Gem. leestijd 3 min  2205x gelezen

‘Personeelstekort in de zorg? Me reet!’

‘Personeelstekort in de zorg? Me reet!’

Tekorten in de gezondheidszorg? Het zal best. Maar recruiter Robert Buning ondervond recent aan den lijve dat het desondanks nog vaak schort aan goed werving- en selectiebeleid in de sector. Een kort verslag uit de praktijk…

Ik schrijf dit artikel omdat ik lichtelijk geërgerd ben. Je leest de berichten overal: tekorten in de zorg en we moeten meer handen aan het bed. We willen meer aandacht voor de patiënt, bla-bla-bla. Nou, lieve recruiters, mijn ongevraagde advies: reageer dan ook vliegensvlug op sollicitanten.

Betrokkenheid geboden

Nu denk je misschien: Robert, wat maak jij je dan druk? Jij werkt toch in de technische hoek? Dat klopt helemaal. Maar ik heb ook een moeder van 58 jaar die om zich heen aan het kijken is naar iets waar haar hart sneller van gaat kloppen. Juist ja: die baan als woonassistent in de zorg. Hiervoor heb je geen specifieke opleiding nodig, maar wél betrokkenheid, aandacht voor de bewoners en wat kennis van het huishouden. Mijn moeder kan prima (oudere) mensen verzorgen. Net zoals ze mijn oma ook verzorgde toen zij met alzheimer werd opgenomen in het verzorgingshuis.

Haar passie ligt niet achter de kassa

Mijn moeder werkte vroeger voor Stichting Midden-Gelderland als verzorgende en is daarna als kassière bij een supermarkt terechtgekomen. Een hartstikke leuke baan, maar passie heeft ze hier niet voor. In haar motivatiebrief heeft ze heel erg goed omschreven wat haar motivatie is.

Mijn moeder vond het superspannend en heeft wel vier verschillende brieven geschreven

O ja, ik zal je uitleggen hoe dat schrijfproces is gegaan: een aantal maanden geleden kwam mijn moeder bij mij. Ze wilde wel eens reageren op wat vacatures in de zorg. Ze vond het superspannend, en heeft wel vier verschillende brieven geschreven. Eerst een net geschreven brief op papier en daarna overgetypt op de computer. Tussendoor nog wel even een paar keer aan mij laten lezen, wat ik ervan vond. Na een proces van één tot twee weken zenuwachtig schrijven was het dan zover. Een klik op ‘enter en hoppa, de mail was verstuurd naar wat zorginstellingen die woonassistenten zochten. “Nou, spannend zeg”’, zei ze. En, nog vol enthousiasme: “Wanneer zouden ze reageren? Want ja: ik heb ervaring in de zorg. Ik ben zeker geschikt voor deze leuke baan!”

Niets, noppes, geen enkele reactie

Maar je raadt het misschien al: de reactie op de sollicitatie bleef uit. Je verwacht zoiets als: “Dank je wel voor je sollicitatie en we gaan dit eens even goed bekijken. We komen er binnen twee dagen op terug”. Maar in plaats daarvan… helemaal geen reactie. Niets. Noppes. Toch bizar, als je als zorginstelling niet aan mensen kunt komen.

Nu kan ik mij hier vreselijk over opwinden (misschien wel te merken aan mijn toontje), maar in een schaarstesector moet je gewoon snel reageren en mensen enthousiast houden. Zo moeilijk is dat toch niet? Dat is toch ook een van je taken als je in Recruitment werkt?

Zes tips

Dus daarom hier mijn zes tips om een sollicitant enthousiast te houden en geen onzekerheidsgevoel óf een nare smaak te bezorgen:

  1. Reageer altijd binnen maximaal 3 dagen op een sollicitant.
  2. Spreek de sollicitant binnen 7 dagen.
  3. Zitten de agenda’s van de managers vol? Maak dan lekker een afspraak zonder manager.
  4. Heb je geen tijd voor dit soort gesprekken? Trek dan een recruiter aan die hier wel tijd voor heeft.
  5. Enthousiast over de sollicitant? Spreek binnen 14 dagen na sollicitatie af voor een tweede gesprek en maak alvast het contract klaar.
  6. Tweede gesprek ook super verlopen? Tekenen die hap, en stuur een bosje bloemen met daarbij de tekst: welkom bij de club!

Met gezond boerenverstand kun je makkelijk latent werkzoekenden en/of zijinstromers binnenhalen. Dit geldt overigens niet alleen voor de zorg, maar ook voor de techniek, IT en andere sectoren. Maar goed, dat begint dus wel met reageren op hun sollicitatie. Als mensen aan je voordeur kloppen, laat ze dan niet voor een gesloten deur staan!

Over de auteur

Robert Buning is Interim Recruitment Specialist in de techniek. Bovenstaand verhaal schreef hij eerder voor zijn eigen blog. Op LinkedIn leverde het verhaal inmiddels meer dan 70 (voor het grootste deel positieve) commentaren op.

https://www.youtube.com/watch?v=YJSIzeK7Ut8

Lees ook:

Meer weten? Download de whitepaper

Compagnon en Intelligence Group hebben recent samen onderzoek gedaan naar de arbeidsmarkt in de zorg. Alles erover weten? Download dan de whitepaper!

Zelf beter werven in de zorg? Kom naar het seminar

Op dinsdag 26 maart organiseert Werf& in Amersfoort een speciaal seminar over beter werven in de zorg. Meer informatie vind je hier. Tot 31 januari kun je nog profiteren van een aantrekkelijke early bird-korting van 100 euro.

Online recruitment specialistbij Vacaturevideo.nl

Robert Buning

Robert is inbound recruitmentspecialist in de techniek en werkte voor grote merken als Bolletje, Arla Foods en KraftHeinz. Bedrijven helpen om zelf personeel te werven, daar wordt hij gelukkig van. Het is zijn ambitie om dé “go-to-guy” te worden voor technische bedrijven die maar één ding willen: met inbound recruitment de beste mensen in huis halen. Zijn blogs gaan over inbound recruitment, recruitment marketing en candidate experience. Meer info: https://www.robertbuning.nl.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners