Portret: Chiel Kronenburg van Sogeti

Peter Boerman Op 23 januari 2014
Gem. leestijd 3 min 3661x gelezen
Deel dit artikel:
Portret: Chiel Kronenburg van Sogeti

Sogeti wordt nog vaak aangehaald als voorbeeld van spraakmakende guerilla recruitment in het kader van hun titel Beste Werkgever 2011. Wie kent niet hun ‘deurmatcampagne’, waarbij knalrode deurmatten werden geplaatst op locaties waar veel studenten kwamen? We praten met Chiel Kronenburg van ICT dienstverlener Sogeti. “Ergens in geloven, daar keihard voor werken en dan zien dat het resultaat heeft; dat geeft enorm veel energie”.

Wat was jouw eerste baan?

Ik ben via allerlei omzwervingen in het recruitmentvak terechtgekomen en voelde me gelijk als een vis in het water. Toen ik in 2006 bij Sogeti startte stond recruitment nog in de kinderschoenen. We hebben het van scratch af opgebouwd en ik ben best trots op waar we nu staan. Ik begon destijds als recruiter, inmiddels ben ik relatiemanager en verantwoordelijk voor het campusrecruitment en recruitmentinkoop. Tegenwoordig heb ik ook arbeidsmarktcommunicatie en een deel van de digitale communicatie in mijn portefeuille.

Waar ben je het meest trots op uit je carrière?

In 2007 heb ik samen met een collega een complete talentcommunity opgezet voor Sogeti. Wij zijn het enige ICT bedrijf in Nederland dat dit aanbiedt. In de community bieden wij studenten ICT vanaf het derde jaar ICT HBO/WO de gelegenheid echt met ons kennis te maken. Ze krijgen een kijkje in de keuken en gevoel bij wat wij als organisatie doen. Hier begint het binden en boeien van een doelgroep die voor ons van groot belang is. Onze community biedt een meerwaarde voor studenten, omdat zij opleidingen en masterclasses kunnen volgen, stage kunnen kopen en kunnen starten met het opbouwen van hun netwerk. Verder hebben leden van onze talentcommunity de eerste keuze bij het toekennen van afstudeeropdrachten. Vorig jaar plukten we al de vruchten van onze talentcommunity; we hebben 120 leden en van hen zijn er nu al 30 gestart bij Sogeti.

Wat is de grootste blunder ooit in je werk?

Bij twijfel iemand een jaarcontract aanbieden. Ik heb me destijds laten leiden door de krapte in de markt en de dringende behoefte van de hiring manager. Dat is toen volledig misgelopen. Sindsdien ga ik vooral af op mijn eigen oordeel, waarbij met name de persoonlijkheid de doorslag geeft. Waar het echt om gaat is vaak niet wát je zegt, maar hóe je de dingen zegt. De kunst is om je eigen onderbuikgevoel te filteren door de juiste vragen te stellen. En: bij twijfel niet aannemen.

Wat is je focus op dit moment in je werk?

Ik houd me nu bezig met het combineren van de digitale communicatie met onze arbeidsmarktcommunicatie. We hebben vanuit de informatie die we hebben opgedaan uit doelgroeponderzoeken een kleine campagne laten maken met een bijbehorend mediaplan. Dat gaan we in 2014 uitrollen.

Wat leverde het doelgroeponderzoek op?

We hebben nauwkeurig onderzocht hoe onze doelgroepen eruitzien, compleet met beweegmotieven en kritische wervingsfactoren. Daarvoor hebben we extern onderzoek laten uitvoeren, maar ook hebben we onze eigen interne doelgroepen gericht bevraagd. Dat resulteerde in verschillende doelgroepprofielen die we, gecombineerd met een vacature intake door recruiter en vacaturehouder, vervolgens vertalen in een specifiek wervingsadvies. In onze vacatureteksten spreken we onze doelgroep precies aan met die argumenten die voor hen bepalend zijn bij de keuze van baan en werkgever. En dat werpt zijn vruchten af.

Wat houdt je bezig naast het werk?

Ik ben gek op honkballen en ben dus regelmatig op het veld te vinden. Verder mag ik graag een beetje muziek draaien. Als je bij #TruXL bent geweest, heb je me vast wel zien ‘shinen’. 

Wat is jouw sleutel tot succes?

Enthousiasme voor het vakgebied! Ik heb van nature al enorm veel energie en dat wordt alleen maar meer als je resultaat haalt. Scoren geeft energie. Verder is mijn credo: ‘luister goed en speel in op de behoefte van je gesprekspartner’.

Wat doe je over 5 jaar?

Dan ben ik digitaal communicatiespecialist. Ik zie de transformatie naar digitaal en daar zie ik zeker mijn toekomst in. Verkassen naar een andere werkgever, daar houd ik me niet zo mee bezig. Ik word nog elke dag uitgedaagd bij Sogeti, dus voorlopig heb ik hier mijn plafond nog lang niet bereikt.

Deurmat guerilla

Meer lezen over Chiel Kronenburg?

[box type=”shadow” align=”alignleft” width=”620″ ] Een uitgebreid interview met Chiel Kronenburg lees je in de brochure van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Hierin vertelt hij hoe bij Sogeti de werving een ‘boost’ heeft gekregen en welke keuzes zijn gemaakt binnen arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. En bovendien vind je een uitgebreid interview met Laura Baselaar van VUmc. Benieuwd naar hun visie en tips aan collega’s? Vraag geheel vrijblijvend de brochure aan.  [/box]

Portretfoto: HiRez Images

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners