die onderdeel zijn van The Herd. Wij leren net zo hard van hun als zij van ons.’ Het gaat met name niet alleen om bureaus in de markt van recruitment, merken ze op. ‘Maar we zien wel dat steeds meer bureaus wel in die markt actief zijn. Nu de arbeidsmarkt krap is geworden, is er steeds meer plek voor bureaus die dit puur als propositie kiezen, of dit deel van hun dienstverlening maken.’

Ballotage

De Jong en Sirovica willen graag een zo groot mogelijke groep ondernemers aansluiten bij de Verkenners Community. Maar ze zijn wel streng op deelname, zeggen ze. Kort gezegd: je moet niet alleen komen halen, maar ook komen brengen. ‘We zijn heel zorgvuldig in de selectie. Je moet echt een open mindset hebben’, aldus De Jong. ‘Daarom doen we ook altijd eerst een intake voordat je kunt aansluiten.’ Dat levert immers de beste resultaten op, heeft Sirovica al gemerkt. ‘Na de eerste fysieke meet-up hebben we al meerdere verhalen gehoord van ondernemers die steun aan elkaar hebben gehad.’

‘Die echte verbinding, dat is voor ons van belang. We willen weten wat er bij de ander speelt.’

Hun eigen rol in de community zien ze vooral als die van facilitator: mensen bij elkaar brengen, via de podcast, via de juiste evenementen, of gewoon: door te makelen tussen personen. ‘Wij proberen het curatorschap in goede banen te leiden’, aldus De Jong. ‘Die echte verbinding, dat is voor ons van belang. We willen weten wat er bij de ander speelt, en daarbij ondersteunen.’ Dat betekent meteen dat de groep ook niet té groot kan worden, stelt Sirovica. ‘Het zal stapsgewijs groeien. We mikken op 25 tot 40 leden dit jaar. En dan kijken we volgend jaar wel weer verder.’

Mentoring-programma

Idee is straks op jaarbasis zo’n 10 evenementen te organiseren, nog los van de 6 tot 12 agency safari’s per jaar. Daarnaast zijn de 2 ook al bezig met onderzoek naar de opzet van een mentoring-programma met meer ervaren ondernemers in een bepaalde branche, en kijken ze hoe ze met trainers exclusieve content voor de community kunnen gaan verzorgen. Alles om de agency owner goed op weg te helpen. ‘Dit was er eigenlijk nog niet in de branche’, aldus De Jong. ‘Bij een club als de DDA moet je bijvoorbeeld al een omzet van 1 miljoen hebben, en ook VIA Nederland richt zich vooral op de grote bureaus. Dat willen wij juist níet doen.’

Creatieve en digitale (recruitment)bureaus kampen vaak met dezelfde uitdagingen. De recent opgerichte Verkenners Community wil hen helpen.

‘Sparren met gelijkgestemden staat echt op nummer 1.’

‘Wij zien ons ook niet als branche-organisatie’, benadrukt Sirovica. ‘Het gaat bij de Verkenners echt om een community, waarin we willen dat mensen elkaar kennen. Sparren met gelijkgestemden staat echt op nummer 1, we denken niet dat we bijvoorbeeld aan lobby gaan doen. Je wordt als ondernemer vaak geleefd door de waan van de dag. Wij geven een voorzetje voor de dingen die overal leven, om daar een antwoord op te vinden. Daar komt ook de naam vandaan. Zie het als een blanco map. Als je als ondernemer gaat delen, kun je delen van die map sneller inkleuren, en gaat de wereld sneller voor je open.’

Lees ook

Meer weten?

Bekijk hier alle informatie van de Verkenners Community

Community

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners