Portret: Dania van Damme van Careyn

Peter Boerman Op 07 oktober 2013
Gem. leestijd 3 min 3071x gelezen
Deel dit artikel:
Portret: Dania van Damme van Careyn

De zorgsector staat zwaar onder druk. Dat vraagt extra veel van recruiters in deze branche. We praten met Dania van Damme, corporate recruiter bij Careyn, over haarzelf, de uitdagingen waar ze voor staat en haar trots en ambities. En wat zij nou precies heeft met  ‘computerboeren’?

Vertel eens iets over jezelf?

Ik ben 38 jaar, woon in Utrecht in een samengesteld gezin met 4 kinderen en werk fulltime bij Careyn. Van jongs af aan heb ik een enorme fascinatie voor menselijk gedrag. Hoe denken we, wat motiveert ons, waarom doen we wat we doen. Met name het snijvlak van social media en psychologie heeft mijn interesse. Het is mijn hobby, passie en mijn manier van leren.

Hoe raakte jij verzeild in het recruitersvak?

Ik heb altijd al iets met psychologie willen doen. Pas in 2011 deed zich een kans voor om de opleiding Toegepaste Psychologie te volgen en in 2012 kreeg ik de kans om een carrièreswitch te maken naar het recruitersvak. Nu combineer ik werk, studie en interesse. Immers, om te bepalen wat de juiste plaats voor een bepaalde persoon is, moet je inzicht hebben in diens mogelijkheden en capaciteiten. Om te weten hoe je mogelijkheden en capaciteiten bepaalt is personeelspsychologie nodig. Om te weten wat de kracht van online communities is, heb je kennis van sociale psychologie en marketing nodig. Everything is connected with everything. Daarnaast zit ik ook in het management team Careyn Flex.

Wat was jouw eerste baan?

In 1995 hebben verschillende omroepen hun krachten gebundeld en zijn verder gegaan onder de naam NOS Radio 1 Journaal. Ik ben daar toen begonnen als assistente met de verantwoordelijkheid voor het opzetten van een secretariaat voor de parlementaire redactie van het NOS Radio 1 Journaal in de Tweede Kamer.

Waar ben je het meest trots op uit je carrière?

Toen ik net begon bij Careyn stond social media voor Werken bij Careyn nog in de kinderschoenen. Onder mijn eindverantwoordelijkheid zijn we gestart met actief communitybeheer op alle kanalen met de beperkte middelen die beschikbaar zijn binnen Careyn. Ons sociaal kapitaal begon te groeien. Werken bij Careyn stond binnen een half jaar na de heractivatie van de Facebookpagina op nummer 9 in de Top 50 Werken bij Facebookpagina’s van socialmediamonitor.nl.

Wat is de grootste blunder die je in je werk hebt begaan?

In het begin van mijn carrière, dat was het doorsturen van een ongecensureerd e-mailbericht. Mijn directeur vroeg me of ik een e-mail wilde doorsturen naar een klant. Zijn verzoek in de mail was: stuur dit maar door naar ‘die computerboeren’. Die zin stuurde ik per ongeluk mee in de forward. Gelukkig kon de klant er wel om lachen, maar ik vond het heel erg. Sindsdien ben ik extra alert op mijn communicatie uitingen.

Wat is je focus op dit moment in je werk?

Social (online) communities. Careyn staat aan de vooravond van een omvangrijke transitie. Dat betekent dat er goed nagedacht moet worden over de positionering van de communities, moderatiebeleid en strategisch contentmanagement. Dit is niet iets wat over 1 nacht ijs gaat, we zijn hier as we speak druk mee bezig.

Op welke doelgroepen richten jullie je specifiek?

Careyn is altijd op zoek naar Verzorgenden IG en Verpleegkundigen. Dit zijn schaarse doelgroepen. Daarom hebben we eerst onze doelgroepen geïdentificeerd en persona’s ontwikkeld. Op basis daarvan hebben we de arbeidsmarkttrends, een kandidatenmodel en arbeidsmarktanalyses per doelgroep en regio gemaakt. Al deze informatie hebben we gecombineerd om een strategie te bepalen en deze verwerkt in het arbeidsmarktcommunicatieplan.

Wat houdt je bezig naast het werk?

Momenteel is dat mijn gezin en studie. Het vereist behoorlijk wat time management om een fulltime baan te combineren met deze twee zaken. Prioriteiten stellen, efficiënt werken en creatief problemen oplossen zijn belangrijke competenties om dit een succes te maken.

Wat is jouw sleutel tot succes?

Groei. Wat mij op mijn huidige plek heeft gebracht, brengt mij niet noodzakelijkerwijs naar het volgende. Ik heb een sterke drive om ertoe te doen in een organisatie, om daadwerkelijk verschil uit te maken. Als ik me blijf ontwikkelen, ben ik in staat om door te gaan naar de ‘next level’.

Wat doe je over 5 jaar?

Ik hoop dan te werken in een multidisciplinair team waar we gezamenlijk topprestaties neerzetten. Ik zie mezelf altijd nieuwe uitdagingen aangaan in een prettige werkomgeving.

Vertel eens iets over jouw organisatie?

Geïnspireerd door het principe dat kwaliteit van zorg begint bij de warmte, compassie en positieve instelling van onze 15.000 medewerkers, is Careyn gegroeid tot één van de grootste zorgaanbieders in Nederland met een breed aanbod in carrièremogelijkheden. Echt een fantastische organisatie om voor te werken!

Meer portretten?

Benieuwd naar meer portretten van collega-professionals? Lees meer interviews op onze website. Uiteraard vind je in elk Werf& magazine uitgebreide interviews met vakgenoten en lees je een selectie van de baanwisselaars van de afgelopen periode.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners